Hoe teken ik deze irreguliere stenen af op de houten bekleding?

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
69
14
Antwerpen
Ik nam de plastieken dakbekleding af -- je ziet rechts nog een restantje -- en wil onder dat afdakje nu Meranti mussenbekken plaatsen (van links naar rechts, net zoals de oude houten planchetten die je op de foto ziet). Louter ter info; ik zal eerst latten moeten bevestigen om het hoogteverschil op te vangen, omdat ik die planchetten in de bestaande dakrandafwerking wil inschuiven. De stenen kolommen, links en rechts, zijn irregulier van vorm natuurlijk en het kan tot wel 2 centimeter aan elke kant schelen in dat middenstuk. Hoe teken ik deze stenen blokken af op de planchetten om deze met een cirkelzaag uit te snijden?

1726223680429.jpeg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.354
2.889
Gaanderen
Ach, de bouw lost dit zo op: zit het shit gebruiken we kit, zit het ruim dan bouwschuim.
Het wordt vast een mooi resultaat. Kit niet alles af. Als er lucht wat kan circuleren dan heb je geen probleem met vocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
119
49
‘s-Hertogenbosch
Eerst uitstroken en dan het eerste deel monteren.
Dan mbv afvalstukken de hele delen uitzetten.
Op het laatste hele deel mbv een deel zonder tand parallel aan het onregelmatige oppervlak afschrijven.
Misschien moet je je afschrijfdeel scherp aanzagen naar boven toe zodat je meet in de hoogte van het vlak.
Rekening houdend met de benodigde speling om je laatste deel te kunnen monteren ( diepte van de groef).
Eventueel kun je in de verstekhoek een vierkante lat plaatsen waartegen je kunt werken en meten. Je zult op de kopse kanten ruimte over houden ( tegen de muur) waardoor je ventileert. Je eerste deel ook een 5 mm vrijzetten van de boeiboord zorgt ook voor ventilatie. Als je bang bent dat je in de ventilatie naad de achterconstructie ziet deze gewoon zwart maken……
Succes
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.243
593
Andere benadering:

- eerst de kolommen tot boven zo goed mogelijk schoonmaken
- in het nieuwe plafond een haakse uitsparing met een duimbreedte ruimte rond de kolom
- het gat boven het nieuwe plafond afwerken met rechte latten, zo strak mogelijk tegen de stenen
- latten en binnenranden van de uitsparing zwart maken
- mooi strak kadertje om de uitsparing, in de kleur van de nieuwe planken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.