Hout stabiliseren.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik ben bezig gegaan met het stabiliseren van wat hout.Hier het resultaat.
IMG20221019150040.jpgIMG20221019150223.jpg
IMG20221019151209.jpg
Op de eerste foto zie je het basismateriaal en twee gestabiliseerde penblanks van dit hout.
Op de tweede foto het gelijke maar hier heb ik de penblanks met danish oil in gesmeerd.
Op de derde foto een blank van mapa hout.
Ik ben even vergeten wat het andere hout is :eek:
 
  • Leuk
Waarderingen: meron en Marijn

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik vind dat stabiliseren maar prachtige dingen opleveren. Gebruik je hier een vacuümpomp bij?

Is er overigens iets bekend of je zoiets bijvoorbeeld zou kunnen gebruiken voor een gitaarhals? Ik kan mij voorstellen dat een gitaar daarmee veel minder snel vals wordt, maar ook dat de klank negatief beïnvloed wordt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IK kan me niet voorstellen dat het hout dat je voor gitaarhalzen gebruikt 'goed' te stabiliseren is (of behoeft). Ik verwacht (maar ik kan het helemaal mis hebben) dat het zo dicht is dat je alleen oppervlakkig hars in het hout krijgt. Daarmee is het wel een alternatief voor lakken (in de zin van er een waterdichte laag op/in aanbrengen), maar de bulk blijft -denk ik- onveranderd. De beweeglijkheid van de hals zal dus -ook weer: denk ik- niet veel veranderen. Wel zou het dan zo kunnen zijn dat de hals minder reageert op verschillen in luchtvochtigheid, maar ik neem aan dat lak daar ook voor zorgt.

