Houten balkjes opnieuw verlijmen in kunststof hefdak camperbusje

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Ik ben een kunststof hefdak van mijn klassieke camperbusje aan het opknappen. Aan de binnenkant van het hefdak zitten rondom houten balkjes, daar wordt het tentdoek uiteindelijk tegen aan geniet en komt dus best wat kracht op te staan bij geopend dak. Nu moet ik enkele (vooral lijm-)reparaties uitvoeren, en ik vraag me af wat hierbij de beste aanpak is.

Foto 1: Een van de balkjes heeft losgelaten van de kunststof zijkant, en ik wil dit terug vastlijmen. De opening is erg smal (slechts een paar millimeter).
Welke lijm is hiervoor het meest geschikt? En hoe krijg ik de lijm netjes in die smalle sleuf? (Eventueel zou ik de opening iets kunnen verbreden met een beitel). En moet ik de balk vastklemmen als de lijm opdroogt? Geen idee hoe want een lijmtang krijg ik daar niet goed tegen aan.

Foto 2: Hier is een balk gespleten en dat wil ik ook terug vastlijmen. Welke lijm hiervoor en hoe krijg ik dit goed strak tegen elkaar aangedrukt? Lijmtang of iets dergelijks past daar niet tussen. Misschien een tyrap er omheen?

Foto 3: De balk aan de voorzijde is compleet losgekomen en die moet terug vast gezet worden gelijmd/verbonden aan het hout en kunstof dak. Ook hier; welke lijm(en) zijn geschikt?

IMG_1605.jpeg

IMG_1599.jpeg

IMG_1616.jpeg

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.522
1.142
Omgeving Leiden
Waarschijnlijk zijn de balkjes vroeger verlijmd met epoxy. Dat is nu verdroogd.
Epoxy op oud epoxy is geen goed idee. Tec 7 heeft een goed hechtkracht op alles en blijft flexibel.
Ik weet niet of er een klassieke camper forum bestaat. Wellicht dat daar iemand ervaring mee heeft.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.