hoonpasta voor leren hoonwiel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.904
2.943
Ik heb een oud plastic wiel van een nooitgedagt nat slijper van een leren loopvlak voorzien. Je hebt de gele tubetjes van tormec, maar ik kwam op het forum ook bijvoorbeeld van ornament de combinatie dodekop met kleurloze schoensmeer tegen. Een schraper zo als ik, kiest graag voor de goedkoopste optie die goed werkt. Dodekop kost 25 euro de kilo en blanke schoenpoets 80 cent voor 75 ml. Dus het lijkt dat de tormec compound het prijstechnisch af legt. Aan ornament de vraag wat hij voor mengverhouding gebruikt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.942
958
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik weet niet wat de 'consistentie' van die dodekop is, maar wellicht krijg je issues met het goed homogeen mengen met de schoensmeer - Als je nog wat hebt liggen (dwz voordat je een hele kilo koopt) wellicht even uitproberen? Mengen van vaste stoffen (poeders) in pasteus medium is niet altijd triviaal...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.904
2.943
Ik heb niet de intentie om een kilo dodekop in een keer te mengen. Poeder met pasta mengen gaat over het algemeen prima met een plamuurmes. Net zo als je 2 componentenplamuur mengt. Maar alle informatie is meegenomen. Is misschien ook weer interessant voor anderen die wat willen proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth en mink

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.942
958
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar voor polijsttoepassingen wil je wellicht een homogenere verdeling dan je met een plamuurmes krijgt. Eea is -uiteraard- afhankelijk van de korrelgrootte, korrelgrootteverdeling, en 'klonterigheid' van het pigment. Het wordt normaliter gemaakt als verfpigment, waarbij de homogeniteit minder relevant is dan bij polijstpasta's (denk ik). Ik zou het denk ik met een (laboratorium)vijzel of een kleine kogelmolen aanpakken...

Ik neem aan dat je aan de Kat denkt als leverancier?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.904
2.943
Ik was de kat wel tegen gekomen, maar niet als goedkoopste . Maar ik heb alleen even gekeken wat het spul globaal kostte. Ik vermoed dat ornament die hier mee kwam, het poeder ook direct gemengd heeft .
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
821
201
Even voor mijn beeldvorming, is er verschil tussen Tormek en polijstmiddelen die je bij automobielbedrijven ziet, bijv.Autosol of Commandant M3
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.904
2.943
Die blokjes polijstpasta komen pas goed tot hun recht op een snel draaiende polijstmachine. Ze hebben warmte nodig om de drager te laten smelten. Daar is hier een uitgebreide collectie van aanwezig.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.537
718
Enschede
ingoogni.nl
is er verschil tussen Tormek en polijstmiddelen die je bij automobielbedrijven ziet, bijv.Autosol of Commandant M3
in slijp/polijstmiddel niet echt. In consistentie wel. Het auto-spul is dunner. In de machine hoek heb je een hele reeks van dit soort pastas die weer wat dikker zijn, bijvoorbeeld voor het inslijpen van kleppen.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.537
718
Enschede
ingoogni.nl
@chevy66 als je een apestaartje voor @ornament zet dan krijgt hij een rood belletje en ziet hij de draad. (Bij deze dus)

Ik ben ook benieuwd naar de receptuur wan kwam er een paar dagen geleden achter dat zo'n groene stick helemaal niet geschikt is voor een langzaam lederen wiel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.904
2.943
Op een gewone strop kan je behoorlijk kracht zetten, waardoor je vermoedelijk genoeg warmte genereerd om de drager in zo'n groen blok te laten smelten. Een tormek draait daarvoor niet snel genoeg en het plastic wiel is niet zo degelijk dat ik daar hard op zou duwen.
 

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.530
583
Op een gewone strop kan je behoorlijk kracht zetten, waardoor je vermoedelijk genoeg warmte genereerd om de drager in zo'n groen blok te laten smelten. Een tormek draait daarvoor niet snel genoeg en het plastic wiel is niet zo degelijk dat ik daar hard op zou duwen.
De stick laat residu achter op een handstrop maar smelt er niet echt op vast. Je moet het dus regelmatig herhalen.
Dodekop = polijstrood meng ik met kleurloze schoensmeer en dit blijft er lang op. Ik moet het er ook nooit afschrapen, dat doe je bij schoenen ook niet . Ik meng het altijd op het gevoel, heb geen idee over de verhouding. Het is absoluut niet kritisch en als het niet helemaal homogeen gemengd wordt, maakt het ook niet uit op een handstrop. Polijsten zal het.

Voor gebruik op een machine is de mengverhouding kritischer, maar daar gebruik ik een stick voor

Ik gebruik vrij weinig poeder in het mengsel. Indien het korrelig wordt, van het leder afpelt heb je teveel poeder gebruikt. Dat is zowat het enige criterium dat ertoe doet.

Het geheel moet , net zoals bij gebruik op schoenen , even de krijgen om het oplosmiddel te laten verdampen. Bij schoenen ga je daarna borstelen. Soms versnel ik het een beetje met een elektrische verfstripper. Dan maak ik het even vloeibaar met de hitte, dan hecht het ook goed , maar dat moet je ook niet te lang doen of te heet gaan.

Ik zet het op de gladde kant van het leder, schoensmeer is daarvoor ontwikkeld. En ik vind dat dat fijner stropt.


groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
139
57
Zaanstreek
het verwarmen wat @ornament aangeeft kan natuurlijk ook op een leren (tormek)wiel. Ik heb inderdaad gemerkt dat "het groene spul" op een handstrop met wat druk mooi gladstrijkt en zeker effectief als polijstmiddel werkt - ik denk dat met een beetje druk en wat warmte dit ook prima op een tormek-wiel moet kunnen.
 

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.530
583
Het groene spul "chroomoxidegroen"(als ik mij juist herinner: chroom IV oxide,) polijst sneller maar minder fijn dan polijstrood (dodekop).
Of het in praktijk, bij het slijpen van beitels, veel uitmaakt ? Geen significant verschil vind ik.

Met polijstrood werken de juweliers, en ook glas wordt ermee gepolijst.

groeten

Ornament
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Ik heb dat groene spul van Koch. Volgens Koch heeft dat spul iets in zich waardoor het bij het polijsten/slijpen op de viltschijf vloeibaar wordt. Het wordt inderdaad vloeibaar als je het goed doet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.