Hout voor lounge stoelen

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
867
Ulvenhout
En er staat weer een volgend project op stapel namelijk het maken van 2 lounge stoelen voor op het terras. Ik heb hiervoor balken nodig met een netto kopmaat van ongeveer 38x130mm. Omdat het buitenmeubelen zijn wordt de keuze van het hout iets meer beperkt.
Ik zit te denken aan:
Thermisch verduurzaamd fraké, daar heb ik eerder mee gewerkt voor binnen meubels en een poortdeur. Nadeel is dat het brozer is en iets meer splintert.
Eucalyptus: Ik kan aan balken komen van 280x 155x8 voor €15 per stuk. Alleen lees ik dat er tegenwoordig veel verschillende soorten eucalyptus zijn en niet iedere soort schijnt even goed buiten te kunnen staan?
Dan is er natuurlijk nog robinia, maar daar heb ik nog geen goed adres voor gevonden die dit kan leveren als balken.
Ook padoek zou kunnen maar is wellicht wel wat duurder.
Douglas heeft niet de uitstraling waar ik naar op zoek ben, teak is me waarschijnlijk te duur.

Zijn er nog meer mogelijkheden die ik over het hoofd zie?
Bijgevoegd een plaatje van de stoel die ik in gedachten heb, ik ben bezig met een ontwerp in Sketch-up.


a249849a8a9356c271c96c6a693be122.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik zit wel eens te mijmeren over Yellow Cedar voor het maken van een buitentafel. Onlangs eens voorzichtig gecalculeerd, voorlopig blijft het bij mijmeren. Misschien ga ik kijken of er ergens een partij hout voor recycling beschikbaar komt….

Fons
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Bij Fransen hebben ze Robinia. Vanuit Ulvenhout misschien wat ver weg. Ik heb daar wel eens Robinia planken gehaald, prima bedrijf...
 

Bijlagen

  • HV Fransen - Robinia bezaagd 2018.jpg
    HV Fransen - Robinia bezaagd 2018.jpg
    86 KB · Weergaven: 28

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zit wel eens te mijmeren over Yellow Cedar voor het maken van een buitentafel. Onlangs eens voorzichtig gecalculeerd, voorlopig blijft het bij mijmeren. Misschien ga ik kijken of er ergens een partij hout voor recycling beschikbaar komt….
Mmm - ik geloof niet dat ik mijn yellow cedar voor tuinmeubelen zou gebruiken - dat blijft gereserveerd voor kanopeddels en het surfboard van mijn zoon. Het zou idd wel geschikt zijn. Maar western red cedar is ook prima voor buitenmeubels, en redelijk betaalbaar, en makkelijk te verwerken. En de meubels blijven ook nog eens te tillen ;-) (wij maakten ooit twee Adirondack chairs van haagbeuk; ze zitten prima, maar zijn niet te verplaatsen. behalve vorige zomer met die overstroming - lagen ze bijna in de tuin van de buren...)

Padoek, paardenvlees, en meer van dat soort houtsoorten werken ook prima, maar zijn aan de prijs, en lomp zwaar. Overigens, als dat laatste geen bezwaar is zou ik eens aan purperhart denken. Erg duurzaam (in de zin van goed bestand tegen buitenomstandigheden), betaalbaar, en het verweert prachtig - je moet alleen even een paar maanden tegen dat paars aankijken ;-)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
867
Ulvenhout
Bij Fransen hebben ze geen robinia op het moment. Wel kastanje, maar die planken zijn niet gedroogd. Het zijn natuurlijk buiten meubelen, maar hoeveel problemen zal dat op gaan leveren? Ik wel de verbindingen met Domino's en D4 lijm maken.

Mijn vaste houthandel in België heeft ook geen robinia in het assortiment.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Eucalyptus: Ik kan aan balken komen van 280x 155x8 voor €15 per stuk.
Ik ken eucalyptus van paaltjes van stroomdraad in natuurgebieden (van die spandraden die direct aan vierkante houten paaltjes van 4x4cm zitten, waar geen isolatoren nodig zijn).
Ik heb ze laatst in de auto gehad omdat ze bij ons op het werk (natuurorganisatie) naar een andere werkschuur moesten. Het was gelukkig mooi weer zodat de ramen open konden, en een week later rook je nog de geur.
Houd daar rekening mee en ga eerst ff snuffelen…
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.223
531
Eanske
ingoogni.nl
Het zijn natuurlijk buiten meubelen, maar hoeveel problemen zal dat op gaan leveren?
Heb je dat niet met alle hout dat buiten staat, het zal vocht opnemen en weer drogen? Voordeel van naaldhout is dat het wat minder werkt.
Als je in de omgeving van het zwarte woud en ook verder het zuiden van Duitsland in kijkt, alle buitenmeubilair is van het lokale naaldhout. Oud spul en in goede staat. Het staat over het algemeen wel onder een afdak of onder een dak met forse overstek.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
867
Ulvenhout
Tof filmpje, ik had hem al eens zien langskomen. Sapele heet hier mahonie dacht ik? Dure houtsoort om mee te werken...
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Heb je al gedacht aan afzelia hout, dit is prima hout om tuinmeubelen van te maken.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
867
Ulvenhout
Ik heb hier gekeken, maar het zijn allemaal 'natuurlijke' dus kromme en gebogen planken. Pefect voor speeltoestellen, maar minder geschikt voor rechte toepassingen. Of je moet er nog erg veel voorbereiding aan doen.

Ik heb besloten om een eerste exemplaar te gaan maken van thermowood frake. Dan houd ik de kosten binnen de perken en kan ik eventuele foutjes eruit halen voor een volgend exemplaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.