Hoeveel hout heb je nodig...

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
.... om een beuken werkbank te maken?

ik ben van plan een stevige beukenhouten werkbank te maken. Ik zit nog in de ontwerpfase, maar zag een “aanbieding” van ruw beukenhout voorbij komen.
zijn er vuistregels om de bruto hoeveelheid hout te bepalen voor een meubel?
Ik heb even gezocht op het forum, maar kon zo niets vinden.

gr.
Jan
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Verschilt ook met de kwaliteit van 't hout, als het hout erg goed is heb je een stuk minder nodig. Ik koop eigenlijk altijd wel minimaal 30-40% meer dan de maten die ik nodig heb, als het een goede aanbieding is een stuk meer.

Met name als het hout niet bizar recht is verlies je veel tijdens het schaven, dus je kan er echt iets over zeggen op basis vd kwaliteit.
 

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
Verschilt ook met de kwaliteit van 't hout, als het hout erg goed is heb je een stuk minder nodig. Ik koop eigenlijk altijd wel minimaal 30-40% meer dan de maten die ik nodig heb, als het een goede aanbieding is een stuk meer.

Met name als het hout niet bizar recht is verlies je veel tijdens het schaven, dus je kan er echt iets over zeggen op basis vd kwaliteit.
Ok, dankjewel. Ik zal de netto maten bepalen en daar dan eens 40% bijtellen om te kijken waar ik op uit kom. Da’s in elk geval een begin.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als het een mooie aanbieding is gewoon kopen. Is het te weinig, dan koop je nadien nog hout bij. Is het teveel, dan heb je voorraad voor een volgend project. Verloren is het nooit.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
bij een meubel bedoelt voor een woonkamer met dunne latjes en plankjes zal het verlies 30-40% zijn
maar bij een stoere werkbank waar je vanaf 2" materiaal begint, zal het verlies lager zijn, dus als je middelen beperkt zijn misschien toch rekening mee houden
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
zag een “aanbieding” van ruw beukenhout voorbij komen.
wat bedoel je met 'ruw' ?
gekantrecht, maar niet echt geschaafd ?
bool(planken) ? met een onbruikbaar hart ?
hoe lang zijn ze + hoe lang wordt je werkbank ? bv hout is 250 cm, maar je werkbank wordt 180 => 70 cm ongebruikt, maar moet je toch betalen
reken inderdaad op minstens 30 % verlies
er zal spint op zitten mét kevergaten
je zal op een brutomaat moeten verzagen die breder is dan de verhoopte dikte van je werkbank
enz
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.