Hout op betonplaten in de tuin

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Hallo,
In mijn tuin heb ik een lelijke betonschutting met de buren. Ik heb al filmpjes gezien waar ze die schutting bekleden met hout. Er komen eerst verticale latten op de betonplaten en daarop worden de houten latten vastgeschroefd.
Maar ik zie nooit hoe ze precies de verticale latten op die betonplaten bevestigen. Weet iemand dat?
Daarna lijkt het mij een relatief eenvoudige klus, of vergis ik mij? Waar moet ik op letten?
 

Bijlagen

  • 20210220_142028.jpg
    20210220_142028.jpg
    180,4 KB · Weergaven: 44

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Weet je zeker dat je ze wil bekleden? Het lijkt op de foto al een verzakte schutting die al redelijk op leeftijd is.

Mocht het met de buren kunnen, dan zou ik de hele schutting vervangen voor een nieuwe. Ja, dat is duurder maar je kan weer jaren zorgeloos verder.

Mocht je het toch willen oplappen dan zou ik verticale latten erop zetten, maar dan met slotbouten die door de betonplaat heen gaan. De platen zijn vaak maar 3 cm dik, en met alleen een plug heb je vaak niet genoeg houvast. En dan 3 verticale latten tussen de palen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
@jelmer
De platen zijn inderdaad al 60 jaar oud....
Onze tuin loopt nogal sterk af achteraan en die van de buren niet. Daar is er bijna 1m hoogteverschil. Die platen zijn dus ook een soort keermuur tussen onze tuinen.
Aangezien de platen er al 60jaar staan, denk ik dat ze nog wel even blijven staan ;-)
En dan is ze bekleden met hout een stuk goedkoper dan vervangen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Bekleden is inderdaad goedkoper dan vervangen. Worden beide kanten bekleed, of alleen jouw kant?
Je zal met de verticale latten de schutting wel uit moeten lijnen denk ik, om hem weer recht te maken? Dan zou ik met platic uitvulplaatjes gaan werken. Eerst een gat boren voor een slotbout in de lat en beton. Slotbout erdoor en licht vastzetten, en dan een draad spannen over de lengte van de schutting. 1 boven en 1 onder. Aan de hand van de draden (die natuurlijk volledig in lijn worden gezet) kan je de verticale latten dan gaan stellen met uitvulplaatjes. Iets meer werk, maar het staat wel veel strakker.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
geburen en al dan niet gemeenschappelijke elementen . . .
ter illustratie: bij mij staan de betonplaten volledig op mijn kant
de vorige eigenaar heeft die op zijn kosten én met akkoord van de geburen geplaatst
dus strikt genomen mag mijn gebuur daar niets aan vast maken
ik vermeld het maar

na 60 jaar is het oppervlak nog onvoldoende vlak om er op te lijmen
gladschuren wordt een mooie klus
platen zullen inderdaad misschien maar 3 cm dik zijn
elk gat je boort, gaat er door, en zal aan de kant van de geburen als een kratertje uitbarsten

wil je toch boren, dan zou ik het in het midden van de palen doen
de betonijzers zitten meestal in de uiteinden van de H (horizontale doorsnede)
daar kan je een vertikale drager bevestigen
palen staan waarschijnlijk 2 meter uit mekaar
dus minstens in het midden nog een vertikale paal, die je niet aan de platen vastmaakt, maar wel voor stijfheid van de houten afdekking zorgt
ga je die houten panelen zelf maken, of kopen ?
 

Timjanssen

Nieuw lid
12 jul 2017
1
1
Je kunt vrij makkelijk horizontaal je planken erop maken. Boor gaatjes met pluggen om de x cm op je schutting. Hierop bevestig je met schroeven de planken. Verticaal schiet je de planken vast met een nagelpistool klaar ben je! Zelf ook gedaan met onze lelijke beton schutting. Het uitlijnen heb ik gedaan door lange lengtes op de palen te schroeven zo kom me makkelijk recht uit .
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
ik ga het nog eens bekijken en bespreken met de buren. Het is geen dringend werkje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.