Hoe te doen

Klaasie

Nieuw lid
17 jan 2022
4
1
Zwolle
Beste hout toppers

Ik ben een beginnend hout hobbyist
En heb inmiddels wat gereedschap verzameld om mee te knutselen
Nou vroeg mijn vrouw mij of ik deze kon maken voor haar,
het is misschien heel simpel, maar kan je deze ronding frezen enzo ja, wat van freesbit heb je dan nodigIMG-20220117-WA0002.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.074
2.598
Mijn inschatting is, dat je een bolle frees met eer radius van 25 mm of meer nodig gaat hebben. Ik denk niet dat die er zijn voor een handfreesmachine.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaasie en Boktor026

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Dat is dus nog niet zo makkelijk. En dat komt omdat je, zoals @chevy66 ook al noemt, er nog al een fikse holprofielfrees voor nodig hebt om die ronding te maken. Misschien vind je zoiets met een schacht van 12 mm, maar dan zal je er zeker een flink bedrag voor moeten neerleggen.
Je zou het gedeelte dat je met de pijl hebt aangegeven wat anders vorm kunnen geven. In doorsnede een lage brede U vorm met afgeronde binnenhoeken. Die ronding kan dan een radius hebben van 5 mm of zo. Daar vind je wel een freesje voor die betaalbaar is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Klaasie

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Als je een goedkope frees zoekt even goed zoeken op het www. zoekterm round nose bit of round nose router bit er zijn best rare maten te koop. Mijn advies neem die grote maten alleen in 12mm of 1/2" en een zware freesmachine. Hier een willikeurige link. https://www.dennisdeal.com/products...XsryyTZM0zRrLuu2o4BbJnEHdIsM4prBoCiScQAvD_BwE

Wil je info over de maten die te krijgen zijn https://www.whitesiderouterbits.com/collections/round-nose-core-box/products/1417
Deze laatste heeft zelfs een 8mm variant in een diameter van ongeveer 50mm
Dit van de 8 mm variant is een foutje van mij even de diameter en hoogte verwisseld.