Houten buitentafel, hoe bevestigen jullie houten tafelpoten?

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
198
101
Utrecht
Zoals de titel al suggereert, ik ben benieuwd naar jullie methode om tafelpoten te bevestigen aan een tafelblad.

Ik ben van plan een iroko buitentafel te maken van ongeveer 1 bij 2 meter. Het hout zal waarschijnlijk 40mm dik zijn gezien dat op voorraad is bij de lokale houtboer, dus doorzakken zal het niet doen over de lengte van 2 meter. Ik wil poten in vergelijkbare stijl als hieronder maken, maar ik ben benieuwd hoe dat is bevestigt. In kops hout schroeven is - dacht ik - risicovol, in de zin dat het minder houvast heeft.

Daarnaast is het in mijn ogen niet nodig om een volledig onderstel te maken, enkel 2 dwarsbalken met daaraan de poten bevestigd of iets vergelijkbaars. Mogelijk een 3e dwarsbalk in het midden om het buigen van het hout tegen te gaan.

Wat denken jullie?

1744133399141.png

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
198
101
Utrecht
Bedankt @jelmer, en dat staat als een huis en verroest niet waar je bijstaat? De tafel gaat in weer en wind staan, en stiekem ook gebruikt worden om de tafelzaag op te zetten voor de buiten projectjes ;)

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.926
1.157
Leeuwarden
In onderstaand topic zie je mijn oplossing vanaf bericht #82 met toogpennen.

• Leuk
Waarderingen: Houtboon en jaap

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
198
101
Utrecht
In onderstaand topic zie je mijn oplossing vanaf bericht #82 met toogpennen.

Ohhh... me likey! Zie ik het goed dat het deel van de poot een soort van trapezoide (blauw) is die in een rechthoekig gat terecht komt (rood)?

1744141021574.png

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
198
101
Utrecht
Ahhh, over het hoofd gezien. Ik zou dit alles met de beitel moeten doen, maar waar een wil is, is een weg!

• Leuk
Waarderingen: Athanor

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.722
1.225
Fryslân
Bedankt @jelmer, en dat staat als een huis en verroest niet waar je bijstaat? De tafel gaat in weer en wind staan, en stiekem ook gebruikt worden om de tafelzaag op te zetten voor de buiten projectjes
Het staat inderdaad als een huis. De kinderen gebruiken de tafel regelmatig als heel veel, behalve tafel. Maar de tafel geeft geen krimp.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.