Houten aanrecht

leanie

Nieuw lid
8 nov 2020
2
0
Hallo!

Voor onze nieuwe keuken willen wij graag een massief eikenhouten aanrechtblad. Het blad wordt 38 mm dik en is in L-vorm. Het lange stuk is 4.30m, maar we kunnen alleen betaalbare panelen vinden tot 4.00 lang. Omdat in verstek met deze lengtes niet gaat hebben we ervoor gekozen de panelen gewoon haaks op elkaar te bevestigen in de hoek.
Mijn vraag aan jullie is hoe jullie de panelen haaks op elkaar zouden bevestigen. Moeten we dit doen met enkel bladverbinders? Verder vroegen we ons af of we ook bladspanners aan de onderkant nodig hebben. Het blad zal rusten op de ikea kastjes.
Verder vroeg ik me af of jullie liever zouden olien of lakken?

Graag hoor ik jullie antwoord!

Leanne
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Een mes en groef verbinding. En dan aan de onderkant bladverbinders.
Lakken met 2 componenten parketlak. Drie lagen. En dan helemaal rondom, anders gaat het blad krom trekken.
Let ook op met vast zetten, dat je voldoende ruimte op de schroeven houdt zodat de panelen kunnen werken.
Als het blad beschadigt raakt, doordat er bijvoorbeeld een pan op valt, dan direct de deuk/scheur opvullen met de 2 componenten lak.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Twee weken geleden ook een nieuwe keuken geplaatst. Kasten van Ikea, massief eiken blad van Bauhaus 400x80cm en 38mm dik. Vervolgens twee keer rondom (onderkant moet ook ivm kromtrekken) ingesmeerd met tungolie. Voor een blad van 400cm heb je genoeg aan een liter.
IMG_20201019_102132.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Twee weken geleden ook een nieuwe keuken geplaatst. Kasten van Ikea, massief eiken blad van Bauhaus 400x80cm en 38mm dik. Vervolgens twee keer rondom (onderkant moet ook ivm kromtrekken) ingesmeerd met tungolie. Voor een blad van 400cm heb je genoeg aan een liter.
Bekijk bijlage 93062
Ziet er prachtig uit! Voor de topic starten zou ik overwegen om de naden waar de platen elkaar raken met een kit naad zoals je ook met b.v. een teakdek op boten ziet, af te werken.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.