Hout zo sterk als staal maken, een nieuw procedé.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.304
573
Eanske
ingoogni.nl
Was er in de jaren 80, begin 90 niet een Shell spin off die het zelfde of iets dergelijks deed?

Mooi, maar waar halen we al het hout vandaan? Moeten boeren bosbouwers worden? Bosbouwers die CO2 certificaten verkopen en over 60 - 120 jaar het hout? (kan een interessant economisch model zijn om hout productie op gang te krijgen, moet je echter niet na 60 jaar het hout in de kachel stoppen)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.122
419
Interessant
nu nog een manier om twee stukken met elkaar te verbinden op een manier die de hoge sterkte kan benutten.
De grote bruikbaarheid van staal wordt niet veroorzaakt door zijn sterkte.
het is vooral dat je standaard onderdelen aan elkaar kan maken op een betrouwbare compacte manier
Als lassen niet bestond zou staal lang zo bruikbaar niet zijn.

Verder ben ik benieuwd hoe de elasticiteit van dit product zich verhoud tot staal.
de meeste van dit soort materialen zijn wel sterk maar rekken eigenlijk te makkelijk om die sterkte daadwerkelijk te gebruiken
Een plakje van dit spul aan de buitenzijde van een gelamineerde ligger uit normaal hout lijkt mij een mooie praktische toepassing om mee te starten.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.122
419
heb je wel eens een spoorbrug van pakweg 100 jaar oud vergeleken met een moderne variant met ongeveer een net zo grote overspanning qua omvang van de constructie en de verbindingen.

het is vooral de mogelijkheid om te lassen die dat grote verschil veroorzaakt en tot de huidige brede toepassing heeft geleid.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
974
312
Rosmalen
Precies, ook wel benieuwd hoeveel energie een en ander kost, daar zou het best wel eens een stuk minder groen van kunnen worden. En daarnaast idd, E modulus, en de sterkte in de "niet nerf" richting, oh, en of je het idd nog aan elkaar gemaakt krijgt.
Maar voor zwaar belaste balken in houtskeletbouw wel interessant.
 
  • Leuk
Waarderingen: svenskapelsin

Efvee

Post veel
9 jun 2021
753
291
RegioRotterdam
Hij noemt als ik het goed hoor, tussen neus en lippen door een treksterkte van 540MPa in de vezelrichting. Dat zou vergelijkbaar zijn met constructiestaal, maar het lijkt me eerlijk gezegd wel erg optimistisch. Met kunststoffen die speciaal zijn gemaakt om ketens te vormen moet je van goede huize komen om meer dan 100 MPa te halen.
Sterkte is één ding, stijfheid (al genoemd) een tweede. Verder is er zoiets als taaiheid en plastische rek voor breuk. Dat is bijvoorbeeld wat glas onderscheidt van aluminium.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.304
573
Eanske
ingoogni.nl
Bedoel je het Plato project
Ik denk het niet, bij het Plato proces wordt het hout niet gecompacteerd. Maar ik weet het niet meer zeker wat het was, te lang geleden.

Op zich is dat in elkaar drukken erg voor de hand liggend. Denk aan het buigen van hout nadat het met ammoniak behandeled is om het "week" te maken.
[...]heb je wel eens een spoorbrug van pakweg 100 jaar oud vergeleken[...]
"Klinken" was wat kort door de bocht, ik bedoelde dat als een verbindings-alternatief dat voor zowel hout als metaal in vergelijkbare vorm kan.

Zelf zou ik als producent van een dergelijk product helemaal niet met metaal gaan vergelijken. Het is anders en heeft andere toepassingen. Laat zien wat je er allemaal me kunt en hoe en laat het (milieu)kostenplaatje zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
156
48
Delft
Hij noemt als ik het goed hoor, tussen neus en lippen door een treksterkte van 540MPa in de vezelrichting. Dat zou vergelijkbaar zijn met constructiestaal, maar het lijkt me eerlijk gezegd wel erg optimistisch. Met kunststoffen die speciaal zijn gemaakt om ketens te vormen moet je van goede huize komen om meer dan 100 MPa te halen.
Sterkte is één ding, stijfheid (al genoemd) een tweede. Verder is er zoiets als taaiheid en plastische rek voor breuk. Dat is bijvoorbeeld wat glas onderscheidt van aluminium.
Hij heeft het over het verhogen van de vezeldichtheid, en volgens wikipedia gaan sommige cellulosevezels richting de 1000mpa. Met een vezeldichtheid van 54% kom je dan wel op 540mpa, als je aanneemt dat de lignine niets toevoegt. Dus het zou in theorie kunnen. Je kan dit beter vergelijken met een vezelversterkte kunststof dan een 'pure' kunststof
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
943
800
Nootdorp
mooie ontwikkeling. Ben benieuwd naar de herbruikbaarheid over een paar jaar. Maar tot die tijd geeft hout wel weer nieuwe mogelijkheden om houtbouw te realiseren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.