Hoelang wachten met aanbrengen bestickering na verven

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Ik hoop dat iemand me kan helpen met hetvolgende,

Ik ben momenteel voor mijn broertje een grote schoenendoos aan het maken voor al zijn "deathstock" sneakers.
Ik ben deze momenteel aan het verven met sikkens Rubbol BL Rezisto Satin welke volledig uitgehard is na 1 week,
op het geheel moeten als laatst vinyl stickers toegevoegd worden welke ik zelf snij op mijn snijplotter alleen vraag ik me even af of het kwaad kan om de stickers aan te brengen zodra de verf overschilderbaar is (na 6 uur) of er eigenlijk langer gewacht moet worden.

Ik hoop dat iemand hier meer ervaring mee heeft en hier antwoord op kan geven.
Via google vind ik hier namelijk tegenstrijdige antwoorden op en vaak gaat het dan over autolak waarvan de eigenschappen natuurlijk anders zijn.
 
J

j1eke

Guest
Na zes uur zou ik me sowieso niet aan wagen, dan is de verf nog wel erg zacht en de kans dat je schade maakt ook wel groot, zelfs een vingernagel oid is dan al teveel.
Als de stickers definitief zijn en het is een haastklus dan zou ik het na een dag of misschien twee wel aandurven om te gaan plakken. Als je te vroeg gaat plakken heb je kans dat een deel van de verf zich toch nog wat gaat hechten aan de sticker. Dat is niet erg als ze er nooit meer af hoeven natuurlijk, maar wel een risico.
Je kunt het hele droogproces ook enigszins meehelpen door het op een warme (niet hete), droge plaats te zetten als de doos stofdroog is.
Het ergste wat er kan gebeuren is dat er iets beschadigd, dan moet er een nieuwe toplaag op, dat risico moet je dan afwegen. De kans dat de stickers loskomen lijkt me niet zo groot als de verf verder wel goed droog is.
Ideaal is natuurlijk gewoon de volledige uithardingstijd wachten, maar dat wist je al.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Gaat een schoenendoos voor deadstock sneakers maken niet tegen het idee in? Ze moeten juist ingedragen zijn en in de originele verpakking...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als de sticker er nooit meer af hoeft maakt het niet zo veel uit - zodra je het geheel kunt hanteren/bepotelen zonder de verse verf te beschadigen. Moeten de stickers er ooit (of wellicht al snel) weer af, dan zou ik of een week of twee wachten, of in een oven laten uitharden...
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Gaat een schoenendoos voor deadstock sneakers maken niet tegen het idee in? Ze moeten juist ingedragen zijn en in de originele verpakking...
Ze zijn dan nog steeds ongedragen, er is genoeg ruimte in om ze ook in doos te bewaren. Nu moet ik zeggen dat hij ook vaak zat besluit bepaalde uiteindelijk toch te gaan dragen.

Na zes uur zou ik me sowieso niet aan wagen, dan is de verf nog wel erg zacht en de kans dat je schade maakt ook wel groot, zelfs een vingernagel oid is dan al teveel.
Als de stickers definitief zijn en het is een haastklus dan zou ik het na een dag of misschien twee wel aandurven om te gaan plakken. Als je te vroeg gaat plakken heb je kans dat een deel van de verf zich toch nog wat gaat hechten aan de sticker. Dat is niet erg als ze er nooit meer af hoeven natuurlijk, maar wel een risico.
Je kunt het hele droogproces ook enigszins meehelpen door het op een warme (niet hete), droge plaats te zetten als de doos stofdroog is.
Het ergste wat er kan gebeuren is dat er iets beschadigd, dan moet er een nieuwe toplaag op, dat risico moet je dan afwegen. De kans dat de stickers loskomen lijkt me niet zo groot als de verf verder wel goed droog is.
Ideaal is natuurlijk gewoon de volledige uithardingstijd wachten, maar dat wist je al.
Na 6 uur leek mij ook wat snel, maar meer om een beetje een indicatie te geven qua tijd natuurlijk. Ik ga proberen de droogtijd zo lang mogelijk te laten voor de stickers erop te plakken. Ik heb ook een bouwkacheltje staan welke de garage op een redelijk steady temperatuur krijgt en de relatieve luchtvochtigheid hangt dan ook rond de 45% dus dat lijkt me het beste. Zo snel mogelijk het verven afronden, de ruimte dan redelijk op temperatuur houden en op het laatste moment het vinyl aanbrengen. Mits de verf dan 2 dagen heeft kunnen drogen, anders zal ik het misschien toch net na kerst moeten gaan afleveren bij hem
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Droogtijd NIET forceren. Je krijgt dan een harde laag over pudding. Dat gaat gegarandeerd mis.

