hoeken en vormen kopieeren

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
238
18
Hallo iedereen,

ik ben muren aan het isoleren en wil deze isolatieplaten om maat zagen. Nou moet ik het contour van een houten balkenplafond aftekenen op de isolatieplaten, dus de omtrek van de houten balken. De balken zullen ruwweg 15x30 cm zijn, maar het is een oud huis dus ze staan niet allemaal precies haaks / recht. Hebben jullie een idee hoe je deze vormen makkelijk overneemt / overtekent? Zelf kwam ik op een multi hoek liniaal uit, bijvoorbeeld zoiets:


Echter zijn dit goedkoop ogende linialen van beperkte lengte. Ik twijfel aan de degelijkheid. Vreemd genoeg zie ik dit soort spullen niet direct bij speciaalzaken. Ik zou evt. ook zelf zo'n liniaal uit houten latjes met schroefjes kunnen maken, maar vraag mij af of iets dergelijks al bestaat, maar dan bij een goede speciaalzaak in goede kwaliteit. Hebben jullie daar nog ideeen over?
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Plaat tegen de muur houden rechts van de balk, op de hoogte waar hij moet komen, liniaal onder tegen de balk, 'horizontaal' streepje zetten op de plaat.
Nu de plaat onder de balk houden op de links / rechts positie waar hij moet komen en dan 2 'verticale' streepjes zetten?
Afhankelijk van hoe strak het moet passen binnen of buiten de lijntjes zagen en klaar?
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
238
18
@Jochem
Plaat tegen de muur houden rechts van de balk, op de hoogte waar hij moet komen, liniaal onder tegen de balk, 'horizontaal' streepje zetten op de plaat.
Nu de plaat onder de balk houden op de links / rechts positie waar hij moet komen en dan 2 'verticale' streepjes zetten?
Afhankelijk van hoe strak het moet passen binnen of buiten de lijntjes zagen en klaar?
Dank voro de tip! Klinkt goed.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
238
18
Ik zou weggen: passend zagen op 2 cm en de rest afpurren - ik neem aan dat de te zagen platen ook met pir/pur zijn? Ik denk niet dat het er zo veel zijn dat je daar veel tijd of nieuw gereedschap tegen aan moet gooien.
Nee we gebruiken bewust geen pur, maar houtvezelisolaitie. Maar dat is ook goed op te vullen met restjes...
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
52
24
Zuid Holland
Om een wat lastigere vorm over te nemen kun je een mal maken van hardboard of ander dun plaat materiaal, een stuk karton is wellicht al goed genoeg. Je maakt eerst een groot stuk grof op maat en daarna pak je een klein stuk die je op de plaat plakt terwijl de rand van het kleine stuk de vorm raakt die je wilt kopiëren. Je bepaalt zelf hoe klein je de plak stukjes maakt en hoeveel je er gebruikt om zo een bepaalde nauwkeurigheid te krijgen. Lijmen kun je doen met een simpel lijmpistool, droogt snel en zit vrijwel direct vast.

Hier een voorbeeld hoe deze methode gebruikt wordt bij het bouwen van een boot:

1663314550892.png

Komt uit deze video:
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
238
18
Hoe zorg je ervoor dat de aansluiting met de vloer / plafond / wanden dicht is?
Ik begrijp deze vraag niet helemaal: bedoel je met dicht isolatietechnisch dicht? Ik doe dat met houtvezelisolatie, die ik op maat zaag en precies passend tegen vloer en plafond bevestig
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik begrijp deze vraag niet helemaal: bedoel je met dicht isolatietechnisch dicht? Ik doe dat met houtvezelisolatie, die ik op maat zaag en precies passend tegen vloer en plafond bevestig
Ik heb geen ervaring met houtvezelisolatie, wel met PIR en daarbij is het volgens mij gebruikelijk om de aansluitingen (isolatietechnisch) dicht te maken met pur. Vandaar mijn vraag, maar blijkbaar werkt dat bij houtvezelisolatie anders.

Succes met je project, komt vast goed!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.