Hout voor Japanse schuifdeuren

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
217
81
Noordwolde (Fr)
Ik wil een set Japanse schuifdeuren maken (2 x 1 m) het frame is dus vrij dun (4 cm) en het hout moet over de lengte dus niet gaan kromtrekken. Ik vind tropische soorten nogal duur, heeft iemand een suggestie voor NL hout? Alvast bedankt!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.158
918
Omgeving Leiden
Hoi Jan,
Indertijd heb ik twee schuifdeuren gemaakt van vurenhout van 18x44 mm. Van de bouwmarkt.
Waren als proef bedoeld om ooit eens wat 'beters' te maken, maar je weet hoe dat gaat.
Inmiddels heb ik wel esdoorn in huis van Masave 44x20 . Het ligt al een tijd ' om er mee aan de slag te gaan' .
Één van de vijf latten is krom getrokken, de rest kan ik wel gebruiken.
Ik heb esdoorn gekozen omdat ik het mooi vind en het past wel bij het 'Japanse '. Tenminste, dat denk ik.IMG-20191017-WA0000.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.724
754
Antwerpen
de shoji’s worden typisch uit zachthout gemaakt maar eigenlijk kan elke houtsoort denk ik. Als je met de hand gaat werken is zachter hout natuurlijk makkelijker want je moet veel kappen. Zelf heb ik de grotere shoji’s uit meranti gemaakt (zal morgen foto toevoegen)
Wel zien dat je voor de dunnere tussenlatjes zuiver kwartiers gezaagd hout neemt omdat je hier bij de kruisverbindingen zwakke plekken maakt, dus daar goed op de orientatie lettenimage.jpg
 
Laatst bewerkt:

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
217
81
Noordwolde (Fr)
Bedankt voor al jullie antwoorden, heb ook een paar houthandels gebeld maar ik krijg allemaal verschillende antwoorden. Als ik het zo lees komt het allemaal niet zo nauw….
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.218
1.856
Terkaple
www.woodworking.nl
Je bedoelt dat beuk niet vormvast is, krom trekt?
Es komt in de oorspronkelijke vorm terug na belasting, als ik het me goed herinner. De reden waarom autobouwers het voor frames gebruiken/gebruikten.
Dat is essen. Essen wordt om die rede ook gebruikt voor gymnastiek toestellen en vroeger de carrosseriebouw als frame.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je bedoelt dat beuk niet vormvast is, krom trekt?
Es komt in de oorspronkelijke vorm terug na belasting, als ik het me goed herinner. De reden waarom autobouwers het voor frames gebruiken/gebruikten.
mijn ervaring is dat beuk minder stabiel is dan es
de tekening van beuk vind ik persoonlijk saaier dan die van es
maar over geuren en kleuren moet je ni zeuren
es is hout dat soepel is & weer zijn oorspronkelijke vorm zoekt
of het aspect belasting bij deze deuren speelt, betwijfel ik
het wordt ook veel gebruikt voor stelen bij o.a. tuingereedschap
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
Ik merk dat vele mensen "Es" gebruiken als ze het over Essen hebben, en sommigen gebruiken het dan weer voor Esdoorn... In het houtvademecum wordt "Es" voor geen van beiden genoemd, dus het lijkt me een verwarrende afkorting die in de volksmond ontstaan is.
Dat is essen. Essen wordt om die rede ook gebruikt voor gymnastiek toestellen en vroeger de carrosseriebouw als frame.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit en The Boktor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik merk dat vele mensen "Es" gebruiken als ze het over Essen hebben, en sommigen gebruiken het dan weer voor Esdoorn... In het houtvademecum wordt "Es" voor geen van beiden genoemd, dus het lijkt me een verwarrende afkorting die in de volksmond ontstaan is.
we nemen even een zijsprong naar het taalgebruik
www.houtinfobois.be, wat een officiële instantie is, gebruikt 'essen' voor het hout, en 'es' voor de boom
ik heb een vermoeden dat de toevoeging 'en' aan de naam van de boom, naar het hout daarvan verwijst
ik lees immers dikwijls 'beuken' en 'eiken'
alhoewel . . . met mijn houtboeren (in vl), klap ik over 'es', 'beuk' en 'eik'
en we begrijpen wederzijds precies waar het om gaat
we ervaren meermaals dat taal noord x zuid verschilt
hier onder uitsnede van de webstek van 2 grote boeren, waar ik klant ben
om geen reclame te maken heb ik hun naam niet vermeld, maar op aanvraag (pb) deel ik die graag
ben zeer tevreden met de prijs/kwaliteit van wat ze leveren

1638276314944.png
&

1638276054610.png
 

Bijlagen

  • 1638275985284.png
    1638275985284.png
    198 KB · Weergaven: 13

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Fraxinus excelsior is de boom es en levert essenhout. Toch?
volgens mij spelen de nieuwe spellingsregels van het gemeenschappelijke nederlands ons hier parten
vroeger was het 'boerebrood', 'konijnepoot', enz
op een bepaald ogenblik moest daar met de nieuwe spelling een 'n' tussen
wanneer ik nu een konijnenpoot in mijn handen heb, dan vraag ik mij af van hoeveel konijnen die poot wel afkomstig is
volgens mij kan die maar aan 1 enkel konijn gehangen hebben
dus enkelvoud en geen 'n' om een meervoud aan te geven, en naar meer dan 1 konijn te verwijzen
ander voorbeeld: 'vijge(n)blad'
tja, jongens, . . .
 
  • Haha
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.