Houten grondschaaf beitels verkrijgbaar?

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Hallo houtbewerkers,

Ik zit te kijken naar een houten grondschaaf en heb er 1 op het oog, echter zit daar alleen een 12mm beitel bij.
Graag zou ik ook een 6mm beitel willen hebben, zijn deze ergens te koop?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Ja.
Even zoeken op ' router plane blade' . Dictum heeft ze, Finetools ook.
Je kan ze ook zelf maken van een haakse inbussleutel, maar dat was niet je vraag.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Even zoeken op ' router plane blade' . Dictum heeft ze, Finetools ook.
Ik heb ze gevonden inderdaad.
Dan komt de totaalprijs toch iets hoger uit dan ik had gehoopt.
Dan heb ik bij Aliexpress een nieuwe met 2 beitels voor dezelfde prijs en waarschijnlijk goedkoper:


of


En die van Aliexpress hebben dan wel fijnafstelling.

Iemand ervaring met die grondschaven van Ali?

Je kan ze ook zelf maken van een haakse inbussleutel, maar dat was niet je vraag.
Dat zou inderdaad ook een optie kunnen zijn, bedankt voor het voorbeeld filmpje!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Paul Sellers heeft een zelfbouwprojectje. Die dingen van AliExpress hebben er wel wat van weg.
Maar je kan ook wat proberen met een beitel. Zoeken op poor man's router plane
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
Volgens mij kan je niet zomaar beitels wisselen in een houten grondschaaf. Meestal ligt de beitel in groef om zijwaartse beweging te beperken. Met een smallere beitel kan de beitel dan scheef staan en niet meer parallel met de zool.

Die van AliExpress zien er eerlijk gezegd niet slecht uit! Heel eenvoudig, maar dan kan er ook weinig fout gaan. Mooie gefreesde aluminium zool. Ik verwacht dat je alle randen nog moet afwerken met schuurpapier, en mogelijk dat de beitel vrij zacht is en regelmatig geslepen moet worden.
.. en ik zie nu pas dat 15€ de prijs voor alleen de beitel is. 50€ voor het geheel is niet heel goedkoop voor zo'n simpel ontwerp (maar ook niet duur, mits redelijke kwaliteit).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.