Hoe werkt SketchUp?

J72

Nieuw lid
12 jun 2024
1
0
Aalten
Hallo,

Ik ben nieuw hier en zie wel eens berichtjes langskomen over SketchUp.
Zijn er mensen hier die mij wegwijs kunnen maken met dit programma?

- hoe installeer je het
- is het makkelijk te leren?
- waarschijnlijk leer je het door te doen maar ik heb wat koudwatervrees.

Gr jeroen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.345
2.041
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid
altijd aangenaam dat een nieuwkomer zich een beetje bloot geeft door over zijn houtverleden, -heden & -toekomst iets te schrijven

bij mijn weten is skp tegenwoordig niet meer gratis te verkrijgen
ik denk dat je nu rond de 300 euro zit
tenzij je een studentenversie kan versieren
de laatste gratis versie zou van 2015 zijn . . . als je die nog op de kop kunt tikken
de nieuwe eigenaar van skp heeft het gratis-/verdienmodel herschikt
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
622
150
bij mijn weten is skp tegenwoordig niet meer gratis te verkrijgen
Klopt.
Bemerkte dat toen we een nieuwe desktop kochten en ik opnieuw wilde installeren.
Er is echter wel een gratis online versie te gebruiken.

En terugkomend op de oorspronkelijke vraag, op internet zijn allerlei tutorials te vinden en er is ook een boekje over werken met Sketchup.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
388
138
Waarom wil je SketchUp, of een ander pakket om 3D te tekenen, leren? Er gaan veel uren in zitten om dat onder de knie te krijgen. Uren die je waarschijnlijk liever aan je werkbank doorbrengt.
Tenzij je er noodzaak voor hebt, of het heel interessant vindt, zou ik de tijd anders gebruiken.

Op veel kanalen wordt het gepresenteerd alsof een 3D ontwerp noodzakelijk is om een goed meubel te bouwen. Hobbymatig vind ik het nogal overkill.
Wellicht ouderwets, maar we maken al honderden jaren prachtige meubels en complexe constructies. (Disclaimer: ik ben zelf formeel opgeleid in werken met 3D pakketten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.299
569
Eanske
ingoogni.nl
Voor 3D, schetsen op papier werkt heel goed en je hoeft er niet goed voor te kunnen tekenen. Voor onderdelen en bemating volstaat 2D technisch tekenen in meer dan 80% van de gevallen. Voor het laatse gebruik ik LibreCAD, kost ook tijd om te leren.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Lars.

Post veel
26 nov 2014
866
69
Thuis
Je kan met een beetje zoeken misschien nog de 2013 versie vinden, deze was destijds ook gratis. Om een simpel meubeltje te maken is het best een goed programma en ook makkelijk te leren. Het grote voordeel is dat je makkelijk maten er uit kan halen. Ik heb het zelf ook al best vaak gebruikt en youtube staat vol met tutorials dus ik denk dat je daar wel uit komt :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.336
196
Gem. Winsum (Groningen)
Sketch Up is makkelijk onder de knie te krijgen. Het is mij zelfs gelukt . . Er zijn talloze goede tutorials op bijv YT. Ik heb er veel plezier van. Ik gebruik de versie 2017 van Make, de laatste gratis versie. Ik heb net besloten de betaalde versie van SU aan te schaffen.

Hoe goed het programma aansluit op het aansturen van CNC-machines en over het autom. genereren van zaaglijsten weet ik niks. Ik doe er niks meer mee dan 3D tekenen en ontwerpen. Mensen die uit de werktuigbouwkundige hoek komen zullen wat moeten wennen aan het uit de architectuur komende SU. Ik kom uit geen enkele hoek. Ik ben lekker hobbyist :) .
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.095
418
Elk tekenprogramma moet je leren. Ik gebruik Sketchup 2017, ik kan er wel mee overweg, maar het heeft wel zijn beperkingen. Belangrijk(ste) is steeds een klein onderdeel tekenen, daar een component van maken en dat dan op de goede plek te zetten.

Ik teken ook met Fusion360 en Freecad. Dan kun je parametrisch ontwerpen, wat wil zeggen dat je alles op maatvoering en voorwaarden aan elkaar hangt. Iets wat Sketchup 2017 echt mist.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: StephanS

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
165
9
Welkom!

Ondanks de vele (leuke) uren die het kost is Sketchup by far het makkelijkste digitale tekenprogramma om onder de knie te krijgen. Heel intuïtief. En je kan er geweldige ontwerpen mee maken. Gewoon klein beginnen met een tutorial op YouTube.

