Hoe zit dat met beuk

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Onlangs liep ik in de winkel naar lijnolie te zoeken, en ik vond het niet. Ik had nog nooit lijnolie nodig gehad, en dus liep ik blijkbaar in de verkeerde gang.

Ondertussen heb ik mijn fles, maar in tussentijd had ik wel ongeveer de helft van al die potjes vernis, beits, etc, afgelezen.
En het viel me op dat er in veel gevallen een opmerking stond dat het betreffende product niet geschikt was voor beuk.
Dus vroeg ik me af: Hoe komt dat? Hoe zit dat met beuk? Wat is daar zo speciaal aan en hoe moet je dat dan afwerken?

En mag ik de beuken onderdelen van mijn werkbank nu wel of niet behandelen met lijnolie?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,
Bartel
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Geen idee waarom? Ik heb het eigenlijk nog nooit bewust gezien op een potje lak.

Maar je kunt beuken prima behandelen met lijnolie. Insmeren, kwartiertje intrekken en het overtollige weer wegvegen. Evt herhalen tot je tevreden bent.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.208
570
Misschien is dit het antwoord:

Het behandelen van een beuken vloer met wasolie/hardwaxolie is in principe geen probleem. De reden dat soms gezegd wordt dat beukenhout niet behandeld kan worden met wasolie komt doordat donkere kleuren die zwart als kleurcomponent bevatten kunnen gaan 'wolken'. Dat wil zeggen dat het beuken op sommige plekken de zwarte component van de kleur op zal zuigen en er daardoor donkere plekken in het hout ontstaan.

Gekopieerd van http://www.meubelproducten.nl/nieuws/136/Vraag_Een_beuken_vloer_opnieuw_behandelen_met_wasolie?/
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.766
2.604
Gaanderen
Denk eraan dat het gekookte lijnolie moet zijn. Rauwe lijnolie is voor kwasten te bewaren. Deze rauwe droogtbijna niet. Er zijn al mmeerdere topics over geschreven. Zie ook de zoekfunctie.
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Ik heb de rest van mijn werkbank al ingewreven met lijnolie ("ruw" staat er op, ik vermoed dat dit hetzelfde is als "rauw" zoals ik hier steeds lees), dus was ik even bezorgd. Maar...

In dit draadje vraagt men naar de afwerking van een werkbank: http://www.woodworking.nl/showthread.php?5174-Gekookte-lijnolie&highlight=ruwe+lijnolie
,en daarop antwoordt Tuoh: "Rauwe lijnolie mag ook gebruikt worden, alleen de droogtijd is hier langer."


Ik zit hier nog niet lang rond te neuzen, maar ik weet wel al dat ik moet luisteren als Tuoh iets zegt
:)
Nu ik eraan terugdenk, ik heb alleen voor lijnolie gekozen omdat hij ergens schreef dat dit van oudsher het gebruik is.
Dat hoor ik graag: "van oudsher". Beter dan een kwaliteitslabel.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
in heb ook al gekookte lijnolie gekocht voor mijn bank, ben nu gaten aan het boren is zal in mijn draadje een dezer weken de afgewerkte zetten. Cas
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik heb al meermaals ruwe lijnolie gebruikt (de enige die ik de dhz verkrijgbaar is). Geen enkel probleem. Eventueel kan je siccatief (droogsel) toevoegen. Ik verdun de lijnolie wel met terpentijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.