Hoe vleermuisholten maken in dode Amerikaanse Eiken

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Ik heb hier meerdere dode Amerikaanse Eiken staan. Graag voorzie ik deze bomen van sleuven waarin (Rosse) Vleermuizen kunnen bivakkeren. In deze publicatie wordt uitgelegd hoe zinvol dat kan zijn. Ik kies bij voorkeur voor een simpele aanpak waarbij van buiten af, schuin naar boven een holte wordt gemaakt (door de auteurs gedaan met een kettingzaag die onder verschillende hoeken, schuin omhoog in de boom wordt gestoken).

Woodworker.png

Omdat het om tientallen gaten gaat ben ik aan het piekeren over een goede en vooral ook veilige aanpak (met een zo klein mogelijke kans op terugslag van de kettingzaag).

Ik denk aan het volgende:
- eerst met een bovenfrees (plm. 4 cm. diepe) sleuven maken waar de kettingzaag dan in gestoken kan worden
- de aanschaf van een 'carving blade'
- de aanschaf van een zogenaamde ''mortice''

Graag jullie visie; misschien zijn er nog andere manieren om binnen de boom holtes te maken (zonder dat ik ga werken met deurtjes e.d.)?

In de mijnbouw werken ze trouwens met boren die door de centrifugale kracht uitklappen..maar of zo iets ook 'in het klein' bestaat?
 

Bijlagen

  • bovenfrees Screenshot 2021-12-13 131323.png
    bovenfrees Screenshot 2021-12-13 131323.png
    470,7 KB · Weergaven: 48
  • carving blade.png
    carving blade.png
    169,3 KB · Weergaven: 28
  • morticing_1024x1024@2x.jpg
    morticing_1024x1024@2x.jpg
    159,2 KB · Weergaven: 28
  • Chainsaw Carved Cavities Better Mimic the Thermal Properties of Natural Tree Hollows than Nest...pdf
    4 MB · Weergaven: 8
  • centrifugaal.png
    centrifugaal.png
    328,9 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Zou je het kunnen boren? Stel je voor, een kogel in een ring. Een soort kogellager met een enkele kogel. Door die kogel een gat waar je je boor, frees oid door steekt. De ring schroef je aan de boom vast. Nu kun je door het zelfde gat in meerdere richtingen boren/frezen. Doe dit een aantal maal onder elkaar zodat je de sleuf krijgt.

In plaats van een kogel zou je ook drie in elkaar bewegende ringen kunnen gebruiken. Ben de naam van het ding even kwijt. Waar je op een schip het kompas in hangt. EDIT: cardanische ophanging.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pet petjes

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Super, wat een goed idee....bedoel je zo iets?
'Spherical Bearing', 'Flange Bearing', 'kussenbloklager'

Screenshot 2021-12-13 173705.png


Wat zou hierbij een goede plm. 20 cm. lange 'boor' (?) kunnen zijn die zijwaarts kan frezen?
 

Bijlagen

  • Screenshot 2021-12-13 173100.png
    Screenshot 2021-12-13 173100.png
    298 KB · Weergaven: 15
  • Screenshot 2021-12-13 172755.png
    Screenshot 2021-12-13 172755.png
    154,5 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Super, wat een goed idee....bedoel je zo iets?
'Spherical Bearing', 'Flange Bearing', 'kussenbloklager'

Bekijk bijlage 111583

Ah, ja, exact zoiets. Ik zou er eerst een bronzen ( koper/messing) bus in slaan zodat je een langere geleiding/ondersteuning voor je boor hebt.

Boor kan ik je niet mee helpen. Mijn eerste gedachte was eerst boren en dan een frees die goed verspaand op een laag toerental. Maar ik heb geen idee wat er zoal op de markt is. (Als in nood dan zou ik misschien proberen de zijkanten van een speedboor van een snijvlak te voorzien. Maar als het hapt kost het je polsen.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Pet petjes

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Gaat het om stukken boom die je kunt transporteren, of moet het een oplossing zijn die je vanaf een ladder of hoogwerker o.i.d. ter plekke uit kunt voeren?
Boren die 20 mm diep kunnen frezen ken ik niet, dan wordt normaliter een kettingfrees gebruikt. Dat apparaat lijkt best veel op een ketting zaag, eigenlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pet petjes

