Hondenluik

WouterDK

Nieuw lid
15 feb 2022
3
0
Gavere
20230604_175035.jpg
Beste forumleden,

Graag had ik in deze houten tuindeur een hondenluik voorzien. Niet zo'n plastic ding die je in de DHZ kan kopen. Mijn gedacht ging uit om een gedeelte uit de deur te zagen en dan te gebruiken als Luik zodat het toch niet te veel opvalt.

Mijn vraag is nu, op welke manier zouden jullie het oplossen dat het luik zowel naar binnen al buiten scharniert?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 

Peter87

Nieuw lid
20 feb 2020
19
5
Voor de scharnieren kun je eens kijken voor scharnieren voor klapdeuren.
Ik weet niet hoe dik de planken zijn maar houd rekening dat het luik zelf niet te zwaar word. Zowel voor het openduwen als het dichtvallen er van
We hebben zelf een hondenluik, wel 1 met plastic flap, en deze duwt de hond makkelijk open.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Als je een wak in die deur zaagt, zal je toch zowel de deur als het luik moeten voorzien van versteviging. Dat voegt dikte toe. Die dikte maakt het lastig om het luik naar 2 kanten te laten scharnieren , zonder dat je dat ziet. Je kan aan de scharnierkant 2 bommer scharnieren toe passen, maar die zijn niet bepaald onzichtbaar te noemen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
538
125
En eigenlijk zou je op die plaats van dat luik ook een schuine schoor in die deur moeten hebben om te voorkomen dat die op den duur gaat afhangen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
W aarom laat je dat luik niet lopen op speunen. Die kant en klaar luiken zijn niet voor niets van plastic. Licht van gewicht en sterk genoeg voor de toepassing.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik merk dat er voldoende breedte is om 2 luiken te plaatsen
gebaseerd op de richting van waaruit de hond komt, dan telkens aan de rechterkant een luik dat in de looprichting dmv deurscharnieren open klapt
dat vermijdt kop-kop-botsingen
die zag ik vroeger in restaurants waar de deur tussen de keuken en het eetgedeelte geen doorkijkdeel had

het luik kan ook aan de zijkant scharnieren
de speunen zijn een goed idee
W aarom laat je dat luik niet lopen op speunen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.