Houtbewerkings opleidingen met STAP subsidie?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Onze overheid wil ons graag weer aan het leren hebben en geeft tot 1000 Euro subsidie per jaar als je een voor de regeling erkende cursus of opleiding doet.
Geen minimale eigen bijdrage en je moet ouder zijn dan 18 jaar maar nog geen AOW ontvangen.
Lijkt interessant. Zijn er voor zover jullie weten cursussen op houtgebied die hiervoor in aanmerking komen?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Geldt dat ook voor NL studenten die in BE een officieel Vlaamse opleiding voor volwassenen volgen?

Bedoeld wordt een opleiding gesubsidieerd en gecontroleerd ( onderwijsinspectie en verificatie) door het Vlaamse ministerie van Onderwijs, die dat ook subsidieert.

Noot: In BE organiseren de 3 gemeenschappen ( Vlaamse, Franstalige en Duitstalige) hun eigen onderwijs. De militaire school (-en?) kan of kunnen misschien nog door de BE overheid georganiseerd worden , maar veel meer zal er niet zijn.

groeten Ornament
www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hi, ja, dan zouden de NL studenten nog wat over hebben voor aanschaf van gereedschap en materialen.

Maar wordt dat geld niet uitbetaald aan de organisator en niet aan de student?

groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar wordt dat geld niet uitbetaald aan de organisator en niet aan de student?
inderdaad
ik dacht aan ons vroegere systeem van opleidingscheques
die kon je als leerling vroeger heel ruim gebruiken voor opleidingen die zelfs volledig hobby waren
nu nog enkel in een minderheid van de situaties
je kan de vraag aan de nl overheid stellen

1649447032467.png
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
inderdaad
ik dacht aan ons vroegere systeem van opleidingscheques
die kon je als leerling vroeger heel ruim gebruiken voor opleidingen die zelfs volledig hobby waren
nu nog enkel in een minderheid van de situaties
je kan de vraag aan de nl overheid stellen

Bekijk bijlage 117626
In VL (BE) was er vroeger inderdaad een uitgebreider systeem van opleidingscheques . Indien ik mij goed herinner, en dat is niet zeker, ging dat toen over 50 % van het inschrijvingsgeld. In het begin was de voorwaarde dat je moest werken.

Zelfstandigen en werklozen kregen het in de eerste jaren niet. Vooral de uitsluiting van werklozen , de zwakste groep op de arbeidsmarkt die juist de grootste baat had moeten worden om kennis en vaardigheden te vergroten, heb ik nooit kunnen snappen.
Later werd er wel wat bijgestuurd voor de zelfstandigen, maar ik weet niet meer of de werklozen er dan ook konden van genieten. Het uitgebreide systeem van opleidingscheques heeft maar enkele jaren bestaan.
Kort daarna werd het afgebouwd, tot wat er nu nog maar van over is.

groeten

Ornament
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Indien ik mij goed herinner, en dat is niet zeker, ging dat toen over 50 % van het inschrijvingsgeld.
per jaar kon je als werkende 250 euro cheques aankopen
je betaalde de helft van de prijs van de cheques
15 jaar geleden kon ik met 250 euro cheques een volledig jaar opleiding als elektrieker betalen
voor werkzoekenden bestonden er andere systemen, vooral dagopleidingen
die kon je als werkende niet volgen
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ach ja, zo was het. Je moest eerst die cheques aankopen. En dan hopen dat je ze op tijd kreeg. Gaf chaos in de scholen...

