Hoe te doen

Klaasie

Nieuw lid
17 jan 2022
4
1
Zwolle
Beste hout toppers

Ik ben een beginnend hout hobbyist
En heb inmiddels wat gereedschap verzameld om mee te knutselen
Nou vroeg mijn vrouw mij of ik deze kon maken voor haar,
het is misschien heel simpel, maar kan je deze ronding frezen enzo ja, wat van freesbit heb je dan nodigIMG-20220117-WA0002.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.074
2.598
Mijn inschatting is, dat je een bolle frees met eer radius van 25 mm of meer nodig gaat hebben. Ik denk niet dat die er zijn voor een handfreesmachine.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaasie en Boktor026

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Dat is dus nog niet zo makkelijk. En dat komt omdat je, zoals @chevy66 ook al noemt, er nog al een fikse holprofielfrees voor nodig hebt om die ronding te maken. Misschien vind je zoiets met een schacht van 12 mm, maar dan zal je er zeker een flink bedrag voor moeten neerleggen.
Je zou het gedeelte dat je met de pijl hebt aangegeven wat anders vorm kunnen geven. In doorsnede een lage brede U vorm met afgeronde binnenhoeken. Die ronding kan dan een radius hebben van 5 mm of zo. Daar vind je wel een freesje voor die betaalbaar is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Klaasie

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Als je een goedkope frees zoekt even goed zoeken op het www. zoekterm round nose bit of round nose router bit er zijn best rare maten te koop. Mijn advies neem die grote maten alleen in 12mm of 1/2" en een zware freesmachine. Hier een willikeurige link. https://www.dennisdeal.com/products...XsryyTZM0zRrLuu2o4BbJnEHdIsM4prBoCiScQAvD_BwE

Wil je info over de maten die te krijgen zijn https://www.whitesiderouterbits.com/collections/round-nose-core-box/products/1417
Deze laatste heeft zelfs een 8mm variant in een diameter van ongeveer 50mm
Dit van de 8 mm variant is een foutje van mij even de diameter en hoogte verwisseld.
De laatste twee zijn echter wel kwaliteitsfrezen. cmt is in Italie een stuk goedkoper.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Klaasie

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Als je een goedkope frees zoekt even goed zoeken op het www. zoekterm round nose bit of round nose router bit er zijn best rare maten te koop. Mijn advies neem die grote maten alleen in 12mm of 1/2" en een zware freesmachine. Hier een willikeurige link. https://www.dennisdeal.com/products...XsryyTZM0zRrLuu2o4BbJnEHdIsM4prBoCiScQAvD_BwE

Wil je info over de maten die te krijgen zijn https://www.whitesiderouterbits.com/collections/round-nose-core-box/products/1417
Deze laatste heeft zelfs een 8mm variant in een diameter van ongeveer 50mm
Dit van de 8 mm variant is een foutje van mij even de diameter en hoogte verwisseld.
De laatste twee zijn echter wel kwaliteitsfrezen. cmt is in Italie een stuk goedkoper.

50mm op een 8mm steeltje? Ik zou het niet aandurven.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Klaasie

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Of op de JBF methode;) (vrij vertaald: simpel denken):
je kunt het blok samenstellen uit een aantal plankjes. Als je het profiel met de holling op de kopse kanten overneemt en de plankjes aan de hollingzijde een heel klein beetje overlengte geeft bij het zagen, heb je de grondvorm er al zowat in zitten. Dan lijmen. Maak een schuurblok met het ronde tegenprofiel. Die kun je met schaaf, rasp en vijl goed in vorm krijgen. Daarmee kun je de holle vorm netjes rond schuren. Hoe dunner de plankjes die je gebruikt bij het deel met de holling, hoe dichter je bij een nette radius kunt komen, ergo: minder schuren noodzakelijk:D.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Klaasie

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Dat is geen optie die ik een beginnend houtbewerker zou aanraden.
My thoughts exactly.
Of op de JBF methode;) (vrij vertaald: simpel denken):
je kunt het blok samenstellen uit een aantal plankjes. Als je het profiel met de holling op de kopse kanten overneemt en de plankjes aan de hollingzijde een heel klein beetje overlengte geeft bij het zagen, heb je de grondvorm er al zowat in zitten. Dan lijmen. Maak een schuurblok met het ronde tegenprofiel. Die kun je met schaaf, rasp en vijl goed in vorm krijgen. Daarmee kun je de holle vorm netjes rond schuren. Hoe dunner de plankjes die je gebruikt bij het deel met de holling, hoe dichter je bij een nette radius kunt komen, ergo: minder schuren noodzakelijk:D.
Dit daarentegen lijkt me de de perfecte aanpak voor iemand die begint met houtbewerken! Verlijmen, raspen, schuren, afwerking,... Als je via iemand een plank of twee kan laten schaven tot pakweg 10 a 15mm dikte kan je die daarna zelf opdelen en verlijmen. Veel plezier (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaasie

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Zelf een schuurhuls maken voor op bijv. de kolomboor. De vorm eerst ruw weghalen met bijv. een lintzaag of frees en de rest met de schuurhuls.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaasie

Klaasie

Nieuw lid
17 jan 2022
4
1
Zwolle
Mensen ik ben blij verrast,
Dat er in zo'n korte tijd allemaal
Leuke oplossingen en tips komen.
Ik ga er mee stoeien, komt vast goed

Bedankt allemaal tot nu aan toe
Groetjes Klaas:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Zou je dit ook niet kunnen maken met een rasp / vijl van de juiste maat? Moet je wel een hele vaste hand hebben en wat geduld 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaasie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.