Honderd jaar oud triplex

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
226
't hoofd van Overijssel
Al een jaar aan het genieten van timmerwerk in een huis uit 1930. Prachtig om te zien hoe men de aftimmering heeft gemaakt. Vaak is de niet zichtzijde fijn bezaagd. Alles is prachtig afgewerkt met lakplamuur en een dikke laag verf. Gelukkig geen lood dat, is getest een aantal keren.

De inbouw kast komt gelukkig weer terug op dezelfde plek. Zaterdag de verf er af aan het halen kom ik een tekst tegen op een van de panelen. Kast is ook terug te vinden op de originele bouwplannen uit 1930. Huis is ook gebouwd door de aannemer die er ook in is gaan wonen.

Volgens mij staat er Tirkvak. Ben wel benieuwd of iemand hier iets mee kan.


1681109871822.png
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
ik ben benieuwd of je een antwoord krijgt op je vraag. Als google het niet weet dan kom je uit op mensen die in die tijd nog leefden, 90 jaar en ouder..... Zal wel leuk zijn als het antwoord boven water komt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
743
Enschede, Twente
Laat ik nou net een aardig boek hebben dat uitsluitend aan 'Plywood' gewijd is.
De Egyptenaren hadden het al, maar pas rond 1890 werd het 'platte' plywood op industriële schaal geproduceerd (daarvoor al in gebogen vormen). Belangrijke toepassing: theekisten voor het transport, meubelen. In WO 1 vliegtuigen (en daar weer veel in gebogen vorm). Vanaf de jaren 30 meer en meer in de bouw.
Fabricage vooral aan de bron, dus waar het hout makkelijk te verkrijgen en verwerken was. Voor Europa houdt dat in: Finland, Rusland, de Baltische staten.

Ik denk dat het voorbeeld uit een van de Baltische staten komt. In het Russisch is de getoonde woordvorm niet te vinden. Qua typografie plaats ik het in de jaren 20/30, wat correspondeert met de bouwtijd.

In mijn ervaring is oud triplex vaak heel bros. De gebruikte harsen en lijmen waren nog niet zo goed als nu.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.