Hoge kast; 1 of 2 delen?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
In onze bijkeuken wil ik een wandje maken met 3 hoge kasten. Totale breedte 180cm, hoogte 225cm. Dat is zo'n 10cm van het plafond, wellicht dat ik daar nog een passtuk tegenaan plaats. Mij idee is om de corpus van 18mm multiplex te maken en achterwand van 6?mm multiplex. De deuren worden van MDF gefineerd eik welke ik donker ga beitsen om zo dezelfde uitstraling te krijgen als onze keuken. Ook op de linker zijkant komt een gefineerde plaat, de rechterkant komt tegen de muur.
Ik zet iedere kast op 4 stelpoten, waar een plint tegenaan komt.

Ik was van plan om iedere kast uit 2 delen te maken welke ik dan op elkaar zet en vastschroef. Onderste deel 150 cm inclusief plint, bovenste deel 75cm. Het maakt alle onderdelen wat handzamer en qua ruimte verlies je alleen 1 keer 18mm aan een extra bodem. Boven en onderkasten krijgen toch een aparte deur, dus dat maakt ook niet uit. Heeft dit nog een positieve of negatieve uitwerking op de stevigheid?
Ik ga de plaatdelen verbinden met lamellos en lijm. Daarnaast kan er een enkele schroef in omdat de zijkanten toch niet zichtbaar zijn.

De rechterkast bestaat uit 1 open deel van 140cm hoog. Moet daar nog een extra versteviging in om te zorgen dat de zijwanden recht blijven?
Achterwand van 6mm multiplex of kan dat dunner? Of van MDF?

Bijgevoegd een schetsje.

thumbnail_20201015_111517.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat is zo'n 10cm van het plafond,
bouw je vertikaal in 2 delen, dan kan je het grootste deel van die 10 cm inpalmen
achterwand van 6?mm multiplex
hoe ga je die in-, (half) opbouwen ?
Ik was van plan om iedere kast uit 2 delen te maken welke ik dan op elkaar zet en vastschroef.
handigste manier, want je kan beide delen apart monteren terwijl ze op de grond liggen
nadien gewoon rechtzetten + boven mekaar
Heeft dit nog een positieve of negatieve uitwerking op de stevigheid?
uiteraard positief, omdat beide delen hun eigen stijfheid hebben
Ik ga de plaatdelen verbinden met lamellos en lijm.
opletten met uitvloeiende lijm
hoe ga je de delen bij het lijmen klemmen ?
De rechterkast bestaat uit 1 open deel van 140cm hoog. Moet daar nog een extra versteviging in om te zorgen dat de zijwanden recht blijven?
vermits die tegen de muur komt, dan je die tegen de muur recht stellen
is jouw muur recht ?
Achterwand van 6mm multiplex of kan dat dunner? Of van MDF?
mpx is altijd beter dan mdf
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Ik zou de twee buitenste delen als corpus bouwen en het midden ertussen bevestigen met corpusverbinders (Minifix oid; vergt was precies voorboren, etc. , maar is zeer stabiel — en ze blijven uit het zicht vanwege de deur.). Is ook efficiënter qua materiaalgebruik.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ik gebruik de laatste tijd 4mm betonplex als achterwand. Dit is glad, redelijk voordelig en goed vochtbestendig. Ervoor was mijn keuze 3.6mm triplex. Als je de achterwand verlijmd en ook nog niet (ik gebruik 27mm) is de kast heel stevig, ondanks de geringe dikte van de achterwand.

1 of 2 delen qua hoogte hangt af van je materiaal, constructie en of je de kast makkelijk moet kunnen verwijderen/verhuizen:
- Als je materiaal de hoogte niet in 1 keer kan overbruggen is opbouwen uit 2 delen logisch.
- Als je de kast prefab maakt (deuvelen + minifix 15) dan is uit 1 stuk qua hoogte heel goed te doen.
- Het verwijderen/verplaatsen van een kleine kast is stukken makkelijker als een hele grote kast. Dus opbouwen uit meerdere delen is verstandiger als je binnenkort de kast nog moet weghalen of verhuizen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik zou ze uit 2 delen maken om makkelijker te hanteren. Als ze beiden stevig en haaks zijn, is er denk ik geen bezwaar om ze op te stapelen. Is een heel stuk makkelijker te plaatsen, en je hoeft de rand bovenin ook geen 10 cm te maken; een paar cm is dan genoeg. Dus dat compenseer je weer met het verlies van de dubbele plaat.
En je hoeft je geen zorgen te maken of je de kast wel rechtop gedraaid krijgt nadat hij in elkaar staat. (waarom ik dat aanhaal ga ik niet vertellen :rolleyes:)
Als je twijfelt, eventueel de kast verankeren aan de achtermuur? En als je het paneel aan de linkerkant uit 1 stuk laat en van binnenuit vastschroeft aan de constructie, geeft dat ook nog extra stevigheid.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
even een zijsprongetje
da's van häfele ?
ikea gebruikt zoiets ook ? (vraag zuiver ter info - niet dat ik het misprijs)
gebruik je mallen om dat te boren ?
hoe zit het met de precisie ?
Ik gebruik de laatste tijd 4mm betonplex als achterwand.
da's een donkere & gladde plaat ?
hoe ga je daar mee om als je die bv wit wilt schilderen ?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Minifix boor ik met mijn Dowelmax mal en een simpele eigen mal. Een goedkopere variant wordt in veel bouwpakketten gebruikt. De deuvels gebruik je voor nauwkeurige positionering en draagkracht, de Minifix verbinders zorgen dat de panelen niet van elkaar kunnen komen.

