Hout behandelen met Danish Oil

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Vraag kun je hout na te hebben behandeld met Danish Oil nog voorzien van een wax of iets waarmee je meer glans kan aanbrengen? Ik heb een steel met Danish Oil behandeld maar ik vind hem te mat ik wil meer glans. Kun je klakkeloos een wax op aanbrengen? Alle tips zijn van harte welkom.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Dank Bert voor je tip, ik heb na twee lagen DO àlles wederom geschuurd en nogmaals in de DO gezet. Volgende keer wellicht iets minder aanbrengen, maar ik ga het in de bijenwas zetten

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.373
698
Moordrecht
Je lan prima meerdere lagen DO aanbrengen, hoe meer lagen, hoe meer glans. Ik heb goede ervaring met de laatste laag met 0000 staalwol aan te brengen. Goed laten uitharden en dan een laag meubelwas aanbrengen. Ik heb de voorkeur voor een terpentijn/bijenwas/BLO combi. Stevig uitboenen

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Je lan prima meerdere lagen DO aanbrengen, hoe meer lagen, hoe meer glans. Ik heb goede ervaring met de laatste laag met 0000 staalwol aan te brengen. Goed laten uitharden en dan een laag meubelwas aanbrengen. Ik heb de voorkeur voor een terpentijn/bijenwas/BLO combi. Stevig uitboenen
Bedankt Richie voor de tip, staalwol had ik nog niet aan gedacht

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.063
909
Enschede, Twente
Let op: sommige houtsoorten, waaronder eiken, reageren met ijzer, dus ook met stukjes staalwol als die in het hout achterblijven. Je krijgt dan donkere vlekken onder invloed van vocht in het hout en water of zelfs waterdamp.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.373
698
Moordrecht
Als er al 3 lagen DO overheen zitten, dan zal dat in de praktijk wel meevallen. sws de overtollige slurrie goed verwijderen. Ik zou het niet op rustieke oppervlaktes doen, nee. Maar het kan op goed gladgeschuurde oppervlakken echt een satijnen en spiegelgladde finish geven..

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Let op: sommige houtsoorten, waaronder eiken, reageren met ijzer, dus ook met stukjes staalwol als die in het hout achterblijven. Je krijgt dan donkere vlekken onder invloed van vocht in het hout en water of zelfs waterdamp.
Klopt eiken en ijzer verstaat elkaar niet zo goed maar dit is sowieso geen eiken, denk meer aan Mahonie of Merbau afkomstig van een trap weggevist uit een afvalcontainer.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.