Hoogwater

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik kan je vertellen dat het water hier (in de Waalkant van Maas en Waal) nog wel 250 cm moet stijgen voor ik onrustig wordt. Het is nu bijna 1240 cm in Lobith, dan zou het ruim over de 1500 cm heen moeten gaan. Waterpeilen.nl is slecht bereikbaar, maar voor de Waal zeggen ze

Samengevat bij de Rijn de komende dagen een verdere stijging met bij Lobith nog ca 2 meter. De piek wordt dan tussen de 14,75 en 14,9 m hoog en passeert op zondagochtend.

Ik slaap er niet minder om, moet ik eerlijk zeggen. Hopelijk zijn de meeste nesten al uitgebroed.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Bij mij in de straat zijn ze vandaag begonnen met zandzakken.
Ik woon 200m van de Roe vandaan en het water zou morgen tot aan mijn huis komen.
gelukkig lig ik een 50cm boven het straatoppervlak dus hoop dat ik de voetjes droog hou.

Fred
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij woont Henk Verhaar in dat gebied.
Het was hier - voor ons - een avontuur. Voor veel anderen duidelijk minder. Woensdagmiddag begaf (of overstroomde - maar gezien de snelheid en hoeveelheid water denk ik dat het 'begaf' was) de hoogwaterberging in de Selzerbeek, stroomopwaarts van het dorp, net boven de rijksweg 281 (Nijswillerweg) het. Tot dan toe was de beek, die bij ons door de achtertuin loopt iets van anderhalve meter gestegen; da's geen ramp, want het beekkanaal ligt ongeveer 2 meter onder het niveau van de omliggende landerijen - het water stond nog niet aan de bovenrand van het talud. Om een uur of drie 's middags kwam ineens de hobbyboer die zijn schapen op het weiland naast onze achtertuin heeft staan zijn schapen ophalen - dus gingen wij eens kijken wat er aan de hand was. Toen stond de beek tot aan de rand van het talud, en het weiland aan de overkant, dat gedeeltelijk wat lager ligt dan onze zijde, stond al half onder water. We zagen het water over de rand heenkomen en langzaam de schapenwei vullen, en vervolgens zagen we ook wat water vanuit die wei onze tuin in stromen - nog voordat bij ons de beek ook over het talud heen kwam. Daarna ging het snel - van een klein stroompje midden door de tuin heen totdat de hele tuin vol stond duurde denk ik 10 minuten. Gelukkig hebben wij een diepe achtertuin, die van straat naar beekbedding afloopt. Na nog eens 5 minuten was het hoogste punt zo'n beetje bereikt. Bij ons kwam het tot halverwege het hellinkje van tuin naar achterterras, vertikaal ongeveer een halve meter onder het niveau van de fundering. Wij hebben dus geen wateroverlast - afgezien van wat plasjes in de kelder die we altijd hebben bij hevige regenval. Maar midden in het dorp, waar huizen pal langs de beek staan, en verderop in de straat - die afloopt tot ongeveer beekniveau, stonden wel huizen blank. Aan het eind van de straat, waar een loopbruggetje over de beek ligt, stond het water tot aan de reling van de brug, waar het met grof geweld overheen golfde. Moet nog gaan kijken hoe die brug er nu bij ligt. Overigens was de echte watermassa naeen uur of 2.5 weer weg - toen stond onze tuin weer helemaal 'droog'. Wel stond de beek nog net onder de taludrand. Vanochtend is het niveau in de beek weer bijna normaal - zo ongeveer als na een lokale zware bui (dan stijgt ie kortstondig een cm of 10-15). Bij ons was het grootste probleem dus dat we de hoeveelheid beekafvoer van, zeg, 36 uur in 2.5 uur door de bedding heen kregen (toen die waterberging het begaf). Daar is het systeem duidelijk niet op berekend. Persoonlijk denk ik dat we zonder die waterberging beter af zouden zijn geweest - dan was de beek - denk ik - niet boven het talud uitgekomen.

Achtertuin.JPG
 
  • Wow
Waarderingen: jpandriesse en JuulvH

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Zie het positief vissen in de achtertuin. Gelukkig valt het voor jou mee. Familie van mijn vrouw woont in de eifel daar is het echt in, elk dal, mis. Mijn dochter heeft in de eifel een vakantie geboekt en wil maandag vertrekken. Ze hebben op google maps gekeken en denken dat ze er naar toe kunnen. Ik ga daar toch nog wel een dringend gesprek over voeren. Mijn belangrijkste argument zal zijn dat ze waarschijnlijk geen internet hebben. Ze gaat met gamevrienden dus dat is wel steekhoudend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en JuulvH

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn belangrijkste argument zal zijn dat ze waarschijnlijk geen internet hebben. Ze gaat met gamevrienden dus dat is wel steekhoudend.
;-) Lijkt me idd een prima argument. Mijn zwager zou volgende week een week gaan vissen in de Eifel. Die gaat dus niet... Ik heb in de paar uur dat het water in onze tuin stond geen vis gezien. Wel zwemmende spitsmuizen en een wezeltje...

