Hoeveel overlap bij reparatie dakbalk?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
790
313
RegioRotterdam
Lekkage bij een dakdoorvoer leidde ertoe dat de steenwol die rond de doorvoer zat nat werd en dat leidde schade aan een balk in een casettedak. De lengte van de schade is beperkt (30 cm) maar de helft van de oorspronkelijke doorsnede van 115x50 mm is weg. Het hangt al even zo maar er moet wel iets gebeuren.
Ik wil de schade compenseren door rond de aantasting een gelijkwaardige balk tegen de bestaande aan te lijmen met schuimlijm. Als ik het zou doen met door en door bouten moet ik dingen gaan slopen aan de andere kant van de balk en ik wil het daar liever heel houden.

Ik heb nu voor het lijmen nu een overlap van 45 cm voorzien buiten het aangetaste deel van de balk, dus ca. 4 maal de hoogte. Is dat voldoende om te zorgen dat de krachten worden overgenomen?

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.203
291
Goeree-Overflakkee
Een foto is altijd handig. 45cm overlap klinkt prima. Gebruik ook voldoende schroeven om de balken goed tegen elkaar te klemmen. Bruislijm kan alleen kracht overbrengen als het goed aansluit, en je weet niet hoe lang de lijmverbinding meegaat.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.