Hoe zaken ophangen aan sandwich panelen?

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
618
60
Provincie Zeeland
Hallo,

Ik ben een nieuwe werkplaats aan het inrichten en wil onder andere zaken aan de wanden gaan schroeven. Nu zijn dat rondom sandwich panelen. Ik heb al geprobeerd om hier in te schroeven, maar er blijft geen schroef stevig zitten. Parkers , zelftappers, spaanplaatschroeven, het is allemaal niet stevig. Zijn hier speciale schroeven voor verkrijgbaar, of ontkom ik er niet aan om eerst een houten plaat op de wand te schroeven?

Ik zie wel sandwichpaneelschroeven, zoals deze maar dat is eigenlijk om het paneel zelf op een onderconstructie te schroeven.

Dit had ik ook nog gevonden, maar daar heb ik m’n twijfels over.

Wie weet raad of heeft hier ervaring mee?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.267
473
ik neem aan dat je het over metalen sandwich panelen hebt met een pur achtige vulling er in.
hier kan je eigenlijk niet in schroeven.
die laatste link zou kunnen maar zijn bedoeld voor bijvoorbeeld het monteren van opbouw elactra (draagvermogen is 2-5 kg)
het eerste voorbeeld dat je laat zien is om de platen te bevestigen aan de achtergelegen staalconstructie

Kan je niet vastkomen aan de constructie dat heeft absoluut de voorkeur?

persoonlijk zou ik er een houten plaat tegenaan zetten vanaf de vloer
en deze met montageschuim of bruislijm lijmen tegen het staal.
(wel goed ontvetten)

\

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.452
3.220
Daar worden zelf borende parkers voor gebruikt. Je kan ook blindklinkmoeren of blindklinknagels gebruiken. In combinatie met een lijm kit kan je dingen aardig vast krijgen. De plaat is vaak maar 0,8mm dik, dus je hebt meer bevestigingen nodig dan in hout.

• Leuk
Waarderingen: rik

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Je zou teksschroeven kunnen gebruiken. Deze zijn inderdaad zelfborend zoals chevy66 aangeeft. Dit soort schroeven wordt ook gebruikt om zetwerk vast te zetten op sandwichpanelen.

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
618
60
Provincie Zeeland
ik neem aan dat je het over metalen sandwich panelen hebt met een pur achtige vulling er in.
hier kan je eigenlijk niet in schroeven.
die laatste link zou kunnen maar zijn bedoeld voor bijvoorbeeld het monteren van opbouw elactra (draagvermogen is 2-5 kg)
het eerste voorbeeld dat je laat zien is om de platen te bevestigen aan de achtergelegen staalconstructie

Kan je niet vastkomen aan de constructie dat heeft absoluut de voorkeur?

persoonlijk zou ik er een houten plaat tegenaan zetten vanaf de vloer
en deze met montageschuim of bruislijm lijmen tegen het staal.
(wel goed ontvetten)

\
Inderdaad stalen sandwich. Heel dun staalplaatje. Ik wil rondom zaken ophangen en bevestigen dus dan moet ik overal eerst achterhout gaan voorzien. Nog niet zoveel zinin eigenlijk.

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
618
60
Provincie Zeeland
Daar worden zelf borende parkers voor gebruikt. Je kan ook blindklinkmoeren of blindklinknagels gebruiken. In combinatie met een lijm kit kan je dingen aardig vast krijgen. De plaat is vaak maar 0,8mm dik, dus je hebt meer bevestigingen nodig dan in hout.
zelfborende parkers werkte niet, teksschroeven ook niet. Blindklinkmoeren.. aha, nog nooit van gehoord maar ziet er interessant uit. Vraag ik me nog steeds af of het houdt in het dunne staalplaatje. En het is wat lastiger werken natuurlijk, omdat je dan precies moet zijn met de plaatsbepaling van de gaten. En ik moet dan een setje kopen om die dingen aan te kunnen brengen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.452
3.220
Ik weet niet wat je verkeerd doet, maar hier hangt de verlichting er aan en de elektrische installatie, brandblusser, branddeken, alarm, uitgang bordjes, afzuiginstallatie. Ik heb er ook vele complete gefitte persluchtinstallaties aan gemonteerd.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.267
473
er zijn verschillende leveranciers.
En de huidige generatie platen die veel dikker zijn door de hogere isolatiewaarde hebben een veel dunnere huid dan die van pakweg 15 a' 20 jaar geleden

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
618
60
Provincie Zeeland
Ik weet niet wat je verkeerd doet, maar hier hangt de verlichting er aan en de elektrische installatie, brandblusser, branddeken, alarm, uitgang bordjes, afzuiginstallatie. Ik heb er ook vele complete gefitte persluchtinstallaties aan gemonteerd.
Nee inderdaad. Ik wou m’n racefiets ophangen met zo’n beugel. Ik had er twee schroeven ingedaan maar het bleef gewoon niet zitten. Daarna nog met diverse andere geprobeerd maar het werkte gewoon niet. Het is op die plek wel een beetje gatenkaas nu 😜.

• Leuk
Waarderingen: Gerhard

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
618
60
Provincie Zeeland
er zijn verschillende leveranciers.
En de huidige generatie platen die veel dikker zijn door de hogere isolatiewaarde hebben een veel dunnere huid dan die van pakweg 15 a' 20 jaar geleden
Het zijn vrij nieuwe platen. Jaartje of 7 oud. Inderdaad een vrij dunne huid als ik het zo zie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.452
3.220
Als je eerst 2 stukken flamco rail op je wand schroeft, kan je daar je fietsbeugel op monteren. Hem alleen aan 2 schroeven ophangen gaat niet lukken.

rik

Post veel
8 nov 2010
802
154
Blind klink nagels werken idd goed voor dit soort toepassingen.
Je kan er ook voor kiezen om houten platen op te hangen mbv blindklink moeren of popnagels.
Werken ook verrassend goed in hout. Zijn ze niet voor bedoeld, maar gaat wel snel en sterk.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.