Houten drukplaat voor in ‘n zuurkoolvat- wat is een goede hooutsoort hiervoor?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Echtgenote kwam gisteren thuis met een traditioneel zuurkoolvat: zo’n prachtig aardewerk/ geglazuurd geval compleet met gaaf deksel voorzien van een waterslot. De bedoeling is om zelf zuurkool te gaan maken. De kool gaat eerst in ‘t vat. Dan leg je daar een houten drukplaat op, waarop je een steen legt. Uiteindelijk komt die houten plaat in het vrijgekomen vocht te hangen, waarin zouten en zuren zitten.
die drukplaat zit er niet bij, dus dat wordt een draaiwerkje. De vraag is: welke houtsoort is hiervoor het best geschikt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik dacht dat die drukplaat uit 2 halve manen van geglazuurd aardewerk bestond. Die kan je met kokend water schoonmaken net als de pot, om vervuiling te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en EdP

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik dacht dat die drukplaat uit 2 halve manen van geglazuurd aardewerk bestond. Die kan je met kokend water schoonmaken net als de pot, om vervuiling te voorkomen.
Geen (eigen) ervaring met zuurkoolvaten, hoewel ik me meen te herinneren dat de drukplaten bij de Brouwmarkt in ALmere ook van hout waren. De (qua functie en uitvoering) vergelijkbare drukplaten van onze druivenpers zijn echter ook gewoon van hout (en inmiddels helemaal paars...
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik dacht dat die drukplaat uit 2 halve manen van geglazuurd aardewerk bestond. Die kan je met kokend water schoonmaken net als de pot, om vervuiling te voorkomen.
Dat kan heel goed kloppen. De houten versie zal ik ook als twee halve manen moeten uitvoeren, om hem inderdaad überhaupt in de pot te kunnen krijgen. Ik zat ook aan essen te denken: dat gebruik ik bijv. voor keukengereedschap zoals spatels. Ik denk overigens dat die houten platen er op gegeven moment inkwamen, omdat die minder gevoelig zijn voor beschadigingen: met glazuur is dat nog wel een dingetje….
Dank zover voor de reacties: ik ga eens wat experimenteren (y) .
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Bij mij potten zitten ongeglazuurde beige steengoed stenen.

In hout zou mijn eerste keus beuken zijn, dat geeft geen smaak af. Maar hout gaat wel op het vocht drijven en dat is wat je wilt voorkomen. Het is de bedoeling om de kool, of wat dan ook, aangedrukt en volledig ondergedompeld en zuurstof "vrij" te houden.

EDIT: de stamper, om de kool goed aan te drukken ook van beuken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en EdP

cymbaline

Nieuw lid
17 jun 2012
17
6
Mijn zuurkoolpot heeft geen drukplaat, enkel 2 halfronde stenen.
Bovenop de laaste stukken zuurkool leg je een volledig koolblad en daarbovenop de stenen.
Wel zorgen dat alles (ook de stenen) onder het vocht staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Daarom ook die steen op de houten platen.

zou de platen een tijdje onder water bewaren en het water af en toe verversen
om de groei sappen er uit te krijgen voordat je ze gaat gebruiken
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.