Hondenmand met bijzondere poot

Hunto

Post veel
21 jan 2014
844
47
Drenthe
Voor de opbouw van de hondenbench die ik heb gemaakt, had ik nog wat stroken multiplex over. Die kon ik mooi gebruiken om de bedachte hoekconstructie mee uit te proberen. Om het project ook een functie te geven, heb ik er maar een hondenmand van gemaakt. Gewoon een recht toe recht aan bak, geen moeilijke dingen.

1737035900887.png
De poten wilde ik wel wat mee. Dus in de bewaarde afbeeldingen van Pinterest gezocht en wat gevonden. Ik had nog wat geschaafde eiken delen liggen voor een bloembak aan het balkon (mee gestopt want het werd veeeeel te zwaar) die ik wel kon gebruiken. De poot uit geschetst.

IMG_0501.jpeg

De schets op een rest stukje board op ware grootte uitgetekend. Deze weer op een dun plaatje multiplex geplakt en uit gezaagd en in model geschuurd.
Freesmachine geleend, mal op de eiken latjes geplakt met dubbelzijdig plakband, grof uitgezaagd en met kopieer frees in vorm gebracht. Mal eraf halen, krak zei de mal. Veel te veel dubbelzijdig tape gebruikt…….
Maar goed, de vorm zat erin dus de eerste poot kon ik gelukkig als mal gebruiken voor de volgende drie.

3DE28893-B4C0-448E-AA79-A9E31CAA6211.jpeg

De boel in elkaar lijmen.
IMG_3317.jpeg

Nog een keer door de vandiktebank halen en daarna de poten op gelijke hoogte zagen.
IMG_3320.jpeg
Foei, ik zie dat ik de beschermkap er af had…… Geen goed voorbeeld, helaas.
Afrondfrees erover en vervolgens de poot in elkaar zetten. Wegens gebrek aan geschikte lijmklemmen maar met spanbanden gewerkt.
IMG_3321.jpeg

En het voorlopige resultaat even droog gepast.
IMG_3322.jpeg
IMG_3323.jpeg

Inmiddels van de achterban een verbod gekregen op de bijenwas die ik heb, dus nog even bedenken hoe ik de poten ga afwerken. Ik denk aan Rubio Monocoat Oil Plus 2C, Chocolate. Kan iemand mij vertellen hoe het met de geur daarvan is als je het aanbreng Of heeft iemand een beter voorstel?

Hunto

Post veel
21 jan 2014
844
47
Drenthe
Ik deel de garage met onze auto. Overdag is deze bereid zich naar buiten te verplaatsen, maar ‘s avonds heeft hij toch een zeer grote voorkeur voor een “warm” stekkie (of stekkertje). De garage heeft een verbinding met de woning. Naast dat ik door die deur wandel, trekt de reuk van de was mee. En er hebben een paar binnen het gezin gevoelige neuzen/ hoofden.

Dit ( Wiertz Bijenwas Blanc | Wiertz Bijenwas) is het product dat ik heb gebruikt. Op zich een prima product en prettig te verwerken, maar het zou fijn zijn als het wat prettiger rook.

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
308
163
Leiden
Mooie pootjes, maar even een andere vraag, welk onderstel is dat onder de zaag? Ik zoek iets soortgelijks voor de mijne ;)

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.095
1.059
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bijenwas zelf is (zo goed als) reukloos (ik heb hier nog een paar kg staan - voor cosmetica en reigerkuitenvet). Meubelwas is meestal bijenwas met een oplosmiddel - hoe dat ruikt en hoe lang is afhankelijk van het 'oplosmiddel' dat wordt gebruikt om het smeerbaar te maken. Eventueel kun je zelf een mengsel maken dat minder ruikt. Je zou ook een mengsel van bijenwas en een drogende olie kunnen maken - dat heeft in principe geen oplosmiddel nodig, maar je afwerking is dan niet alleen bijenwas maar ook de (uitgeharde) olie.

Hunto

Post veel
21 jan 2014
844
47
Drenthe
Mooie pootjes, maar even een andere vraag, welk onderstel is dat onder de zaag? Ik zoek iets soortgelijks voor de mijne ;)
Ideaal. Zaagtafel niet nodig (of als de auto naar binnen wil), tafel (of vvd) aan de kant.

• Leuk
Waarderingen: Trip

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
492
218
Bijenwas zelf is (zo goed als) reukloos (ik heb hier nog een paar kg staan - voor cosmetica en reigerkuitenvet). Meubelwas is meestal bijenwas met een oplosmiddel - hoe dat ruikt en hoe lang is afhankelijk van het 'oplosmiddel' dat wordt gebruikt om het smeerbaar te maken.
Ik vermoed ook dat oplosmiddel de boosdoener is hier.
Ik gok dat carnauba- en microkristallijne was net zo reukloos zijn als bijenwas. De ingrediënten van Wiertz zijn bijen-, carnauba-, en microkristallijne was, plantaardige oliën (drogend?) en... oplosmiddel.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.095
1.059
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
carnaubawas en microkristallijne was (geen was maar een bepaalde vorm van paraffine) zijn reukloos. Bijenwas heeft een zeer lichte, maar kenmerkende geur. Lijnolie heeft ook een kenmerkende geur (niet heel aangenaam, maar licht en over het algemeen alleen merkbaar als je met je neus in de fles hangt).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.