Hoe pc in houtwerkplaats stofvrij houden?

verwa

Nieuw lid
24 aug 2016
20
0
De kempen (Antwerpen)
Ik had graag een pc in mijn houtwerkplaats gehad, ik weet enkel niet hoe ik de pc het beste zo stofvrij mogelijk kan houden.
Heeft er iemand een idee of ervaring mee?
 

verwa

Nieuw lid
24 aug 2016
20
0
De kempen (Antwerpen)
Gebruikelijk in de industrie, ik ben maar een hobbyist in houtbewerking.
Het hout draaien op de draaibank is stofferig, daar speciale stoffilters voor kopen of een aangepaste pc-kast gaat nog duur uitvallen vrees ik. Zijn er hobbyist vriendelijke oplossingen?
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Als het toch een oude pc is gewoon af en toe een keer de stofzuiger er in misschien?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Dacht niet dat de kast zo duur was.
Kan wel even kijken of we er nog een hebben liggen, wordt wel morgen.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik blaas hem gewoon door met de compressor, wel zorgen dat er geen vocht meekomt en gepaste afstand houden, anders spuitbus lucht halen, die zijn er voor gemaakt.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Heel passief koelen: opsluiten in een metalen doos en de doos straalt de warmte uit, de doos in de tocht zetten helpt ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Waar ga je de pc voor gebruiken? Want bij intensief gebruik met zware toepassingen is koelen heel belangrijk en ga je het met passief koelen niet redden.
Maar als je alleen af en toe een mailtje moet doen, of iets op youtube moet opzoeken, kan je net zo goed een tablet nemen.
 

verwa

Nieuw lid
24 aug 2016
20
0
De kempen (Antwerpen)
Bedankt voor alle reacties. :) Ik denk dat ik met overdruk een eerste poging ga doen.
Ik moet er eigenlijk geen kast voor bouwen, gewoon zien dat de druk in de pckast hoger is dan de atmosferische druk. En dan zoals LeonvB zei met stoffilters zoals bv een dampkap filterdoek voor de ventilators.
Het enige dat kan tegenslaan (denk ik) is een gebrek aan warmte afvoer.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Er bestaan toetsenborden en schermen die stofdicht zijn. Worden gebruikt bij cnc machines. De computer zit dan netjes in een afgesloten (en geventileerde) kast. Er hangt wel een prijskaartje aan natuurlijk...
 

verwa

Nieuw lid
24 aug 2016
20
0
De kempen (Antwerpen)
Waar ga je de pc voor gebruiken? Want bij intensief gebruik met zware toepassingen is koelen heel belangrijk en ga je het met passief koelen niet redden.
Maar als je alleen af en toe een mailtje moet doen, of iets op youtube moet opzoeken, kan je net zo goed een tablet nemen.

Om plannen die ik op Sketchup of Visio maak te volgen, zonder dat ik alles moet afdrukken. En voor muziek af te spelen, mijn radio kan via usb stick maar een beperkt aantal songs aan, en elke dag hetzelfde beluisteren is ook niet alles. ;-)

- - - Updated - - -

computer in een ruimte naast je werkplaats zetten en gewoon een lange schermkabel met draadloze muis/toetsenbord?
Dat is ook een mogelijkheid.
 
Laatst bewerkt:

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo Verwa,

Geen overdruk aanbrengen met een gesloten kast om de PC, dat verstoort de complete thermodynamica en is veel schadelijker dan een beetje houtstof. Je CPU e.d. zullen de extra warmte niet echt merken, maar vooral de kleinere onderdelen die door luchtstroming gekoeld worden, kunnen storing gaan vertonen, met alle gevolg van dien. Tenzij je ruimte echt compleet volstaat met stof, zou ik de PC plaatsen op een plek die in ieder geval wat afstand heeft, zodat stof niet direct ingeblazen wordt. Verder met stoffilters (pantys werken ook prima trouwens, en als je zwarte hebt, zie je het verschil niet eens :) ). De filters zijn in principe alleen nodig op de plek waar de lucht aangezogen wordt (vaak aan de onderzijde van de kast) Dit hoeft niet met een ventilator te gebeuren, maar kan ook door diverse openingen in de kast (afhankelijk van type behuizing). De ventilatoren die uitblazen, kun je beter niet voorzien van een filter. Dat blokkeert alleen maar de luchtstroom (toegegeven, het is maar zeer kleinschalig, maar toch) en daar zal stof niet snel inkomen, behalve als de ventilatoren stil staan.

Een beetje stof in de PC kan geen kwaad zolang:
a) het geen stroom geleid (logisch nietwaar)
b) het niet zo'n fijne deeltjes zijn, dat er kans bestaat op een stofexplosie (toegegeven, de kans is klein, maar ik zou geen MDF gaan frezen naast een PC die aanstaat)
c) je het stof niet centimeters dik laat aankoeken en de warmte dus echt niet meer weg kan.

Je monitor loopt wat dat betreft veel meer risico, aangezien deeltjes in het LCD paneel kunnen komen (gewoon huisstof komt daar niet zo snel ivm de electrostatische aantrekking van de electronica).

Als je veel bezig bent, zou ik 1 keer per week even de kast open maken (zijpanelen zijn superhandig als je ze hebt) en met lage perslucht (spuitbus of airbrush compressor zijn hier prima) de kast doorblazen. Geen stofzuiger gebruiken! Veel mensen doen dit, maar je kunt de electronica beschadigen met de zuigmond. Je kunt gerust de PC voeding openen om uit te blazen, maar ook hier geen stofzuiger. De voeding bevat hoog vermogens condensatoren en daar kun je een dodelijke schok aan oplopen, die zijn namelijk niet direct ontladen als de stekker eruit is.

Ik ben naast een doorgewinterde PC nerd, ook A+ gecertificeerd (voor service en onderhoud van PC's) en afgestudeerd chemisch ingenieur (ik onderhoud geen PC's als fulltime baan :) ), dus ik durf te stellen dat ik wel een redelijk kijk heb op de materie. Een stuk meer dan dat ik verstand heb van houtbewerken, maar dat is dan ook hobby ;)

Overigens kan een alternatief het gebruik van een projector zijn. Zet deze in een afgeschermd deel en projecteer je tekening in spiegelbeeld op een semi transparant scherm, dan lijkt het net alsof je het van een scherm bekijkt, stof is geen issue (buiten het normale schoonmaak patroon) en je kunt je beamer ook nog leuk voor filmavondjes inzetten :)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam


Om plannen die ik op Sketchup of Visio maak te volgen, zonder dat ik alles moet afdrukken. En voor muziek af te spelen, mijn radio kan via usb stick maar een beperkt aantal songs aan, en elke dag hetzelfde beluisteren is ook niet alles. ;-)

Je zou dan ook aan een barebone kunnen denken. Zo'n Intel NUC.....
Daar zitten geen fan's in, en de voeding is zo'n laptop voeding (dus ook geen fan).

Als je die dan ook nog eens in een panty doet, dan kan er bijna geen stof meer in. En mocht ie toch te warm worden, dan plak je er een koelblok op. Met van die speciale pasta.
Voor de monitor kan je een stofhoes kopen. Maar ook zelf iets maken, een houten kast met een acryl voorkant. Twee roosters met stoffilter er in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.