Holle zaagsnede met afkortzaag

DeWerkbank

Nieuw lid
17 jun 2022
13
1
Eindhoven
Heb wel een draad gevonden met holle zaagsnede bij schulpen, maar zover ik kon zien dit nog niet:
Ik heb een Makita LS1219 afkortzaag. Weliswaar niet bedoeld voor fijnhoutwerk, maar bij gebrek aan ruimte kan ik geen grote (formaat) zaagtafel plaatsen en tot op heden bevalt hij erg goed en kan ik er best precies werk mee maken.

Ik moest een plank van ong. 500x350mm 2 keer afkorten zodat het 1 stuks van 360x350mm werd en 2 keer 80x350mm. Simpeler gezegd, de zaagsnedes zijn dus 350mm. Het maakt voor de vraag (die nog komt) niet uit, maar die twee stukken moesten er onder een hoek van 5 graden weer aan vastgelijmd worden, het wordt dus een plank die aan beide zijden met 5 graden omhoog staat. Heb een schets toegevoegd om het verhaal duidelijker te maken, waardes zijn niet op schaal.

Het probleem is echter dat de zaagsnedes hol zijn. Weliswaar redelijk minimaal, maar genoeg om in het midden een ruimte te laten die het lijmresultaat slecht maakt. Zie de fotos', ik houd hier de twee stukken van 80mm tegen elkaar, op een lengte van 350mm is er in het midden 0.5~1mm denk ik (moet het nog eens meten). Ik kan me voorstellen dat een zaagsnede niet haaks is, maar wat kan "hol" veroorzaken op een stuk van slechts 350mm? Het zaagblad zelf is ongeveer dezelfde diameter als de plank breed is, maar ik haal de geleider wel naar voren als ik zaag. Iemand dit ooit gezien en/of weet uit ervaring waar dit aan ligt? Ik kan vanalles bedenken wat veroorzaakt dat iets niet haaks is (speling geleider, enz), maar niet dat iets hol wordt op een stuk dat niet veel breder is dan het zaagblad.
Dat die 5 graden bij het zagen niets uitmaakt zeg ik, omdat de beide stukken van 80mm geen hoek hebben. Maar die hebben de holling net zoals het stuk van 360mm dat dus twee zaagsnedes heeft van 5 graden.
Hoop dat het te volgen is en iemand een idee heeft.

Bijlagen

• zaagsnede 1.jpg
    zaagsnede 1.jpg
    247,4 KB · Weergaven: 29
  • zaagsnede 3.JPG
    zaagsnede 3.JPG
    29 KB · Weergaven: 30

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
62
31
Als je tegen de zijkanten een rechte lat legt kun je dan zien welke van de 2 zijden hol is? de 80mm stukken of het 360 stuk, of beide?

jorisvh

Post veel
misschien is/was de zaagsnede wel recht maar is de hele plank hol/bol?
het zou kunnen dat, door interne spanningen die vrijkomen, een mooi vlakke plank na doorzagen 1 holle en 1 bolle oplevert.
ik zou de 2 planken eens vlak op mekaar leggen en zien of ze dan mooi aansluiten.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
876
350
RegioRotterdam
Hoe was de plank ondersteund tijdens het zagen? De machine zelf ondersteunt bij dergelijke brede planken een hoek niet. Als hij wat kantelt tijdens het zagen onder verstek dan krijg je een kromme zaagsnede.

DeWerkbank

Nieuw lid
17 jun 2022
13
1
Eindhoven
Dank alvast voor jullie reacties.

@ Hoalt: Jouw vraag zette me aan het denken, want als er een hol is dan moet de andere bol zijn. Immers 2x hol kan niet bij 1 zaagsnede, had ik gisteren niet bij stil gestaan.

