Houten fietsenstalling, gebruikt dak dichtmaken

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.790
2.013
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1725969443243.png

geliefde medehoutveredelaars, ik bouw een fietsenschuurtje. Het hout was over van een stapeltje b-keuze lariks dat ik nog had liggen en de dakplaten heb ik gratis opgehaald van marktplaats. Lekker groen enzo :). Ik heb de officiele schroeven gebruikt voor vezelcementplaten (van die lange dingen met een metalen en rubberen ring) maar omdat het gebruikte platen zijn, hebben ze hier en daar nog een gaatje van de vorige installatie.

Wat is de makkelijkste manier om die een beetje mooi dicht te maken zodat de fietsen echt droog blijven? Ik zat te denken stukje ducttape eroverheen en dan kit of siliconen om het op te vullen? Of is hier speciaal spul voor? Het is maar net dat het water eroverheen loopt, hoeft niet fancy te zijn. Als het dak zijn tijd gehad heeft kan ik er altijd weer wat nieuws op gooien.

(nee, het is nog niet af... moet nog de voorkant van de platen trimmen, windveren erop en de zijkanten ga ik dichtmaken, dakgoot beetje beter uitlijnen etc).
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
82
49
Zuid Holland
Ducttape blijft niet altijd goed zitten is mijn ervaring. Er is wel een andere tape die denk ik wel lange tijd goed blijft: Illbruck ME301 foliekleefband 60x0,1mmx25m - Toolstation

Deze heb ik gebruikt voor het plakken van damp-open folie in houtskeletbouw en ik heb er een paar gaten in een alu camperdak mee dichtgeplakt. Prijzig spul maar een hele andere klasse dan ducttape. Oppervlakte goed schoonmaken en ontvetten. Tape er op en goed aandrukken, die krijg je er niet meer in 1 stuk af.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.305
747
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hergebruikte dakplaten goed schoonmaken en ontvetten? Dat lijkt me een illusie.

Ik heb laatst een reparatie gedaan met Shell Tixophalte kit:

Geschikt voor verlijming van: bitumineuze dakbedekkingen, lijmen van EPS, PUR, PIR isolatieplaten en glasschuim op metalen, steenachtige en betonnen ondergronden, waterafwerken van voegen, naden en aansluitingen dakranden, schoorstenen, lichtkoepels en dakdoorvoeringen, inplakken van waterafvoeren en grindbaken. Dichten van lekken en uitvoeren van (nood)reparaties zelf op natte ondergronden.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
82
49
Zuid Holland
Nu je Tixophalte noemt moet ik gelijk denken aan Butyl tape. Tixophalte kit is op basis van Butyl, wat dus ook in tape beschikbaar is. Vooral de uitvoering met een alu toplaag is makkelijk te verwerken voor deze toepassing. Lijkt me bij nader inzien een betere oplossing dan de Illbruck tape.

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Je kan gewoon de afsluitdopjes gebruiken, in plaats van de houtdraadbout een gewone bout met aan de onderkant een ring en een moer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Die pvc dopjes dichten ook niet goed af, als ze een beetje scheef zitten. Gewoon de dubbele verzinkte of rvs ringen met rubberring. Als die verteerd zijn, kan je ook prima ringen van een stuk dakbedekking kappen. Die krijg je er alleen niet meer mooi af, als de zon er op gestaan heeft.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.725
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
omdat het gebruikte platen zijn, hebben ze hier en daar nog een gaatje van de vorige installatie.
waarom je je over die gaatjes zorgen zou maken, zie ik niet
op de foto zitten die op de bovenkant van de golvingen
weinig kans dat daar veel regendruppels door vliegen
zaten de gaatjes in de onderkant van de golvingen, zou ik echt bezorgd zijn
bij een stalling die wel een dak heeft, doch slechts aan 1 kant 'afgemuurd' is, verwacht ik vooral slagregen
1726003620168.png
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.790
2.013
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nu begrijp ik dat jullie een dagje ouder worden en lezen daarom meer moeite kost maar ik heb er toch echt bij geschreven dat de stalling nog niet af is en onder andere nog wanden krijgt :p.

De platen komen uit 2010 en zijn (dus) asbestvrij. De gaatjes bovenin (bij de rand) zijn niet van toepassing, ik ga die rand trimmen tot aan de houten balk en dan ook daar een windveer maken. De gaatjes die ik dichtgesmeerd hebben zaten (inderdaad) richting de lage onderzijde van de platen. Sommige kon ik hergebruiken zoals ik ze gebruikt hebt, maar ze zaten simpelweg niet allemaal op dezelfde plek geboord (geen idee hoe de ondersteuning er origineel uitzag bij hem).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.725
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu begrijp ik dat jullie een dagje ouder worden en lezen daarom meer moeite kost maar ik heb er toch echt bij geschreven dat de stalling nog niet af is en onder andere nog wanden krijgt :p.
iedereen wordt een dagje ouder
en er is hier zo veel te lezen
De gaatjes die ik dichtgesmeerd hebben zaten (inderdaad) richting de lage onderzijde van de platen.
zelfs in onze oude dag zouden we het nog niet in ons warhoofd halen om in het dal van de platen gaten te boren
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
826
202
Dit heb ik nu gedaan. Kijken hoe dit zich houdt als het flink regent.
Blijkbaar heb je al een oplossing.
Zou dat niet werken, heb wel eens gezien (niet zelf gedaan) dat gaatjes gedicht werden met een klein stukje dakbedekking, met fohn warm maken en er op drukken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.790
2.013
Emmen
bigbeardbuilds.nl
iedereen wordt een dagje ouder
en er is hier zo veel te lezen

zelfs in onze oude dag zouden we het nog niet in ons warhoofd halen om in het dal van de platen gaten te boren
Nee nee, de gaatjes zitten wel op de hoge delen (de heuveltjes) van de platen, ik bedoel dat het dak schuin ligt en ik dus alleen de gaatjes heb gedicht in de lage zijde van het dák, omdat gaatjes in de hoge zijde van het dak straks weggewerkt worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.