Houten ‘bench dogs’ maken

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
710
1.125
Zuid West Drenthe
Ik zie niet bij dit soort bankhaaken hoe ze blijven zitten in hun gaat als ze niet in gebruik zijn. In het begin als ze vers zijn misschien blijven ze hangen maar later door slijtage of krimp of wdo gaan ze door de gaat zakken toch?/.
Hout wat ik gebruik komt uit dezelfde ruimte als waar het gebruikt word, werking is dus relatief.
Maar het belangrijkste is de verdikking die ik laat staan aan de bovenkant.
Op foto 1 staat aan de rechterkant 1rje op de kop, daar zie je duidelijk de verdikking onder aan.
Heb hier enkele houten bench dogs al jaren in gebruik. Geen problemen met slijtage en ik kan ze maken van restjes hout.

• Leuk
Waarderingen: Handtools only

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
212
73
Hier soms daar
Dit is een "hollow Auger / Tenon Cutter" en Veritas heeft de "Power Tenon Cutter".

Prijs verschik tussen nieuw en heel oud is niet heel veel verschil vermoed dat deze oude modellen veel gezocht worden door verzamelaars?
Een aantal merken zijn:
The A.A.Wood & Sons
E.C Stearns & Co

Dacht dat ik er ook een flink aantal van mijn grootvader had? Gebruik zelf soms een "spoke pointer" omdat ik geen draaibank heb en dan kan ik even snel een puntje slijpen aan een nieuw beitel heft.
Gedroogd wit eiken is geen pretje om "even" te doen.

Volgens mijn manier van zoeken (zonder googel) @hoalt heb ik deze gevonden.
1778272900792.png

Bijlagen

• WoodsAndSons1875_0000.jpg
    WoodsAndSons1875_0000.jpg
    138,8 KB · Weergaven: 2
  • Stearns Coombs and Co 1882_0000.jpg
    Stearns Coombs and Co 1882_0000.jpg
    51,3 KB · Weergaven: 1

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
93
52
Enschede
Dit is een "hollow Auger / Tenon Cutter" en Veritas heeft de "Power Tenon Cutter".

Prijs verschik tussen nieuw en heel oud is niet heel veel verschil vermoed dat deze oude modellen veel gezocht worden door verzamelaars?
Een aantal merken zijn:
The A.A.Wood & Sons
E.C Stearns & Co

Dacht dat ik er ook een flink aantal van mijn grootvader had? Gebruik zelf soms een "spoke pointer" omdat ik geen draaibank heb en dan kan ik even snel een puntje slijpen aan een nieuw beitel heft.
Gedroogd wit eiken is geen pretje om "even" te doen.

Volgens mijn manier van zoeken (zonder googel) @hoalt heb ik deze gevonden.
Bekijk bijlage 167779
Dank je @0nn0 . Daar kan ik mee verder👍

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.