Hout borstelen om de nerf te benadrukken.

Prosper

Nieuw lid
3 aug 2021
7
0
Gent
Beste vakman,

Ik ga een massief tafelblad verlijmen en wil dit voor het vernissen bewerken.
Thuis heb ik een tafel waarbij je ondanks de vernis nog goed de textuur van het hout kan voelen.

Ik denk dat dit door te borstelen komt.
Ik ben vreemd aan die bewerking en zoek info. Goede artikels online, mensen met ervaring...

In het beste geval zelfs een plaats waar ik dit kan laten doen in Belgie, Oost-Vlaanderen ( Gent)

Alle hulp is welkom, alvast bedankt

Groeten,
Prosper

Bijlagen

• IMG_20250105_130406.jpg
    IMG_20250105_130406.jpg
    109,2 KB · Weergaven: 18

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
128
138
Aerdenhout
Dan effect kan je inderdaad bereiken door borstelen. Je borstelt het zachter hout weg en houdt dus relief over. Kan met een borstelmachine, ik heb zelf wel eens met een Makita 9741 Borstelschuurmachine gewerkt met koperen borstel. Is goed te doen.

Ik meen dat je hout ook kunt laten stralen om een zelfde effect te krijgen, daar heb ik echter geen ervaring mee.

Prosper

Nieuw lid
3 aug 2021
7
0
Gent
Als je het zelf zou gaan doen en het is een eiken blad (of een ander looizuurhoudende houtsoort), zeker geen stalen borstel gebruiken.
Eik + ijzer = zwart.
Stalen borstel lijkt mij al heel agressief. Ik wil enkel de nerf accentueren, wil geen krassen zien. Hebt u ervaring met een goed type borstel?

Prosper

Nieuw lid
3 aug 2021
7
0
Gent
Dan effect kan je inderdaad bereiken door borstelen. Je borstelt het zachter hout weg en houdt dus relief over. Kan met een borstelmachine, ik heb zelf wel eens met een Makita 9741 Borstelschuurmachine gewerkt met koperen borstel. Is goed te doen.

Ik meen dat je hout ook kunt laten stralen om een zelfde effect te krijgen, daar heb ik echter geen ervaring mee.
Bij dat type borstel, zie je dan effectief de krassen van de borstel vegen?

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.621
464
Dordrecht
Ik heb de borstelmachine van Festool en dat gaat prima met eiken. Het vraagt wel enige routine om alles gelijkmatig te borstelen, maar dat is makkelijk onder de knie te krijgen. Het is verder geen moeilijk apparaat, dus er zullen ook meer budget uitvoeringen van zijn.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.890
3.223
Gaanderen
Ik heb in het verleden een eiken tafel gemaakt van oude wagondelen. Deze heb ik met een zeer grove staalborstel op een haakse slijper, geborsteld. Ik maakte me geen zorgen over zwarte verkleuringen. Die zaten er al in en ik heb nog wat extra zwarte ecoline gebruikt voor wat meer tekening.
Met een messing borstel en een staalborstel met dunne draden kreeg ik nauwelijks effect. Eiken wordt als het ouder wordt steeds harder.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.689
1.116
Riemst
Ik heb onlangs voor een buurvrouw een bijzettafeltje aangepast. Het moest stevig rustiek zijn. Het blad heb ik met een stalen borstel op de haakse slijper geborsteld. Ging prima, zonder krassen. Maar het ene deel eik is het andere niet. Hoeveel structuur je krijgt is afhankelijk van het hout. Kwartiers of dosse is verschillend.

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
430
189
Groene Hart
Ik vraag me af of het voorbeeld uit de startpost nu wel of niet geborsteld is.
Zijn het niet gewoon de open poriën van eikenhout( de buisjes die de jaarringen vormen bij eiken), die gootjes vormen bij langshout?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.