Hoofdscherm met luchtfiltratie

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste collega’s houtdraaiers. Als beginnend houtdraaier ben ik me er volledig van bewust dat de veiligheid bij het houtdraaien een heel belangrijk topic is. Daarom tracht ik de nodige aandacht te geven aan alle aspecten ervan. Zo zet ik steeds een gezicht beschermende kap (3M Peltor G500) op zowel bij het draaien als bij de afwerking. Doch als brildrager ondervind ik problemen wanneer ik de Peltor combineer met een stofmasker: aanslaande brilglazen, bril die verschuift enz. Hierdoor ben ik geneigd om het stofmasker meer en meer achterwege te laten met als gevolg dat ik last heb van een stofhoest. Hierdoor zoek ik naar een combinatie van masker en beschermkap met geforceerde verluchting en kom uit op twee mogelijke oplossingen:
-Airshield Pro
-Powercap Active IP (of de Axminster APF 10 Evolution Powered Respirator)

Beiden zijn prijzig maar bieden (blijkbaar) de ideale combinatie voor de bescherming van het gezicht en de longen.
Zijn er leden die ervaring mbt tot deze toestellen en welk verdient de voorkeur?
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
213
49
Grönnen
Exact mijn verhaal Jan, precies zo bij mij, die hoofdband heb ik nooit vervangen, toen kwam die andere op de markt, die is ook beter.
"Tis een hoop geld, dat wel, toch denk ik er over om er alvast een op de plank te leggen, want vroeg op laat ga ik die nodig hebben.
Er zou toch onderhand een goedkopere versie van kunnen verschijnen, ergens vandaan (!)
Heb je (Jan) een alternatief adres voor filters gevonden ?
Of anders ga ik zien dat ik die aansluiting aanpas voor andere filters, iemand een suggestie daar voor ?

Het voordeel van de APF10 is dat er net een peltor oordop over heen past, ietsje langere hoofdbeugel zou mooi zijn, maar het gaat.

Wel handig, dit onderwerp staat op mijn lijstje van wat ik zo al kan vragen op dit forum, dus bij deze lees ik graag mee om te zien of er nog dingen bestaan die ik nog niet ken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Ik heb een volgelaatsmasker van 3M.
Dat voldoet prima.
Eerlijk gezegd zie ik de meerwaarde van overdrukmasker bij hobbymatig houtdraaien niet in. Als je zorgt dat de riempjes goed spannen en het masker goed zijn, heb je geen lekken. Alle lucht wordt via de filters aangezogen en is dus optimaal gefilterd. Als je een baard hebt, of een gelaat hebt dat een goed passend masker niet toelaat, kan een overdrukmasker uiteraard een meerwaarde betekenen.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
213
49
Grönnen
Dank Jan, die prijs verschilt niet echt met Axminster, maar wel eenvoudiger te bestellen ws.
( Die firma stond ook op de beurs in Zutphen ? )
Maar is dat een realistische prijs voor dit soort filters ?
Ik heb altijd een hekel aan die melkkoetjes zoals printer inkt ed. (ik heb nu bv oooude laserprinter(s), perfect !).
En een accu is ruim 100E bij axminster (en momenteel niet leverbaar) dat is echt absurd, als ik 'm kan kopen zonder accu zou dat wel heel mooi zijn, maar daar zullen ze wel niet aan willen.

Wat betreft de keus voor het een of het andere masker, een ieder mag zelf de voor en nadelen tegen elkaar afwegen, helaas is er een grote onbekende factor, hoe zit/sta/lig je er bij over x jaar ?
Ik heb een apart stof hok, buiten het hok doe ik het masker op, ben even aan het stof maken en hol weer naar buiten. Dan is een masker wat snel op en af is te zetten een uitkomst.

Wat ik ook vaak zie(zag), stofmasker op, zagen, stofmasker af en dan naast de zaag blijven staan, dan hangt het stof nog volop in de ruimte logischerwijs. Lawaai is wel direct weg, stof niet.

NB, klets, zo maar, ik kende "Axminster" al van voor het internet tijdperk van een collega die daar in de buurt was opgegroeid en ik ben er ook een keer geweest (zuid (midden) VK).
Toen zat het nog net in een hele straat met kleine winkeltjes maar waren ze aan het verhuizen naar een "doos" net buiten de bebouwde kom.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb er zelf eentje van North/Honeywell, dus een andere

Ventilator/filter/accu unit: ≥ North lasventilatie systeem - Gereedschap | Lasapparaten - Marktplaats.nl
Hoofdkap bv LUCHTKAP JUNIOR A - VL

Dit soort dingen worden o.a. gebruikt in de asbestsanering. Omdat het professioneel spul is, is alles los te krijgen. Zeempje op de hoofdband versleten? Geen probleem, zo te koop. En de aandrijfunit gebruikt kopen is veel geld besparen. Let wel op de staat van de batterij, want die nieuw kopen is een rib uit je lijf - maar beter dan een long uit je lijf.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
213
49
Grönnen
Dat ziet er ook goed uit, maar het grote verschil is dat er een aparte luchttoevoer-dinges bij nodig is.
En dan kom ik weer op mijn gebruiks voorwaarden, het snel op en af zetten.
Als je er de hele dag mee werkt is dat weer anders natuurlijk.
En, voor de vraagsteller, als je er mee op een vaste plaats staat te werken dan is een slang met toevoer van buiten ook een mogelijkheid.
Die slang kun je uit het plafond laten komen bv.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voordelen van een aparte luchttoevoer zijn er natuurlijk ook:

- minder gewicht op je hoofd
- minder gezoem op je hoofd
- persoonlijk merk ik dat ik eenvoudig de kap openklap als ik met mijn neus er bovenop wil kijken of er nog schuursporen zijn, afzetten is echt voor als ik klaar ben.

en inderdaad, voor deze luchtkap kun je ook een adapter (met reduceerventiel) krijgen om hem op een vaste luchttoevoerslang aan te sluiten.
 

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
76
30
friesland
als je deze kap op een vaste aansluiting aansluit neem ik aan dat dit niet via een compressor gaat. Als ik zie hoe de lucht wordt gefilterd die als adem lucht wordt gebruik, hier mag nl geen enkel spoor van olie in komen ivm je gezondheid

gr Frank
 
  • Leuk
Waarderingen: keesfrees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.