Eifel is idd een klap erger.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
ik zit denk ik 200 meter van de maas,volgens mij verwachten ze hier zondagavond de hoogste stand.ik zit gelukkig vrij hoog.ik rijdt veel lichtkoepels door europa en we zijn de laatste 2 weken volop aan het rijden naar Oostenrijk, Italië en zuid duitsland.de schade daar is ook enorm door gigantische hagelbuien.heb zo,n bui zelf meegemaakt in oostenrijk en mocht bij de klant de auto even in de loods zetten tijdens die bui.als je ziet wat een schade je hebt na een paar minuten dat is verschrikkelijk.ik wil de mensen veel sterkte wensen die in de regio's zitten van deze water ellende.ook in Duitsland en België.
 
Wij zitten er hier eigenlijk volledig tussenin... aan de ene kant het Belgische gedeelte waar evacuaties aan de gang zijn, en aan de andere kant het Nederlandse deel. Gisteren nog op de plek geweest in Meerssen waar een uurtje geleden de dijk is doorgebroken. Ook toen al natte voeten gekregen maar het grootste probleem is de gigantische chaos. Niemand weet waar naartoe te gaan en met een lading vrachtverkeer die door woonwijken heen moeten manoeuvreren.
Wijzelf wonen een beetje op een heuvel dus wat dat betreft hebben we hier nergens last van, enkel als de stuw in Luik het begeeft komen we in de problemen.

Ik vermoed zelf dat we hier in maastricht het ergste gehad hebben. Ik kijk eerder met spanning naar noord en midden limburg op dit moment..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Er is gebeld door de uitbater. Complex ligt hoog is daar niets aan de hand dichtsbijzijnde plaats is ook in orde er is telefoon en schoon water. Plaatsen verderop is een drama. Maar ze waren van plan om op het complex te blijven Dus wat heb ik nog te zeggen. Ze woont trouwens in Venlo en daar word ook de boel ontruimd. Houd een stel 20 tigers dan maar eens tegen..
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Wij hebben ook geluk gehad. Ik woon in 1 van de Maastrichtse wijken die geëvacueerd was. Gisteren het bericht gehad dat we per direct moesten vertrekken vanwege een sluis in België die op het punt van begeven stond. We hebben snel wat zaken hoger gezet en zijn toen direct met de huisdieren vertrokken. Voor vertrek nog wat oudere en buitenlandse buren gewaarschuwd, want die hadden de NL Alert niet gehad of begrepen. Later bleek de situatie met de sluis mee te vallen en ben ik met een vriend naar ons huis gegaan om meer spullen weinig te zetten. De nacht hebben we bij vrienden doorgebracht. Gelukkig bleek vandaag dat er geen water bij ons in de wijk is geweest. Enkel een waterbekken is overstroomd en dat heeft gelukkig zeer weinig schade opgeleverd. Voor zo ver ik weet zijn er geen gewonden gevallen. Het ergste was het voor een zorginstelling voor gehandicapten. Hoe ingrijpend is een evacuatie voor dergelijke mensen….
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Petrolhead

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Voor mijzelf zijn het ‘slechts’ beelden op tv. Maar de ernst is niet te onderschatten. Zelf heb ik in 95 het water net onder de maximale doorvoer capaciteit van de Rijn meegemaakt. Dat was spannend maar niet te vergelijken met wat er nu gebeurt. Sterkte aan alle getroffenen.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Ik ben weer terug van evacuatie, moest er uit.
Water is tot 50 meter van mijn huis gekomen maar meer ook niet. tegenover mij, waar de huizen tegen een broek aanliggen en de kelders 3 meter lager dan mijn voordeur , daar hebben ze het niet droog gehouden.
Ik ben bestuurslid van een museum, ook bij ons in de straat endat ligt aan de voet van de kerkberg. Gelukkig ook daar geen water, tot een meter voor de deur.
Wel is onze voorraad boeken voor de boekenmarkt afgeschreven, die stonden in een garage en die liep tot een meter hoog onder water.

Fred
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.