Hout voor Zweeds rabat

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Hi,

Ik wil mijn schuurtje wat mooier maken met Zweeds Rabat. Een online zoektocht geeft heel veel meningen welke houtsoort te gebruiken, en uiteraard altijd in tegenspraak. Vuren, Douglas, grenen.

Het gaat goed zwart gebeitst worden dus over de levensduur zit ik niet zo in. Wel hoop/wil ik graag dat het door de tijd zo recht mogelijk blijft.

Heeft er iemand ervaring met leverancier(s) waar dat redelijkerwijs verwacht kan worden?

Vlakbij zit houthandel Woerden met dubbelgespoten grenen planken. Die zijn relatief goedkoop, 16 euro voor 4m. Douglas is 24 euro voor 4 meter. Heeft iemand toevallig ervaring met deze leverancier? Ik wil maandag eens vragen naar het vochtpercentage.

Is grenen een fatsoenlijke optie?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Ik zou mijn keuze baseren op inspectie. Bekijk de diverse varianten. Kijk hoe het zit met de groeiringen, het al dan niet aanwezig zijn van knoesten, hoe goed het freeswerk gedaan is, of de planken in de opslag al krom zijn (of niet dus), etc.
Aangezien je de boel zwart beitst maakt de tekening van het hout niet uit, maar de basiskwaliteit wel.

BTW: Ik heb wit gebeitste planken als wandbekleding in mijn patio en dat is Douglas welke na 20 jaar er nog heel okay uitziet (en nooit bijgewerkt…). Voor de eerlijkheid: het weer doet op die plek niet veel kwaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick_B

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.