Hollewandplug om greep te plaatsen op holle deur?

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
67
14
Antwerpen
Ik dien een greep te bevestigen op een holle schildersdeur; de vijzen hebben slechts een paar mm MDF houvast -- onvoldoende om betrouwbaar trekkracht op te zetten om een touch latch mee te openen (aan de binnenkant).

Kan ik een hollewandplug gebruiken, en evt een RVS greep nemen met veel contactoppervlak en die ook bijkomend lijmen met reguliere montagelijm uit de bouwmarkt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Toggler heeft hollewand pluggen voor dun plaatmateriaal. Type A als ik het goed heb. Er zit wel een flens op de plug. Ik vermoed dat die niet geheel gelijk met het plaatmateriaal komen. Groot contact oppervlak is prima maar lijmen zie ik niet zo zitten.
Dit gezegd hebbende zou ik de greep meer aan de kant zetten waar wel hout onder het board/mdf zit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Waarom kan je het handvat niet op de daarvoor verstevigde plek plaatsen? Als je toch verder naar binnen moet maar nog wel in de buurt van de rand, kan je op de kop een gat in het langshout hakken van 15 of 19mm bij bijvoorbeeld 40mm, door het gat het karton met een beitel weg halen en er dan een strook multiplex van de betreffende maat in steken met wat lijm. Dan kan je daar je handvat op vast zetten. De beplating van zo'n deur is over het algemeen niet dikker dan een mm of 3.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie en ZotVanHout

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Neem aan dat het de deur is uit een eerder draadje van je.
Die binnenkant (achterkant) zie je normaal niet. Je kunt een plaatje multiplex 12mm en bijv. 5 x 20 cm op je deur lijmen en daar je handvat op vastzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
67
14
Antwerpen
Dank voor de reacties.

Is inderdaad deze deur:
1000024346.jpg

Ik had aan de ene kant al de scharnieren ingefreesd waardoor ik aan de slotkant een paar mm moest wegnemen om de deur te fitten, waardoor daar slechts 13mm hardhout overblijft.

Een gat maken in de deur/frezen wil ik niet doen omdat een fout snel is gemaakt als amateur.

Dit zijn de plugs die ik heb, geschikt voor hout en gips, lijkt de doos te insinueren. Ik zou er zo vier gebruiken.

1000024901.jpg

Alternatief lijm ik inderdaad een dun stukje MDF van 12mm op en hecht ik de greep daaraan.
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
67
14
Antwerpen
Ah, dat wist ik niet. Hoe kan ik weten waar dit stuk hout zit (welke hoogte en breedte)? Links-rechts stond niet op de deur dus heb ik ze maar geplaatst met de mooiste kant naar buiten.
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
67
14
Antwerpen
Update: ik belde de houthandel waar ik de deur kocht, om vragen waar dat stukje hard hout steekt, en die zeggen dat je op tubespaan perfect een greep kan vastvijzen zonder te lijmen of te verstevigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.