Ik had graag een opstapje/trapje gemaakt omdat m'n garage wat lager ligt dan m'n living; nu moet ik altijd de mensen waarschuwen voor het niveauverschil en om ajb niet op mijn waterleidingen te stappen. Na wat snuisteren op dit forum, begrijp ik uit deze post, dat ik een trapboom moet maken door op de juiste hellingshoek gleuven in te frezen waarin de trappen komen.
Dit is de situatie:
Dit is de situatie:
- Uit welk hout maak ik dit best? De boom is best 22 cm of breder voor esthetische redenen. Waarop moet ik mikken voor de dikte van de trede bij hardhout?
- Hoe bereken ik de hellingshoek om die uit te frezen? Van de garagevloer tot bovenaan het opstapje van de deur is 23 cm. Als ik de trap ook 23 cm diep maak, dan heb ik 45°, en kan ik wellicht uitfrezen in 45°, juist?
- Wellicht heb ik aan één trede voldoende met optrede 12 cm. Da's wat stijl, maar OK voor deze uitvoering, me dunkt. Ik begrijp dat het aantal aantredes het aantal optredes zijn minus 1 en dus 0 bij mij, wat logisch is.
- Wat is een wel? Het deeltje van de trede die uitsteekt uit de trapboom? Als ik een diepte boom heb van 22 cm, hoeveel moet de diepte van de trede dan zijn mét wel?
- Bovenaan en onderaan kan ik dan de planken ook in 45° inkorten, toch?
- Ik denk geen stootbord te maken maar een dunne MDF plank van 6mm achteraan de trap te bevestigen voor het uitzicht.
- Is het voldoende de trap bovenaan, aan beide zijden, in te schroeven in de muur, om die stabiel te zetten?