Klank: Ik denk dat over het algemeen hout dat goed te impregneren is betere resonantieeigenschappen krijgt - lig als het zelf moet klinken, zoals bijvoorbeeld bij xylofoons. Voor zangborden en klankkasten, waar porositeit kennelijk belangrijk is (herinner ik m van een aantal publicaties over wetenschappelijk onderzoek aan stradivariusviolen), dan wellicht weer niet. Maar wat het effect van de resonantieeigenschappen van een gitaarhals op de klank van een gitaar is? Ik kan me daar niet heel veel bij voorstellen - maar dat ligt wellicht gewoon aan mijn gebrek aan kennis daaromtrent...
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Even heel kort de stappen, op youtube staan alle ins en outs, kies het juiste hout (niet alle soorten zijn geschikt)
Droog het hout terug naar 0% (tot 5 zou ook kunnen) Als het afgekoelt is gaat het in de stabilisatie vloeistof in een vacuumvat. Pomp aan en gaan. Ja hoelang? in ieder geval tot het uitgeborreld is. 12 uur is wel minimum. Langer bij moeilijke soorten. Hierna de druk eraf, je ziet meteen het vloeistofniveau dalen. Hierna laat je het in de vloeistof staan.
2 keer zolang als dat het onder vacuum stond. (langer bij moeilijke soorten)
Hierna droogmaken en bakken op 84-96 C Je kan het in pakken in alu folie dan loopt er niets uit. Wil je later aangieten dan niet inpakken. Het inpakken is alleen om te voorkomen dat die troep niet in je oven blijft.
Ik heb een groot vat 30 liter maar maximale afmeting is een 25 cm dat is de diameter van het vat.
De hoogte kan je niet nemen omdat er door het feit dat de "lucht" eruit gaat "kookt" de vloeistof en spat dus.
Kookt over als je te snel gaat. Al ik koken hier denk ik niet de juiste term.
Voor grote voorwerpen heb je dus een ander vacuumvat nodig. Maken van betonplex? Over het algemeen kan je geen vettig houtsoorten nemen en zware/dichte soorten heeft ook geen zin.
Ik heb er ook een stuk laulier ingedaan en dit bleef gewoon drijven. Het was een heel licht stuk met veel openingen en gaten. Ook had ik wat speciaals erin en hier naam alleen het spint de hars op.
Het is wel een aparte wetenschap. Aldoende leren we.
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Nee catus juice komt in een flacon. Daar maak ik liters van en die kleur ik. Let op dit is geen epoxy.
Heel kort door de bocht breng je er vloeibaar plexiglas in. Henk zal er wel een andere benaming voor hebben.
Niet alle stabilisatievloeistoffen kun je kleuren. ( ja hoe weet ik dit :cry:) Dit spul gaat niet lang mee. Potlive een jaar. Komt binnen dan zijn er al maanden verstreken. Je moet ook speciale kleurstoffen hebben. Die voor epoxy zijn meestal niet geschikt. Maar dat is ook een aparte wetenschap. Het verbruik is best hoog.
Zeker geen goedkope hobby.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Kan je voor lange stukken hout geen pvc buis met een schroefdeksel gebruiken?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee catus juice komt in een flacon. Daar maak ik liters van en die kleur ik. Let op dit is geen epoxy.
Heel kort door de bocht breng je er vloeibaar plexiglas in. Henk zal er wel een andere benaming voor hebben.
Komt redelijk in de buurt. Het gaat in beide gevallen om poly(alkyl)methacyrlaten. PMMA - polymethylmethacrylaat geeft, bij de juiste polymerisatiecondities, plexiglas. De langketeniger alkylmethacrylaten geven taaiere, minder 'kristallijne' heldere kunststoffen, en zijn dus meer geschikt om hout te draaien - voor het stabiliseren. De commercieel verkrijgbare mengsels hebben allemaal hun eigen mix van (alkyl)methacrylated, al naar gelang de beoogde eigenschappen.
Niet alle stabilisatievloeistoffen kun je kleuren. ( ja hoe weet ik dit :cry:) Dit spul gaat niet lang mee. Potlive een jaar. Komt binnen dan zijn er al maanden verstreken.
Mijn ervaring is dat de shelf life, iig van stabicure, wel meevalt... maar binnenkort moet ik wel nieuwe gaan bestellen - dan is mijn fles halfleeg, en heb ik sowieso niet voldoende meer om mijn hengelimpregnatievacuumvat te vullen...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ja dat zou kunnen. De vraag is of de deksel ook dicht is bij 1 bar onderdruk. Ik heb de ervaring dat de aanzuigkant van een pomp veel lastiger dicht te krijgen en dit vergelijk ik dan maar even met vacuum.
Nog een beperkende factor is de hoeveelheid sap dat je nodig hebt. Voor een langer stuk heb je zo 5 liter nodig.
Want het moet wel goed onder liggen. 5 liter 150 euro
Ik heb ook wel eens gedacht om wat van betonplex te maken. Eigenlijk moet je wel een kijkglas hebben om te zien hoe het proces verloopt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kan je voor lange stukken hout geen pvc buis met een schroefdeksel gebruiken?
Ja, dat kan - da's precies wat ik doe. Een buitenbuis van 5 cm grijs PVC met een lijmdop aan de onderkant en een manchet met schroefdop aan de bovenkant. Daar een gat in geboord voor de vacuumnippel. Daarin een 3 cm witte PVC buis met alleen een dop aan de onderkant waar de hengeldelen en de 'cactus juice' in gaan. Als die vol zit zit er zo'n 800 mL vloeistof in...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ja, dat kan - da's precies wat ik doe. Een buitenbuis van 5 cm grijs PVC met een lijmdop aan de onderkant en een manchet met schroefdop aan de bovenkant. Daar een gat in geboord voor de vacuumnippel. Daarin een 3 cm witte PVC buis met alleen een dop aan de onderkant waar de hengeldelen en de 'cactus juice' in gaan. Als die vol zit zit er zo'n 800 mL vloeistof in...
Mijn buizen zijn 125 mm pvc hier zit een lijmdeksel op. Deze gaan in het drukvat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Als je een cilinder van 5 cm met een lengte van een meter neemt, gaat daar 2 liter in. Daar gaat het volume van je hout nog van af. Het lijkt me dat je de ruimte om je te stabiliseren hout heen zo klein mogelijk wil houden, zodat je met weinig vloeistof toch een goed resultaat kan halen. Als deksel zou je een 3 delige pvc koppeling kunnen gebruiken. Het deel aan de kant van de wartel laat je weg, dan kan je daar een kijkglas onder de wartel klemmen. Je hebt nu onder de wartel genoeg wanddikte om een 1/4 gasdraadfitting te monteren voor je vacuumaansluiting.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi gelukt Wim! Is dat met de resin die je van ons hebt? We nemen een paar 1 liter en 5 liter flessen mee naar de ODH. Als je het gekoeld en in het donker bewaard (koelkast) dan is de potlife een stuk langer.

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ja die is van jou. Dat in de koelkast bewaren lukt hier niet. Dan kan ik een andere hobby gaan zoeken.
Ik mag ook al geen made en wormen in de koelkast bewaren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Heb je iemand die je bier in de kelder voor je gaat halen Henk? Als ik eenmaal zit, dan heb ik geen zin meer om steeds een trap af te moeten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.