Hoogteinstelling vandikte trilt omlaag

Ik ben van plan een vrij grote hoeveelheid douglas balken 150x50 te gaan schaven op een dewalt dw50.
Echter merk ik nu al bij wat kleinere balken dat de hoogteinstelling van de vandiktefunctie telkens omlaag trilt tijdens het schaven.
Omdat ik de balken uiteraard allemaal even dik wil hebben is dit erg storend.

Zijn er meer mensen die dit soort problemen ondervinden? Ik neem aan dat dit ook wel bij andere machines gebeurt. Heeft iemand tips om dit tenminste een beetje te beperken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
douglas balken 150x50 te gaan schaven op een dewalt dw50
dus zo'n machine
het is een tafelmodel & het blad van de vandikte is niet erg lang veronderstel ik
hoe men de vandikte vergrendelt, weet ik niet
vooral de lengte van de balken bepaalt de kracht die op het blad uitgeoefend wordt
hoe langer de balk, hoe groter het hefboomeffekt
eigenlijk zouden de balken amper op de vandiktetafel mogen drukken
gebruik je zowel voor de aanvoer als de uitvoer een rolbok ?
1627933674297.png
 
Het is niet helemaal die machine maar inderdaad niet direct geschikt voor lange, grote balken. Dat is ook wel de reden waarom ik naar een alternatief aan het zoeken ben maar tot nu toe nog geen geschikte vervanger gevonden die binnen budget past.
Ik heb inderdaad rolbokken voor en achter.
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Misschien kan je hier wat vinden, staat iig de gebruiksaanwijzing mocht je die niet hebben.

REGELHANDVAT VOOR DE SCHAAFDIKTE VAN DE AANVOERTAFEL (Fig. 5).(D\nJ 50)
Het handvat voor het regelen van de schaafd dikte bevindt zich onder de aanvoertafel. Maximum
aanbevolen schaafdikte: 3 mm.
Om een gelijkblijvende schaafdikte te verkrijgen werd op de as van het regelhandvat een
borgschijf gemonteerd.
Ga na of deze schijf vastgezet is, voor U met het vlakschaven begint

Zie manual
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
in de video in de url die @Dencom geeft, staat dit wiel om de vandikte in te stellen
ik zie die kerel negens het vandikteblad of dat wiel blokkeren
het is dus een ontwerpgebrek
volgens mij zit er niets anders op dan zelf voor een blokkering te zorgen
het handvat kan je blokkeren door er een sterke elastiek over te leggen en die aan de machine of het onderstel vast te maken (niet makkelijk wanneer het handvat in het bovenste deel van de cirkelbeweging staat)
andere mogelijkheid is een staaf met draad er op door het wiel steken
om het wiel te blokkeren draai je de staaf door zodat die tegen de machine knelt, of in deze video tegen het hout
je kan op de punt van de staaf een stuk rubber of hout zetten, zodat die zich niet in de machine of het hout boort
ik verwacht dat je 2 staven zal moeten plaatsen die tov mekaar op 180° staan, want het bovenste deel van het wiel komt boven de machine uit
ofwel zet je rondom het wiel een stuk hout
dit principe van de staaf zit ook op mijn scm

1627981758912.png
 
Hmm goeie tips! Ik ga morgen eens proberen of ik het niet met en houten spie kan doen die ik tussen de machine en het wiel klem.
Ik had helaas al zo'n vermoeden dat het een ontwerpfout was maar helaas heb ik op dit moment niet direct het budget om een nieuwe, grotere machine aan te schaffen. Deze kleine rakker zal dus helaas nog even door moeten totdat ik een geschikt alternatief heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.