Hoi, beginneling hier

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
49
25
Schiphol
Hoi allen,

Sinds ik anderhalf jaar geleden een huis heb gekocht, en een beetje door Corona, ben ik bezig met houtbewerken. Ben 33 jaar en heb hiervoor eigenlijk nooit geklust. Ik wist nog net hoe ik een schroefmachine van de Ikea vast moest houden 😬 Heb altijd wel redelijk ruimtelijk inzicht gehad, voor wat het waard is:ROFLMAO:.

Ik ben begonnen met een vlonder in de tuin, ik vond de prijs uit de offertes te hoog en ik had wel zin om die zelf te maken met wat gereedschap van ons pa. Verder een vriend gevraagd die wat meer ervaring ermee heeft om mee te helpen. Beetje uit de losse pols zonder plan.

Foto's van vandaag, kan oorspronkelijke niet meer vinden helaas.


IMG-20210508-WA0059.jpeg

IMG-20210508-WA0057.jpeg

Zoals je ziet is de zijkant waar het stopcontact zit niet helemaal zoals het zou moeten. Ik had eerst het plan om zoals bij de andere buren daar en schuin plank te laten lopen, heb uiteindelijk voor een rechte afwerking gekozen omdat dat gelijk liep met die buur. Daardoor moest ik de onderste planken korter maken en de bovenste wat verlengen. Kon die niet vervangen want alles zat al vast. Verder wel tevreden ermee, zou het nu in de helft van de tijd maken. Probeer vrienden altijd te pushen om ook een vlonder te maken zodat ik mee kan helpen 😬

Daarna een schuurtje gemaakt voor m'n grasmaaier en frituurpan. Toen kwam ik er ook achter hoe krom tuinhout van de bouwmarkt is. Uiteindelijk wel tevreden over, behalve de deuren die krom (en lelijk) zijn.

jopgzDq.jpg


iKe0BSA.jpg


GUjQhmH.jpg


IMG-20210508-WA0061.jpeg

Daarna voor het eerst verstek gezaagd, met de hand. Moet nog wel even oefenen want ging voor geen meter. Zaag bleef steeds haken omdat ik het verkeerd deed.

IMG-20210508-WA0063.jpeg


Ik had de smaak te pakken en Corona was in het land. Voetbal ging niet door en ik had opeens veel tijd en geld daardoor over. Toen ging ik maar een buitentafel maken van Iroko:

IMG-20200601-WA0016.jpegIMG-20200601-WA0024.jpgIMG-20200601-WA0037.jpegIMG-20200601-WA0049.jpeg

De uiteindes heb ik afgezaagd omdat dat er lelijk uitziet. Doet me wel altijd pijn om deze foto's te zien, de tafel is nu helemaal grijs geworden ondanks dat ik 3 lagen Danish oil op heb gedaan :( . De oorspronkelijke kleuren waren echt mooi. Binnenkort maar weer schuren en een laag aanbrengen.

De tafel vond ik leuk dus kreeg ik daarna plannen om meer te maken. Eerst een werkplaats. De enige optie die ik heb is op zolder, dus dan moet het daar maar.

VPy5ZoY.jpg


Zo was het, heb mijn vriendin zover gekregen dat ik de helft van de zolder mag gebruiken als klushok. Heb toen in het midden van de ruimte een zeil opgehangen tegen stof, de andere kant is de waskant. Ook heb ik in het begin een wandkast gemaakt.



LuFh0Ze.jpg


z24EcJR.jpg



Daarna een werkbank op wielen die in het midden van de ruimte staat.

CqNTRV8.jpg


Letters gezaagd om op m'n frituurschuur te lijmen 😎

In de hoek een rek waar ik m'n hout in leg. En die 'stofdeur' is om ervoor te zorgen dat het stof niet naar beneden gaat. Werkt op zich vrij goed.

efy4aOu.jpg


In de tussentijd heb ik meer gereedschap gekocht, meeste van Makita. Een stofzuiger met zelfgemaakte cycloon, 2 schuurmachines, een decoupeerzaag en een afkortzaag. De schuine kanten daar waren toen nog dicht. Die heb ik eruit gesloopt en heb ik schuifdeuren in gemaakt. Leuk detail, de hendels zijn gemaakt van het iroko wat ik over had van mijn tafel. Vind het wel leuk om dat soort dingen terug te laten komen.

IMG-20201126-WA0005.jpg

5gTLLOQ.jpg


Bij dit project kwam ik voor het eerst achter de gevaren van met hout werken. Gek genoeg niet door een machine maar door het feit dat ik een meubelpaneel waar de deuren van gemaakt zijn op mijn teen liet vallen in de Hornbach....🥴 Resultaat was een gebroken teen en een hartaanval bij de vrouw die achter me stond toen ik hem liet vallen. Na een half jaar heb ik nog steeds last van m'n teen. In ieder geval, met het resultaat ben ik wel heel tevreden. Uiteindelijk moet ik deze ruimte opgeven om er 2 kamers van te maken, met een fatsoenlijke muur etc. Dan worden de zijwanden ook beter afgewerkt en het plafond geschilderd op zolder. Voor nu is dat niet van belang ivm al het stof enzo wat er vrij komt bij het zagen.

Na dit project zat ik bij mijn vriendin te zeuren dat ik nachtkastjes wilde maken. Daarvoor een lamellenfrees en een bovenfrees aangeschaft. Het hout gehaald bij een handelaar in restpartijen in Dordrecht. Ben daar een keer per toeval binnen gelopen en zag daar hout liggen wat ik kon gebruiken. Noire Fraké wat eigenlijk voor buiten is. Ik gebruik het voor binnen. Ze zijn al gekantrecht, iets wat ik zelf niet kan doen.

JfEFzfO.jpg


b9OMl30.jpg

Het zijn vlonderplanken dus je ziet in het midden (links goed te zien) een v groef lopen. Iets wat ik zelf wel mooi vind.

M'n vriendin was verrast dat ze niet lelijk zijn geworden 😜 Toen mocht ik ook een bijpassend tv meubel voor in de slaapkamer maken.




Egfkfrd.jpg


tZ5VsVm.jpg
PLJe5Yl.jpg


De spleetjes in de hoeken worden elke keer wat kleiner. Heb nu ook geleerd dat je echt goed naar je afstelling van je zaag moet kijken. Voor nu doe ik alles met mijn afkortzaag, tot ik een zaagtafel heb. Merkte ik vooral ook bij het volgende projectje dat dat echt handig zou zijn om te hebben. Voor ons pa 2 kinderstoeltjes moeten maken die je ondersteboven ook kan gebruiken maar een andere maat geeft.

aZkLbNa.jpg


Ook nog een plantenbak gemaakt voor m'n schoonzus maar heb ik geen foto van. Is ook niet heel bijzonder. M'n ruimte ziet er nu zo uit:

IMG-20201230-WA0036.jpg

En dan het voorlopig laatste project, afgelopen weekend m'n loungebank gemaakt voor op de vlonder.

U350LHe.jpg


Het volgende op de lijst is een kruidenrek voor in de keuken en een badplank (waar je je glazen in kan steken enzo) voor vrienden. Heb daar padouk voor liggen maar moet nog even kijken het hoe en wat. Zou ook makkelijk te maken zijn met een zaagtafel maar heb ik dus helaas nog niet. Daarna één of meerdere boekenkasten. Heb ook nog een grote kledingkast nodig van 3.30m maar die mag ik van mijn vriendin niet maken 😪

Ik hoop hier een hoop kennis en inspiratie op te doen!

Groeten,

FrituurKoning
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.