De plaat is glad en donker. (Wit) Schilderen doe ik niet. Ik gebruik de plaat direct, van de achterwand zie je zodra de kast in gebruik is genomen meestal weinig tot niets meer als je begrijpt wat ik bedoel... :rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Inmiddels de nodige stappen gemaakt. de corpussen zijn allemaal klaar en gelakt. Frontjes zijn gezaagd, gebeitst en gelakt.
Ik heb 1 volledig kastdeel nu gemonteerd en op z'n plek gezet.
Nu voel ik dat wanneer ik de 2 deuren open heb de kast redelijk makkelijk naar voren kan kantelen als je eraan trekt. Dit zal uiteraard minder worden als er gewicht in staat maar het lijkt me slim om de kasten te verankeren aan de achterwand. Nu is dat een voorzetwand van gipsplaat op een metalstud frame. Is het voldoende om met een holle wand plug en een hoekprofiel dit vast te maken?
Ik verbind alle 3 de kastdelen ook nog aan elkaar, wat denk ik zal helpen in de stijfheid. Aan de andere kant, als het dan misgaat komen ze alle 3 naar voren.....


thumbnail_20201126_132637.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
de kast is nu nog leeg en er staat nog maar 1 deel als hij helemaal in elkaar zit en gevuld is zal je hem niet zo gemakkelijk kunnen bewegen.

maar even vastzetten moet je zeker doen holle wandplukken kunnen primma
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Als je ze gaat vastzetten, kijk of je kunt achterhalen waar de staanders van het metalstud zitten. Schroef daarin ipv midden in de gipsplaat, dat is altijd steviger.
En zet de kasten ook vast tegen de zijkant en aan elkaar, dan heb je niet alleen trekkrachten naar voor maar ook opzij.

Waar is het plafond van gemaakt? Is dit ook gipsplaat of een steviger materiaal? Want als er toch een passtuk boven komt, zou je de kasten ook met een beugel aan het plafond kunnen verankeren. Dan heb je ook schuifkrachten ipv trekkrachten. Maar dat moet je niet doen met een gipsplaten plafond denk ik.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Plafond en die wand zijn beide van stucplaat.
Die wand was enkel steens dus hebben we er een wand met isolatie voor laten zetten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu voel ik dat wanneer ik de 2 deuren open heb de kast redelijk makkelijk naar voren kan kantelen als je eraan trekt.
uiteraard
bij zo'n hoge kast ligt ook het zwaartepunt hoog, dus naar voor kantelen is niet verwonderlijk, zeker wanneer ze nog leeg is
zijn de stelpoten synchroon gedraaid ?
het lijkt me slim om de kasten te verankeren aan de achterwand.
als je ze verankert, dan is verankering in de zijkant de stevigste manier
willen de kasten naar voor komen, dan geeft een verankering in 90° de meeste weerstand
verankering doe je best zo hoog mogelijk
doe je dat ook in de achterwand, dan bijkomende voor de esthetica best in het bovenste deel
Ik verbind alle 3 de kastdelen ook nog aan elkaar
dan wordt het een grote massa
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
De stelpoten zijn zo gedraaid dat de kast waterpas staat.
Het wordt inderdaad 1 blok van 3 kasten, maar het voordeel van het verbinden van de kastdelen is weer dat je de zijwanden recht kan trekken. Deze zijn namelijk soms een klein beetje hol of bol.

Ik haal morgen wat versterkingshoekjes zodat ik deze kan monteren boven op het hoogste kastdeel. Beter iets te vast dan dat de hele unit ooit naar voren zou komen....
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
schroef dan eerst een regel op de muur net boven je kast
dan hoeft je niet met een plug te kloten zoveel ruimte heb je namelijk niet boven je kast
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Slim idee!
Helaas moet de kast er toch eerst af, want op deze manier krijg ik niets boven op de kast gemonteerd....

En voordat ik deel 1 vast zet wil ik ze eerst allemaal op een rij hebben. De muur lijkt redelijk recht, maar het zou jammer zijn als het laatste deel niet goed aan kan sluiten terwijl je de andere 2 al vast hebt gezet aan de muur..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.