Hout keuze lichtgewicht keukenblad

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
35
13
Amsterdam
Ik ben bezig om het interieur van mijn camper te bouwen en nu ben ik op zoek naar een goede keuze voor het keukenblad. Al het houtwerk tot nu is populieren multiplex.
Bamboe is zeker een optie, maar ook best heel duur (ik heb geen hele plaat van 2500x1220 nodig).
Omdat je bij een camper altijd op het gewicht moet letten, heeft een lichtgewicht hout mijn voorkeur.

Het blad wordt ongeveer 150x50 cm.

Iemand een goede tip?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.582
2.367
Terkaple
www.woodworking.nl
Queenply heb ik in mijn bus gebruikt, mooi spul, superlicht maar ook wel kwetsbaar, er zitten zo deuken in. Omdat het aanrechtje bij mij maar klein is, heb ik het van eiken gemaakt, niet al te dik, spoelbakje ook uit eiken gemaakt. Zal straks foto plaatsen.

jaap

• Leuk
Waarderingen: Sparrows

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
361
78
Oss

en dan een harde toplaag er op lamineren of "lakken" / impregneren met polyester oid.

Die Queenply is overigens ook een plaat of naam die door kuipers op de markt is gebracht.

Eventueel zou je zelf ook dikke blad kunnen samenstellen om gewicht te besparen. Maar bamboe is een van de zwaardere houtachtige materialen die er is.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.200
990
Enschede, Twente
Een stuk (binnen)deurplaat (stompe deur = dunne platen mdf op kartonnen honingraat, houten randen) gebruiken -- na het op maat zagen randen weer herstellen en een stuk HPL erop plakken. Lichter ga je voor weinig niet vinden.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.247
1.168
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben bezig om het interieur van mijn camper te bouwen en nu ben ik op zoek naar een goede keuze voor het keukenblad. Al het houtwerk tot nu is populieren multiplex.
Bamboe is zeker een optie, maar ook best heel duur (ik heb geen hele plaat van 2500x1220 nodig).
Omdat je bij een camper altijd op het gewicht moet letten, heeft een lichtgewicht hout mijn voorkeur.

Het blad wordt ongeveer 150x50 cm.

Iemand een goede tip?
Abachi?

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
35
13
Amsterdam
Vermits je bamboe noemt (erg zwaar overigens), wil je het aanrecht zelf als snijplank gebruiken?
Anders zou ik zeggen: populieren mpx 2-zijdig beplakken met laminaat?
Nee, zeker niet (daar hem ik een snijplank voor :)

Maar met (gelamineerd) populier: wat doe je dan met de kopse kant, want daar ligt denk ik de grootste uitdaging als er eens wat water van het aanrecht af druipt

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
35
13
Amsterdam
Een stuk (binnen)deurplaat (stompe deur = dunne platen mdf op kartonnen honingraat, houten randen) gebruiken -- na het op maat zagen randen weer herstellen en een stuk HPL erop plakken. Lichter ga je voor weinig niet vinden.
Ik denk niet dat ik met mijn skills de boel een beetje waterdicht krijg 😬:)

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.247
1.168
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
  • Leuk
Waarderingen: EdZaagt en Sparrows

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.