Dus zojuist nog eens opnieuw gezaagd en geëxperimenteerd. Verbeterde info:
- Vers stuk MDF genomen van 230mm breed (lengte 300mm of zo)
- Als ik met 0 graad verstek zaag, is de zaagsnede zowel perfect haaks als recht over de 230mm (niet hol bedoel ik daarmee).
- Als ik met 5 graad verstek afkort over die lengte van 230mm, dan is de holte wat jullie op deze foto kunnen zien. Ik houd hier een zaagsnede van 5 graad die hol is tegen een o graad die recht is. Als ik hem tegen een lineaal houd zie ik hetzelfde, afwijking zit alleen in het 5 graden stuk. Het afgezaagde stuk is bol met dezelfde afwijking, heb ik nagekeken.
- Dus als ik de twee stukken tegen elkaar houd die gezaagd zijn met 1 zaagsnede van 5 graden, dan sluiten ze perfect op elkaar aan (want hol en bol cancellen elkaar).
- Maar als ik een stuk met 5 graad en een stuk van 0 graad tegen elkaar houd, dan zit er deze afwijking in.

En helaas is dat wat ik moet maken. Dus ik moet die afwijking schaven. Wat wel lukt, maar een hoop extra werk om het netjes te krijgen omdat lijmen van iets met een hoek altijd lastig is omdat je de stukken niet met kracht tegen elkaar kunt klemmen (vind ik tenminste, heb er nog geen goede methode voor). Bij twee rechte stukken zonder hoek druk je zo'n kleine afwijking er wel uit met een grote lijmklem.

Dus het ligt aan het zagen onder hoek, maar waarom begrijp ik niet. In de hoop dat het nu duidelijker is, hoor graag de vervolgsuggesties.

@ Efvee: De plank is maar kort en wordt volledig ondersteunt door de "zaagtafel" van de afkortzaag, dus ze buigen niet door.
@ jorivh: Uit je reactie krijg ik het idee dat je praat over dat de planken hol of bol staan (op de kopse zijde gezien). Maar ik heb het over een zaagsnede die hol is, zie bijgevoegde schets (bovenaanzicht plank, overdreven getekende holle zaagsnede)

Bijlagen

• zaagsnede 4.jpg
    zaagsnede 4.jpg
    189,7 KB · Weergaven: 12
  • zaagsnede 5.JPG
    zaagsnede 5.JPG
    6,4 KB · Weergaven: 14

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
62
31
Ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. Wat je eens kunt proberen is de zaag de andere kant op 5 graden schuin te zetten en zien of dat hetzelfde resultaat geeft. (Dus ipv naar links tilten dan naar rechtes)

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.260
311
Goeree-Overflakkee
Ik ken het probleem. Heb het met de Kapex ook. Ben benieuwd waar het vandaan komt, heb me er zelf nog niet in verdiept. Ik los het op door het recht te schuren, stevig te klemmen (bv met koekjes/deuvels) of door de kier te accepteren. Het kan inderdaad helpen door één van de twee delen omgekeerd te zagen, zodat de afwijkingen elkaar opheffen.

DeWerkbank

Nieuw lid
17 jun 2022
13
1
Eindhoven
@ Bijtel: Mooi, dan ben ik niet de enige :) En als het met een Kapex ook gebeurt, dan concludeer ik dat het niet aan de kwaliteit van de zaag ligt, want Kapex is in afkortzagen nog een trede hoger dan mijn Makita.
@ RVester: Dat zou het misschien kunnen verklaren als ik inderdaad recht naar beneden duw en heb ik ook gedacht, maar ik maak ook de trek beweging langs de geleider. En dan maak je (theoretisch) een rechte snede. Ik zie het als een omgekeerde zaagtafel, maar ipv het hout bewegen, beweeg je de zaag. Maar ik weet niet of een zaagtafel ditzelfde fenomeen heeft als je onder verstek zaagt, want ik heb er geen.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
593
325
‘s-Hertogenbosch
Heb je ook geprobeerd om de zaag eerst uit te trekken, invallen en dan terug naar startpositie..
Bij een radiaalzaag die je naar je toe trekt, wil de zaag OP het hout klimmen. Recht maakt dit niet zoveel uit ( het schrikken daargelaten), maar bij een schuinte kan het zomaar voorkomen dat het blad zijn eigen weg wil zoeken waardoor er een afwijking ontstaat.
Gebeurt dit vaker sluit ik slijtage aan het geleiding systeem niet uit

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.