Houtdraai beitels slijpen

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
Ik ben op zoek naar iemand die mijn houtdraai beitels kan slijpen. Liefst in de buurt van Assen, Drenthe.

Ik kan helaas zelf niet mn beitels slijpen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
846
Oss
Dan heb je toch een probleemje, want met een keer slijpen ben je er niet, want het kan zelfs zo zijn dat je tijdens het draaien je bijtels even opnieuw moet slijpen.
Zou toch snel leren om dit zelf te doen, wat al prima kan met een slijpsteen van zo’n €50,-
 
  • Leuk
Waarderingen: de Haan

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.977
806
Omgeving Leiden
Hoi,
Alsje bedoelt dat je de vaardigheid daarvoor niet hebt, dan loont het om een workshop te volgen.
Is een investering die je er dubbel en dwars uithaalt, want eerst zijn je beitels scherp maar even later niet meer zo. Steeds opsturen en laten doen kan, maar eenmaal geleerd hoe te slijpen kan je tenminste dóór.
Ik zag op internet dat ze in de stadswerkplaats van Groningen weer workshops geven. Is niet naast de deur, maar verder ben ik niet bekend in ' het Noorden'
Misschien dat andere forumleden workshopadressen hebben.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Koop een paar goedkope beitels b.v. die van HBM en ga oefenen. Koop een slijpmachine met een 150 mm steen. Groter? ja graag maar hoeft niet. En koop een slijphulp. Even zoeken bij baptist, de houtdraaierij etc.
Zoek op marktplaats naar een oude creussen of ferrock (dat zijn creussen machines) voor 15-35 euro moet je er een hebben. Ook moet je een afritser voor je steen aanschaffen.
Verder kan je je aanmelden bij houtdraaiersvereeniging Radius die hebben afdelingen door het land. Die kunnen je ook helpen.
 

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
Bedankt voor de reacties.

Geen van allen de vraagstelling jullie.

Als ik op zoek ben naar iemand die me kan helpen met slijpen, is dat mijn zaak, dan verwacht ik niet allerlei onzin over beitels aanschaffen of slijpmachine aanschaffen. Ik draai niet veel en ben gewoon blij als mn beitels eens in de zoveel tijd goed geslepen zijn. Daarnaast heb ik niet de ruimte om een slijpmachine neer te zetten.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Joost79

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ik krijg blijkbaar nog tijd voor een wat constructievere bijdrage.

@blokbeton mijn bericht hierboven was wel een beetje flauw, maar de mensen die hebben gereageerd op jouw oproep hebben gelijk. Je doet ze tekort door hun antwoorden als onzin af te doen.
Als je een beetje prettig wilt houtdraaien met een acceptabel resultaat is scherp gereedschap beslist nodig. Daar was je zelf ook al achter, vandaar je vraag om hulp. Het probleem is dat je gereedschap vaak al weer aan een opfrisbeurtje toe is voordat je werkstuk klaar is. Bij grote stukken en hard hout blijf je slijpen, vooral als je wat zachtere beitels hebt.
Je ruimteprobleem is misschien op te lossen door een slijpmachientje aan te passen zoals ik ook ooit heb gedaan: Ik had bij mijn eerste draaibank een plaatje multiplex onder de slijpmachine geschroefd met een paar sporen eronder die precies tussen de liggers van de draaibank pasten. Gemakkelijk op en af te plaatsen en tijdens het slijpen zo vast als een huis.

Nu weer vrienden?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Ach ik heb een dikke huid en het was een goed bedoeld advies en geen dictaat. Ik zal geen oplossing in deze meer aandragen die ruimte besparend zijn en wens de topic starter veel draaiplezier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek en Kor

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.977
806
Omgeving Leiden
Hallo @blokbeton,
Ik begrijp dat je niet het antwoord kreeg wat je wilde, maar om het nou maar allemaal onzin te noemen...
Blijkbaar weten forumleden niet 1,2,,3 een slijp adres in Drenthe anders hadden ze dat vast ook wel gemeld.
En zelf heb je natuurlijk ook gezocht en niet gevonden.

Wat natuurlijk niet betekent dat dat er niet is. Misschien kan je de houtdraaiers vereniging 'Radius' polsen, als je dat al niet gedaan hebt. Welicht dat zij een adres weten of iemand bij jou in de buurt die jouw beitels wil slijpen.
 
Toch nog een gratis tip voor geïnteresseerden. Als ik wel eens op locatie draai en geen slijpmachine heb, en een botte beitel krijg heb ik in mijn kist altijd dit hulpmiddel. Een schijfje MDF ø12cm met schuurlinnen geplakt op dubbelzijdig plakband.
Wel de draaibank anders om laten draaien of aan de andere kant gaan staan. Kan dit niet dan heel voorzichtig slijpen anders is het schuurlinnen weg.
 

