Hout voor bakkersschieter

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
43
6
Beste,
In mijn bakkerij gebruik ik een houten schieter
Ik heb deze nu van het 3mm triplex gemaakt, maar de breken toch regelmatig (zie foto)
Het is belangrijk dat de schieter mooi licht is. Zijn er andere houtsoorten die ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

alvast bedankt,
Tim
 

Bijlagen

  • IMG_20210719_080121.jpg
    IMG_20210719_080121.jpg
    48 KB · Weergaven: 75

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
werkt het ook als je de voorkant afschuint, maar de rest wat dikker laat?

Of als je de overgang wat geleidelijker maakt, zodat dit breekpunt wat minder duidelijk daar zit?

Commerciële lijken van beukenhout, zo op 't oog, en achteraan zeker geen 3 mm dik.

Schieters

Ook deze ouderwetse lijkt aanzienlijk dikker:

Een bakker gebruikt een houten plank (een zogenaamde schieter) om broden in de o…

Overigens zou ik multiplex, waar lijm in zit, niet in een hete oven onder brood willen hebben, wat doet die lijm als het warm wordt? Loslaten, kwalijke dampen afgeven of beide?
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en ZotVanHout

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
43
6
hmm, de schieter zit maar heel even in de oven hoor, slechts een paar seconden en de lijm zit vooral tussen de lagen toch?
Die beukenhouten schieters zijn idd een stuk dikker en veel te zwaar.
De overgang geleidelijker maken is een een goed idee. Ik had nu op het handvat aan beide zijde 2 stukjes multiplex gelijmd om het wat beter vast te kunnen houden.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Als je met multiplex wilt blijven werken, zou ik die 2 stukjes die je op het handvat lijmt pakweg 2cm laten oversteken op het brede gedeelte. Zo overbrug je het zwakke punt op die 'naad' van slechts 3mm en heb je effectief een 'steel' of handvat van 9mm.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Jurriaan
jouw antwoord omvat alles
ik bevestig: beuk is de standaard voor hout dat met voeding in kontakt komt
het zwakke punt in deze opbouw zit in de overgang van steel naar blad
op het adres dat je aangeeft staan blad van 25 x 50 cm + steel van 250 cm voor nog geen 65 € btw in

@timpel_800
voor die 65 € zou ik er als bakker zelf niet aan beginnen
gewicht ?
toch niet meer dan 5 kg in totaal !
ik denk dat je dit 'probleem' op kan lossen door de schieter in het middelpunt van zijn gewicht vast te houden
zoals op de foto
zelfs een bezem hou je moeilijk horizontaal wanneer je die op het einde van de steel vastneemt

1626684024053.png
 

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
De schieters in de bakkerij zijn helemaal van beukenhout.
Waar de steel aan de schieter komt is er een verloop om extra stevigheid te geven.
Blad en verloop is uit 1 stuk.
Voorkant is dunner om goed onder de bakplaten, broodbussen, vloerbroden enz. te kunnen.
Als je achterin de oven moet zijn zal je de steel echt bij het eind vast moeten houden anders kom je er niet bij.
Dan onder het product schuiven, snel naar voren trekken en steel meer in balans vasthouden.

In en uitschieten gaat altijd snel, anders is het product achterin de oven te donker of al verbrand.

Wij bestelden de schieters altijd bij een bedrijf als oa de Beko.
Zelf maken is natuurlijk leuk, maar........
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: timpel_800

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je achterin de oven moet zijn zal je de steel echt bij het eind vast moeten houden anders kom je er niet bij.
Dan onder het product schuiven, snel naar voren trekken en steel meer in balans vasthouden.
dreig je in de oven te vallen, wanneer je schieter achterin zit & je de schieter bij het eind vast moet houden, dan kan je de schieter even op de ovenvloer laten steunen
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik gebruik voor mijn schietplanken (voor brood) linde. Relatief sterk (voor zn gewicht), en heel goed te bewerken. En goedkoop.

Voor pizza heb ik een decoratieve uit walnoot en esdoorn gemaakt, maar die gebruik ik veel minder - de linde-schieters worden elke week gebruikt.

De verjonging van de plank (straigt taper van handvat naar voorkant) wordt gemaakt door de plank op een mal (met 'hellingshoek') door de vandiktebank te halen. Daarna wordt de voorste rand met een blokschaaf helemaal 'scherp' gemaakt.

Let wel, mijn ovens zijn niet diep (belangrijkste oven is een Rofco B10), en de stelen op mijn schietplanken zijn dus kort. Voor een diepe oven zou je een losse steel aan de schietplank moeten zetten
 

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
43
6
Beste Henk, dat klinkt goed. Mijn oven is ook niet zo diep, max 60cm. Ik had hiervoor 4 B40's maar ben inmiddels overgestapt op een Miwe Condo, maar ik gebruik de rofco schieters nog. Ik heb ook een alu schep maar eigenlijk is die veel te lomp. Vandaar mijn vraag.

Zou je eens een foto kunnen posten van je schieter?

groetjes
Tim
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kan - en ik zal ook even zoeken naar de beschrijving van de mal om de schietplank door de vandiktebank heen te halen - die kwam uit een Amerikaans tijdschrift en was, meen ik, op het internet te vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.