Hoe weet je of een frees geschikt is voor je bovenfrees?

draude

Nieuw lid
3 aug 2014
21
1
Eemnes (Utr)
Ik heb een Bosch GOF 1400ACE bovenfrees in een freestafel en wil de onderstaande frees gebruiken.
Hoe weet ik of de bovenfrees dit aankan?


C56FCC37-48D1-4618-9A24-A93F2269ED86.jpeg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Als de asmaat in je bovenfrees past, kan alles. Alleen moet je niet altijd alles in één gang willen frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: draude

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
ik ben het er niet mee eens dat het altijd kan als het past dit is een grote frees.
ook als je er maar een klein beetje af haalt bewerkt de frees een groot oppervlak het is bovendien een flinke diameter
als je frees machine maar 1 toerental kent draait hij waarschijnlijk te snel voor deze grote diameter.

mdf is op zich niet heel hard. dat is een voordeel.

je merkt het aan het toerental als je frees het hoorbaar zwaar , warm wordt etc
is dit meestal geen goed teken
 
  • Leuk
Waarderingen: draude

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
ik ben het er niet mee eens dat het altijd kan als het past dit is een grote frees.
ook als je er maar een klein beetje af haalt bewerkt de frees een groot oppervlak het is bovendien een flinke diameter
als je frees machine maar 1 toerental kent draait hij waarschijnlijk te snel voor deze grote diameter.

mdf is op zich niet heel hard. dat is een voordeel.

je merkt het aan het toerental als je frees het hoorbaar zwaar , warm wordt etc
is dit meestal geen goed teken
Als je per gang je hout 2 mm richting de frees schuift, is je contactoppervlak toch echt minder dan wanneer je in 1x de volle breedte pakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: draude

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Ja kees zoals jij het beschrijft kan er erg veel. Dat is juist, maar als je veel moet frezen dan worden de kleine stapjes snel groter.
In dit geval met een 1400 w frees is een eerste gang van 8 mm zeker mogelijk. Je gebruikt in deze eerste gang maar een klein stukje van de frees. Bij de volgende gangen zou ik dit halveren. Zorg dat je laatste gang maar weinig afneemt . Dan krijg je het mooiste resultaat.
Luister naar je machine, zorg dat ie op toeren blijft. Krijg je brandsporen dan zal het toerental te hoog zijn.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.276
967
Ulvenhout
Wat wellicht ook uitmaakt is de kwaliteit van het freesje. Een goedkoper exemplaar is waarschijnlijk sneller bot en daardoor zal de frees meer moeite hebben. Ook gaat de lijm uit het MDF aan de snijkanten van het freesje hechten. Dus maak dat op tijd schoon met bijvoorbeeld Dasty.
 
  • Leuk
Waarderingen: draude

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.243
593
Niet geheel onbelangrijk: welk model heb je nu precies? Je schrijft GOF 1400 ACE. Is het echt een blauwe GOF of misschien toch een groene POF? Dit vanwege de 1400 ACE toevoeging.
GOF is (semi-) professioneel, POF is de DHZ serie. De laatste is minder belastbaar. Heb ik gemerkt....

Ook interessant wat Bosch er zelf over zegt. In de handleiding (ja, lach maar) staat op pag. 54 het volgende:

Bevestig zonder gemonteerde kopieerhuls geen frees die een grotere diameter heeft dan mm. Deze frezen passen niet door de voetplaat.

Helaas heeft Bosch niet de moeite genomen te vermelden hoeveel mm " mm" precies is. Ze hadden even geen voetplaat liggen ;).
Ik wel (POF 1200 AE, volgens mij de zelfde voet):
De opening in de voetplaat is 53 mm, tussen de tanden van de bajonetsluiting zelfs maar 46 mm.

Ik zou eerst eens controleren of je de frees diep genoeg kunt inspannen terwijl de hele kop buiten de voetplaat steekt. Van de zelfde pagina: Schuif de frees in de spantang. De freesschacht moet minstens 20 mm in de spantang zijn geschoven.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
285
29
Binnenkort Ulvenhout
Ik sluit mij aan bij Kor,👆.
Ik heb beide machines (POF 1400 ACE en GOF/GKF/GMF 1600)
Als je de groene POF 1400 ACE hebt, zou ik het niet doen. Je zou kunnen gaan klooien met de machine op de diepste stand te zetten en dan het freesje door het gat van de zool monteren, maar daar komen alleen maar ongelukken van naar mijn bescheiden mening. De spantang kan niet heel diep zakken vergeleken met de blauwe varianten. Dan kan een freesje ook niet goed ingeklemd worden.

Groeten, Martin
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Zoals Kor al aangaf als de frees niet door het gat past dan is deze frees dus niet geschikt voor jouw machine.
Over dat groen/blauw heb ik even niet nagedacht want groen zit hier niet in het geheugen. Doe je hem niet ver genoeg in de spantang dan kan de spanhuls breken en/of de frees komt je met een 20000 toeren opzoeken.
Bij de grote frezen die ik vroeger heb verkocht stond ook een waarschuwing bij Hoe deze te gebruiken waren toerental en vermogen frees.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.844
402
39
Enkhuizen
Je wilt liefst een zo dik mogelijke as.
8mm is best dun voor een 60mm frees.
Liefst 12mm of 12.7mm indien dat in je frees past.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.