Ik neem aan dat je de stickers met overdraagfolie gebruikt — die heeft ook al kleefkracht die voor beschadigingen kan zorgen. Plus dat je met een spatel gaat aandrukken en dat is ook een probleem met weke ondergrond; je drukt er zo rimpels in…

Ik zou een proefplankje gelijktijdig afwerken en dan na x uur testen, en dat herhalen tot het hard genoeg is (de vingernageltest!).
 
  • Leuk
Waarderingen: mhermans

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Droogtijd NIET forceren. Je krijgt dan een harde laag over pudding. Dat gaat gegarandeerd mis.

Ik neem aan dat je de stickers met overdraagfolie gebruikt — die heeft ook al kleefkracht die voor beschadigingen kan zorgen. Plus dat je met een spatel gaat aandrukken en dat is ook een probleem met weke ondergrond; je drukt er zo rimpels in…

Ik zou een proefplankje gelijktijdig afwerken en dan na x uur testen, en dat herhalen tot het hard genoeg is (de vingernageltest!).
Niet forceren natuurlijk, zonder de verwarming aan te zetten zakt de temperatuur over een aantal dagen redelijk in de garage (naar 12 graden en 56% RV) als ik de verwarming wel zo nu en dan aanzet kan ik de temperatuur redelijk betrouwbaar rond de 20 en 45% RV houden, dat zie ik meer als een betere omgeving voor het uitharden creëren of zie ik dit fout?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij is dit de huidvet bestendige versie. Heb er veel mee gewerkt. Vind het prima spul. Droogt snel.
Dat met indrukken kan bijna niet. Ja bij druipers maar echt te dik schilderen en toch strak zie ik niet gebeuren.
Liggende delen kan natuurlijk wel maar dan moet je wel je best doen.
Stickers plakken adviseer ik nooit. Mag natuurlijk wel. Verwijderen met een fohn dan gaat het meestal goed.
Gaat op bij kamertemperatuur.
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Volgens mij is dit de huidvet bestendige versie. Heb er veel mee gewerkt. Vind het prima spul. Droogt snel.
Dat met indrukken kan bijna niet. Ja bij druipers maar echt te dik schilderen en toch strak zie ik niet gebeuren.
Liggende delen kan natuurlijk wel maar dan moet je wel je best doen.
Stickers plakken adviseer ik nooit. Mag natuurlijk wel. Verwijderen met een fohn dan gaat het meestal goed.
Gaat op bij kamertemperatuur.
Dit is inderdaad de huidvet bestendige versie. Tot nu toe ook tevreden over, schildert ook prettig/dekkend.
Uit nieuwsgierigheid waarom adviseer je stickers plakken nooit?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een wagen die hersteld is bij de carrossier wordt nooit onmiddellijk terug bestickerd. Reden is risico op blazen door uitdamping van de lak (info van het carrosserie bedrijf).
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
@mathieu daar las ik op een decal forum dus heel tegenstrijdige info over. Daar waren leden die zeiden dat ze auto's kregen die net gespoten waren (1 a 2 dagen later dan) en leden die zeiden er moet 3 maanden gewacht worden. Nu zijn de eigenschappen van deze lakken natuurlijk iets anders dan de watergedragen lak waar het hier om gaat
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dit is inderdaad de huidvet bestendige versie. Tot nu toe ook tevreden over, schildert ook prettig/dekkend.
Uit nieuwsgierigheid waarom adviseer je stickers plakken nooit?
Als je ze er afhaalt heb je bijna altijd kleurverschil. En soms gaat de verf er mee af. Dat hoeft lang niet altijd de laag te zijn die jij erop hebt gebracht. Kan ook een oude laag zijn. Ik vind het niet mooi maar daar hoef jij geen rekening te houden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Droogtijd NIET forceren. Je krijgt dan een harde laag over pudding. Dat gaat gegarandeerd mis.
Niet noodzakelijk - dat is een functie van laagdikte (en van het type siccatief in de verf), en de aard van de binder (hars). Maar geforceerd drogen is idd gevoelig voor te dikke lagen in een keer. Dat geldt overigens ook voor drogen bij kamertemperatuur - ook dan geldt dat als je laagdikte te groot is je dit effect krijgt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
@mathieu daar las ik op een decal forum dus heel tegenstrijdige info over. Daar waren leden die zeiden dat ze auto's kregen die net gespoten waren (1 a 2 dagen later dan) en leden die zeiden er moet 3 maanden gewacht worden. Nu zijn de eigenschappen van deze lakken natuurlijk iets anders dan de watergedragen lak waar het hier om gaat
Die man had het over enkele dagen. Onmiddellijk na het lakproces hield risico voor de stickers, niet voor de lak zelf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.