Bijlagen

  • IMG_6670.jpeg
    IMG_6670.jpeg
    150,5 KB · Weergaven: 22
  • Leuk
Waarderingen: BPJ, jaap en arjaano

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik ga met dit bericht waarschijnlijk veel mensen tegen de haren in strijken maar ik kan mij de kort door de bocht reactie van @blokbeton wel voorstellen. Regelmatig wordt er vraag gesteld en komen er veel reacties waar de TS niets aan heeft. Ondanks het feit dat ze misschien goed bedoeld zijn...
Zo ook dit topic. Heel veel reacties, maar niet 1 antwoord op de vraag...
Dit forum is op heel veel punten constructief maar in mijnbeleving ook erg belerend. Onder het mom van zelfregulerend wordt regelmatig het vingertje heen en weer gezwaaid. Foei, dat mag niet.
Zo ook hier. TS heeft een simpele vraag. Wie kan mijn beitels slijpen, liefst in de buurt. Niemand die zegt, dat kan ik wel voor je doen, maar woon niet in de buurt. Maar je bent welkom en dan doen we er een lekker bakkie koffie bij...

Begrijp me goed, fatsoenregels moeten er zijn, maar een keertje stoom afblazen of een discussie aanzwengelen moet kunnen.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
@maja158 en @blokbeton Mooie oplossing zo, jullie zijn bijna buren.

Ik begrijp Jan's opmerking wel maar wil er toch even op wijzen dat in dit specifieke draadje, zonder uitzondering, de reacties van de forumleden positief en constructief waren. Topicstarter vraagt hulp op locatie, dat is voor de meeste leden niet haalbaar. In plaats daarvan komen ze met goed onderbouwde adviezen, gestoeld op meer ervaring dan TS aangeeft te hebben.

De 1e botte reactie komt van TS, hij had kunnen volstaan met een bedankje en herhaling van zijn hulpvraag.

De 2e botte reactie kwam van mij, ik ergerde me aan de combinatie hulpvraag <-> chagrijn.
Zoals je hebt gezien heb ik wel geprobeerd het positief af te sluiten en, tot mijn opluchting, TS evenzo.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Heb nog niet gereageerd maar denk niet dat het met een wijzend vinger bedoel is maar in de vorm van
Mogelijkheden van wat kan je doen ,
Veel forumleden gaan er mischen bij zichzelf van uit om zich zelf te redden wat dan weer veel voordelen heeft,
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Maja 158 je hebt voor een heel groot deel gelijk. Toch denk ik dat als de vraag was : is er een forumlid die voor mij enkele houtdraaibeitels wil slijpen? Ik heb er zelf geen kennis/ruimte/zin/materialen/geld of vul maar in, in.
Dan kwam er misschien een ander antwoord.
Ik heb inderdaad overwogen om aan te bieden om ze te slijpen maar ik zit niet in de buurt.
 

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
Ik ga met dit bericht waarschijnlijk veel mensen tegen de haren in strijken maar ik kan kort door de bocht reactie van @blokbeton wel voorstellen. Regelmatig wordt er vraag gesteld en komen er veel reacties waar de TS niets aan heeft. Ondanks het feit dat ze misschien goed bedoeld zijn...
Zo ook dit onderwerp. Heel veel reacties, maar niet 1 antwoord op de vraag...
Dit forum is op heel veel punten constructief maar in mijnbeleving ook erg belerend. Onder het mom van zelfregulerend wordt regelmatig het vingertje heen en weer gezwaaid. Foei, dat mag niet.
Zo ook hier. TS heeft een simpele vraag. Wie kan mijn beitels slijpen, liefst in de buurt. Niemand die zegt, dat kan ik wel voor je doen, maar woon niet in de buurt. Maar je bent welkom en dan doen we er een lekker bakkie koffie bij...

Begrijp me goed, fatsoenregels moeten er zijn, maar een keertje stoom afblazen of een discussie aanzwengelen moet kunnen.
 

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
@maja158 en @blokbeton Mooie oplossing zo, jullie zijn bijna buren.

Ik begrijp de opmerking wel maar wil er toch zelfs op wijzen dat in dit specifieke draadje, zonder uitzondering, de reacties van de forumleden positief en constructief waren. Topicstarter vraagt hulp op locatie, voor de meeste leden niet dat. In plaats daarvan hebben ze goed uitgevoerde ervaringen, gestoeld op meer dan TS.

De 1e botte reactie komt van TS, hij had kunnen volstaan met een dankje en herhaling van zijn hulpvraag.

De 2e botte reactie kwam van mij, ik ergerde me aan de combinatie hulpvraag <-> chagrijn.
Zoals je hebt gezien heb ik wel positieve het positief af te sluiten en, tot opluchting, TS evenzo.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ga met dit bericht waarschijnlijk veel mensen tegen de haren in strijken maar ik kan mij de kort door de bocht reactie van @blokbeton wel voorstellen. Regelmatig wordt er vraag gesteld en komen er veel reacties waar de TS niets aan heeft. Ondanks het feit dat ze misschien goed bedoeld zijn...
Zo ook dit topic. Heel veel reacties, maar niet 1 antwoord op de vraag...
Dit forum is op heel veel punten constructief maar in mijnbeleving ook erg belerend. Onder het mom van zelfregulerend wordt regelmatig het vingertje heen en weer gezwaaid. Foei, dat mag niet.
Zo ook hier. TS heeft een simpele vraag. Wie kan mijn beitels slijpen, liefst in de buurt. Niemand die zegt, dat kan ik wel voor je doen, maar woon niet in de buurt. Maar je bent welkom en dan doen we er een lekker bakkie koffie bij...

Begrijp me goed, fatsoenregels moeten er zijn, maar een keertje stoom afblazen of een discussie aanzwengelen moet kunnen.
Amen brother! 😊
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.