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Voor speedboren en forstnerboren zijn er verlengstukken / verlengassen. Zou daar een frees in passen? Zo'n freesje voor een domino machine lijk me een geschikt voor de taak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pet petjes

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Het moet het een oplossing zijn die je vanaf een ladder of hoogwerker o.i.d. ter plekke uit kunt voeren...klopt het dat een kettingfrees met name goed inzetbaar is bij een stabiele horizontale opstelling?
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Wat een goed idee! Dat ga ik ook doen bij een paar oude bomen! (y)
Ikzelf kwam deze techniek nog niet in Nederland tegen .....het is uitgebreid bewezen dat het zinvol is om zelf holten/sleuven te maken.
 

Bijlagen

  • 718._Griffiths_et_al_Chainsaw_Carved_Hollows_2020.pdf
    3,1 MB · Weergaven: 24

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
klopt het dat een kettingfrees met name goed inzetbaar is bij een stabiele horizontale opstelling?
het eerste gebruik van een kettingfrees was in kwasi stationaire machines om in deuren het gat voor het het slot uit te boren
nu zijn er mobiele kettingfrezen, waarbij je met de ketting ook horizontaal kan werken
zo te surfen niet onder de 1.000 euro te koop
op een ladder zou ik mij met eender welk mechanisch hulpmiddel niet veilig voelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Pet petjes

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Voor speedboren en forstnerboren zijn er verlengstukken / verlengassen. Zou daar een frees in passen? Zo'n freesje voor een domino machine lijk me een geschikt voor de taak.
Als je deze bedoelt.... dat ziet er wel goed uit...
 

Bijlagen

  • domino Screenshot 2021-12-13 192316.png
    domino Screenshot 2021-12-13 192316.png
    378,9 KB · Weergaven: 27

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
het eerste gebruik van een kettingfrees was in kwasi stationaire machines om in deuren het gat voor het het slot uit te boren
nu zijn er mobiele kettingfrezen, waarbij je met de ketting ook horizontaal kan werken
zo te surfen niet onder de 1.000 euro te koop
op een ladder zou ik mij met eender welk mechanisch hulpmiddel niet veilig voelen
Tsja, die hoogte en dat in een bos (zonder hoogwerker); ik zit hier ook over te piekeren..een in te huren boomklimmer zal hier nogal wat uurtjes mee bezig zijn... ;)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Als je deze bedoelt.... dat ziet er wel goed uit...
Ja. Ze worden in twee richtingen gebruikt.
Die 3d extreme boor ziet er ook goed uit, die zou ik als eerste proberen als de diameter niet te groot is. De fabrikant Labor is een nederlands bedrijf of heeft een nederlandese vestiging. Misschien kunnen ze je helpen. met die 3d boor en je project.
Die boor heeft een hex aansluiting, o.a metabo heeft daarvoor verlengstukken
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pet petjes

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Het klinkt als een heel wild idee, maar je kent niet toevallig iemand die in het zandstralen zit? Daar zou ik eens proberen hoe diep je komt daarmee met een stuk tak o.i.d.
Maar als het van een ladder moet zou ik de behuizingen thuis maken en ter plekke alleen ophangen
Het wordt inderdaad ladderwerk of anders klimmen.. ;)
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Ja. Ze worden in twee richtingen gebruikt.
Die 3d extreme boor ziet er ook goed uit, die zou ik als eerste proberen als de diameter niet te groot is. De fabrikant Labor is een nederlands bedrijf of heeft een nederlandese vestiging. Misschien kunnen ze je helpen. met die 3d boor en je project.
Die boor heeft een hex aansluiting, o.a metabo heeft daarvoor verlengstukken
Dat snijdt hout!
Bedoel je in het bijzonder zoiets als op de foto's?

Screenshot 2021-12-13 204916.png
xtr Screenshot 2021-12-13 204432.png
 
Laatst bewerkt:

oNICKo

Nieuw lid
13 nov 2021
4
4
Opwijk
Als boomverzorger maak ik regelmatig van dit soort spleten voor vleermuizen. Met een carvingbladje kun je dit, met de juiste zaagtechniek, veilig en efficiënt doen. Ook met een gewoon blad lukt dit met de juiste zaagtechniek (insteken met de onderkant van de top). Zorg uiteraard wel voor een stabiele positie, liefst met een positioneringslijn.
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Pet petjes

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.