groeten ,
Ornament
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Als ik jullie bedragen zo lees dan is dat in NL wel anders. 1 jaar HMC avondcursus kost iets van 3500 euro. Dus die 1000 stap is leuk maar niet echt genoeg voor erkende opleidingen. Veel commerciële opleidingen hakken de opleiding nu in kleine stukjes, van rond de 1000 euro. De stap kun je namelijk keer op keer aanvragen.
oude systeem was dat je via belasting een deel terugkreeg van het lesgeld. Kon je aftrekken van je loonbelasting. Dus al gauw kreeg je 40% of meer terug, dat is wat meer dan 1000€.
Dus eigenlijk is die stap regeling een bezuiniging, en mist het zijn eigenlijke doel.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ach ja, zo was het. Je moest eerst die cheques aankopen. En dan hopen dat je ze op tijd kreeg. Gaf chaos in de scholen...
zoals veel zaken bij de overheid moest je een administratieve grens overwinnen
'de school' heeft naar mij toe nooit geklaagd over de papieren hindernissen
ik denk dat je gewoon aan kon vinken dat de cheques in aanvraag waren, waardoor je uitstel van 'betaling' kreeg
ondanks de scherpe kantjes was het een goed systeem
het liet je toe aan een prijs van rond de 1 euro/uur cursussen te volgen die je de kans gaven om je economische loopbaan te heroriënteren
zo heb ik mijn diploma's elektrieker + schrijnwerker behaald, waarin ik nu actief ben
helaas kon je in de beginperiode ook cursussen volgen die zuiver hobby waren
indertijd bestond ook het systeem van tijdskrediet
een naaste in de bank vertelde mij dat collega's breicursussen volgden, en daarmee 'vakantie'-uren vergaarden
de tijd van toen . . .
en nu maar klagen dat knelpuntberoepen niet meer ingevuld geraken
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Als ik jullie bedragen zo lees dan is dat in NL wel anders. 1 jaar HMC avondcursus kost iets van 3500 euro. Dus die 1000 stap is leuk maar niet echt genoeg voor erkende opleidingen. Veel commerciële opleidingen hakken de opleiding nu in kleine stukjes, van rond de 1000 euro. De stap kun je namelijk keer op keer aanvragen.
oude systeem was dat je via belasting een deel terugkreeg van het lesgeld. Kon je aftrekken van je loonbelasting. Dus al gauw kreeg je 40% of meer terug, dat is wat meer dan 1000€.
Dus eigenlijk is die stap regeling een bezuiniging, en mist het zijn eigenlijke doel.

Wellicht is het vanuit jouw richting wat ver dat kan ik voor jou niet inschatten. Maar de houtopleidingen van Syntra in België staan open voor Nederlandse studenten. Dit jaar ben ik gestart en het hele pakket kostte mij 500€ inclusief materiaal ik volg m zelf in Maaseik. Wellicht het overwegen waard ondanks de afstand.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dit is ook weer een voorbeeld van zo’n stompzinnige regeling van de overheid waar de uitvoeringskosten een veelvoud zijn van wat uiteindelijk de begunstigde bereikt.

Gewoon de oude regeling via een belastingteruggave was natuurlijk veel te eenvoudig. Nu is het soort periodieke loterij waarmee vooral het UWV aan de gang wordt gehouden. En voor de meeste beroepen is €1.000 natuurlijk ook al een aanfluiting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Wellicht is het vanuit jouw richting wat ver dat kan ik voor jou niet inschatten. Maar de houtopleidingen van Syntra in België staan open voor Nederlandse studenten. Dit jaar ben ik gestart en het hele pakket kostte mij 500€ inclusief materiaal ik volg m zelf in Maaseik. Wellicht het overwegen waard ondanks de afstand.
Dat is een mooi initiatief. Ik heb een paar jaar geleden het HMC gedaan, 2 jaar. En een goede werkgever die dat heeft betaald voor mij. Moest het enkel in eigen uren doen, dat was geen straf. Maaseik is al gauw 7 kwartier rijden voor mij, en met de huidige dieselprijs….Wordt het toch weer een dure opleiding ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi en Taab

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Dat is een mooi initiatief. Ik heb een paar jaar geleden het HMC gedaan, 2 jaar. En een goede werkgever die dat heeft betaald voor mij. Moest het enkel in eigen uren doen, dat was geen straf. Maaseik is al gauw 7 kwartier rijden voor mij, en met de huidige dieselprijs….Wordt het toch weer een dure opleiding ;)
Je kan hem ook in Pelt volgen. Misschien is dat dichterbij. Daar volg ik hem.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Heb eerder ook naar het HMC gekeken maar 3500 vs 500 voor een jaar was me een te groot verschil.
In NL betaal je al 500 voor een cursus van zeg 10 avonden.

Ik zie dat er een openlesdag is. Misschien interessant om eens te gaan kijken:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.