Hout laten drogen... Waar kan dit?

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Beste lezer,

Er zijn verschillende berichten waar geschreven wordt over het laten drogen van hout bij droogkamers of derden. Ik vind weinig ervaringen terug of adressen / aanraders.


Als ik zoek op vind google een aantal suggesties. Wat zijn jullie tips of aan te raden bedrijven die ik hier voor kan benaderen?


Voor nu gaat het om een kleine partij van esdoorn. 20 planken van 20 cm breed, 220 lang en 35mm dik. Ook zoek ik voor een grote pak kersen (2m3) en eiken 3m3) een plekje.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Noord-Brabant, Gelderland, Limburg.

Utrecht of Overijssel wil ik ook nog wel naar toe rijden. Het past op de aanhanger =)
 

A.N

Actieve deelnemer
Drooghout Gendringen kun je eens benaderen.


Ben er vroeger een paar keer geweest, weliswaar voor andere zaken dan hout drogen, maar toen wel een rondleiding gekregen, ze hebben een indrukwekkende hoeveelheid droogkamers.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Dank je wel.

Ik heb Gendringen benaderd met de vraag of dergelijk kleinschalige partijen ook mogelijk zijn. Tevens heb ik dezelfde vraag gesteld aan houtdrogen.nl in Woerden.

Ik houd jullie op de hoogte
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heb je het snel nodig dan? anders kan je het ook gewoon opgelat wegleggen - eerst een paar maanden in een schuur, of onder een afdak (winddroog), daarna nog een half jaar op zolder of in je werkplaats (meubeldroog)...
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Ik zou er in het najaar wel mee aan de slag willen eigenlijk. Plus dat een kunstmatige droging mij iets meer zekerheid geeft van een gelijk vochtgehalte over al het hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou er in het najaar wel mee aan de slag willen eigenlijk. Plus dat een kunstmatige droging mij iets meer zekerheid geeft van een gelijk vochtgehalte over al het hout.
In dat geval zou ik het gewoon zelf opslaan. Tenzij het echt zeiknat is of het om hele dikke stammen gaat zou een half jaar voldoende moeten zijn om het te drogen - 35, goed opgelat lijkt me geen probleem... als je binnenshuis plek hebt om het kwijt te kunnen natuurlijk. Tnezij ik iets mis levert geforceerd gedroogd hout geen beter/stabieler/homogener hout op, het gaat alleen sneller. Bovendien moet je kunstmatig gedroogd hout toch ook weer laten acclimatiseren tot je eigen omgevingsvochtigheid (veelal vochtiger dan een droogkamer) voordat je het kunt verwerken...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Ik heb laatst ergens gezien/gehoord dat kunstmatig gedroogd hout weleens slecht reageert met bepaalde afwerkingen ('bloemen'). Zou kunnen door de ophoping van bepaalde stoffen aan de oppervlakte. Natuurlijk gedroogd heeft dat niet door het gelijkmatige karakter van droging.
 

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
Anders vragen bij openhaardhout fabriek? Dat wordt immers ook gedroogd, misschien hebben ze wel een hoekje vrij tijdens droogproces?
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Ik heb een keer een plaat hout voor een tafel in Woerden laten drogen. Ik was er niet enthousiast over, eigenlijk. Best nog wel prijzig, en toen ik het hout terug krijg was het zo krom als een hoepel. Ik had beter zelf het hout op kunnen slaan en geleidelijk laten drogen, denk ik. Machinale droging is geen garantie voor succes, kwam ik toen achter.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Je zou Tenbulte in Vreden (dld) eens kunnen proberen. Die zagen zelf heel veel hout en laten ze ook drogen. Of ze hebben zelf een droogkamer, dat weet ik niet. Maar een belletje kun je er altijd aan wagen. zijn trouwens nederlanders met t bedrijf in Duitsland. (net over de grens bij Winterswijk)
 
  • Leuk
Waarderingen: asnol

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.