Maar... uiteindelijk begint het wel met de vraag wat je er mee wilt gaan doen. Je hebt de betaalde en niet betaalde variant. En je hebt natuurlijk gewoon de oude vertrouwde methode: pen en papier ;-) . En inzicht krijg je niet alleen door te tekenen, maar ook door het te doen, te maken en vooral door fouten te maken.

Snel een eenvoudig model, dan kun je gemakkelijk uit de voeten met wat hulp van YouTube en de gratis webversie. Ga je al gauw complexer of wil je meer mogelijkheden, dan adviseer ik je toch de betaalde variant. De mogelijkheden zijn dan echt geweldig (ja, ik ben fan en betaal er elk jaar voor).
Naast de bibliotheek met tal van voorbeelden kun je dan ook extensions gaan gebruiken en tekeningen exporteren. Daar zitten hele handige toepassingen tussen zoals het maken van het zaagplan. Stel je hebt dan een mooi meubel ontworpen, dan kun je met een paar muisklikken extra een printje laten maken van de meest efficiënte plaat indeling.

Nou ik hoop dat het helpt. Gewoon beginnen zou ik zeggen, tenminste als dat helpt met koudwatervrees.

Mocht ik je nog verder op weg kunnen helpen dan moet je dat maar aangeven.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
137
43
Utrecht
Fusion360 is sowieso nog gratis voor persoonlijk gebruik. Iets complexer, maar veel videos op internet (ook door houtbewerkers).
 

Fraké

Nieuw lid
22 jun 2023
13
14
Zuid-holland

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
381
160
Wetteren, Belgie
De online versie volstaat ruimschoots voor hobbygebruik. Ik vind het een nuttig programma om tools/meubels te ontwerpen. Dan weet je vooraf of het allemaal goed in elkaar past. Zodra het ontwerp klaar is, kan je op basis van de afmetingen daarin je cutlist maken. Met de betalende versie kan je heel wat meer maar is een beetje overkill voor hobbygebruik (en duur...)
Sketchup vraagt inderdaad een investering in tijd om ermee te leren werken maar is naar mijn gevoel niet heel ingewikkeld. Heb je het nodig? Wellicht niet. Potlood en papier werken ook. Ik persoonlijk gebruik het vaak en met veel plezier.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Jaren geleden zat er wat in de planning wat betreft een mini cursusje sketchup op te zetten met Hansalmere ( maar die kreeg toen gezondheid problemen) te samen met Samponette .
Het is helaas gestrand .

Hoe is het Met Hansalmere is die nog onder ons en ook heel erg jammer met onze Belgische collega Sam Ponette zie ik ook niet meer .
Sam ponnetje heeft toen dat is nu alweer zo'n tien jr gelede de skechtup tekeningen gemaakt naar het ontwerp van Roeland Brekelmans : het

meubelmakerskistje II

meubelkissie 2_opbouw_SU8.skp
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Wim Kluck

Martijn1990

Nieuw lid
14 jan 2024
22
9
Almelo
Ik werk al enige tijd met SketchUp, inmiddels wekelijks voor mijn werk. De mogelijkheden zijn ongekend, met name door alle extensies die vaak gratis te downloaden zijn. Open cut list is bijvoorbeeld ontzettend handig om SketchUp ontwerpen te exporteren als dxf of svg bestand.
Helaas is het niet goedkoop en dient het jaarlijks opnieuw aangeschaft te worden (momenteel €337,- per jaar). Gelukkig heb ik een werkgever die me jaarlijks voorziet van een nieuwe licentie, maar voor privegebruik is het een flinke smak geld.
Wel is het werken met SketchUp ontzettend snel te leren, ik heb het zelf geleerd via de instructievideos van SketchUp studio op youtube.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.918
2.705
Gaanderen
Jaren geleden zat er wat in de planning wat betreft een mini cursusje sketchup op te zetten met Hansalmere ( maar die kreeg toen gezondheid problemen) te samen met Samponette .
Het is helaas gestrand .

Hoe is het Met Hansalmere is die nog onder ons en ook heel erg jammer met onze Belgische collega Sam Ponette zie ik ook niet meer .
Sam ponnetje heeft toen dat is nu alweer zo'n tien jr gelede de skechtup tekeningen gemaakt naar het ontwerp van Roeland Brekelmans : het

meubelmakerskistje II

meubelkissie 2_opbouw_SU8.skp
Was ik helemaal vergeten.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Heb net een privé berichtje naar hem en hansalmere gestuurd of alles ok is . Zover ik weet wordt er dan ook automatische een e mail gestuurd als die bekend is .
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.