Hout wijkt in tafelblad

Ben55

Nieuw lid
26 dec 2019
19
15
Vraagje: m’n zoon heeft een licht eiken tafel. De planken in het blad hebben de neiging om wat wijken. Zie foto.
Wat zou ik daar aan kunnen doen? Opvullen? Met wat?IMG_1607.jpeg

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.329
1.062
Ulvenhout
Ik denk dat er misschien iets meer info gewenst is.
Wat is de opbouw van het blad? Wat is de afmeting? Hoe dik zijn de planken en hoe zijn ze aan elkaar bevestigd? Is het een eigen fabrikaat of is de tafel gekocht?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.668
1.111
Riemst
Als de tafel nieuw is terug brengen.
Hoe is het blad aan het onderstel bevestigd? Kan het blad vrij werken of is het muurvast bevestigd.
De losgekomen naad doorzagen kan, maar dan moet je er rekening mee houden dat het blad niet meer vlak gaat zijn, of te krijgen. Mogelijk zit er zodanig veel spanning in het blad dat het alle richtingen uitgaat als je het losmaakt of de naad er uit zaagt.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.084
915
Enschede, Twente
Wat je zou kunnen proberen (als je tenminste lijmklemmen hebt die de afstand overbruggen) is om wat houtlijm in de spleet te druppelen, van de onderkant misschien met een stofzuiger (nylon over de opening) erdoor zuigen & het goed afgeklemd te laten uitharden.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
875
213
Twello
Dit is de beste oplossing als het niet bij jezelf thuis is……
Voor mezelf zou ik het lekker laten werken en nemen zoals het komt……of doorzagen en zoals gezegd verlijmen, is net hoe m’n pet staat.
Betekend dat je een massief houten blad hebt dat 'leeft' en niet iets met fineer óf erger nepfineer. Ondertussen kan er van alles in die naad zijn gaan zitten. Daarmee kans dat lijm niet pakt. Tevens grote kans dat je het er niet mooier op maakt.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Vullen met was of lakstaafjes.

Of vanwege alleen scheur of opening vloeibaar hout. Weet niet of dat er nog is van gupa dacht ik.

Bij blanke deuren gebruikte we een koploze nagel door pen en gat en deze werd dat meestal met vloeibaar hout dichtgestopt

Ben55

Nieuw lid
26 dec 2019
19
15
Allen, dank voor het meedenken. Denk dat het opvullen gaat worden. Goede tip om ook de onderkant eens te inspecteren.

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
476
203
Noardeast-Fryslân
Kijk dan meteen of de onderkant wel op dezelfde manier is afgewerkt als de bovenkant.
Onze tafel ging ook wijken. Bleek de onderkant niet gelakt te zijn en de bovenkant wel wat vervolgens spanningen op leverde met naden als gevolg.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.