Hoe te polijsten op de draaibank?

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Hallo,
Ik heb een vraag over polijsten. Ik wil kunststof pennen gaan maken en ben aan het denken hoe ik ze ga polijsten. Na het schuren en bewerken met Micromesh moeten ze nog gepolijst worden, dat wordt ook wel buffen genoemd. Ik zie dat ze dat doen met van die polijstwielen die je op je draaibank zet maar ook met katoenwatjes met een polijstpasta. Nu loopt alles al in de papieren en ik ben net gewend aan het idee dat ik een triple start tap and die moet kopen dus leek het me voor nu wel ok om te beginnen met een serie polijstpasta op een katoenen padje van het Kruidvat. Weet iemand welke pasta dat is en waar je die kan krijgen. ik zie ze steeds verschillende gebruiken dus ik neem aan dat het ook een oplopende fijnheid is?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik gebruik de polijst vloeistoffen van Festool 6000 8000 en 10000 Deze heb ik van festool gekregen toen ze met deze vloeistoffen op de markt kwamen. Dat waren monster flesjes van 100 ml die heb ik nu nog. Alleen de 6000 was verdroogd en daar heb ik een nieuwe fles voor gehaald/gekregen van een liter.
Ik zou is op internet kijken bij bedrijven die spullen leveren voor autolakken.
Alle autopoetsproducten werken maar de korrels staan er niet op.
Hut pen polish HUT Ultra Gloss Plastic Polish, 8 ounces : Amazon.ca: Everything Else
Die laatste twee moet je even uitzoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels.o

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Een lappenschijf voor op de draaibank kost niet de hele wereld. Menzerna levert het grootste deel van de slijp en polijstmiddelen. Als eigen product of als grondstof. Als je tot 3000 of zo geschuurd hebt, heb je vermoedelijk aan een blokje polijstpasta om naar hoogglans te gaan genoeg. Verder zijn er nog een hele boel vloeibare poetsmiddelen, voor vooral de autoindustrie. Je kan je vraag stellen aan menzerna polishing compounds in duitsland. Dan krijg je een advies dat werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels.o

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Polijstpasta werkt inderdaad ook. Alleen voor kunststoffen ben ik er geen voorstander van. Als er stukjes pasta op je pen komen komt er een hoop warmte vrij bij het wegpoetsen. Dat kan een doffe plek geven en die moet er dan weer uit. Overnieuw beginnen dus. Zoeken zoals chevy66 ook voorstelde bij de autoindustrie. Mogelijk probleem de hoeveelheid in een verpakking. Maar ik kan er ook je auto mee doen.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik heb nog een oude slijpmachine liggen van ferm of iets. 2 van die stoffen schijven en een blok blauwe wax van HBM is dat voldoende? Dat zou nog wel te overzien zijn qua kosten?
Ik wil eigenlijk een beetje een goedkope oplossing voor nu. In de toekomst zie ik dan wel weer verder.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Bij een gewone werkbankslijper zijn de aseinden te kort om lekker te polijsten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb nog een oude slijpmachine liggen van ferm of iets. 2 van die stoffen schijven en een blok blauwe wax van HBM is dat voldoende? Dat zou nog wel te overzien zijn qua kosten?
Ik wil eigenlijk een beetje een goedkope oplossing voor nu. In de toekomst zie ik dan wel weer verder.
Er zijn vast wel kennissen van je die een busje autopolish hebben staan en waar je een geut van kan krijgen. Gewoon enkele producten testen en kijken wat werkt. Mogelijk heb je onverwacht bruikbare dingen in huis zoals koper of zilverpoets.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.