Hoe noemen ze dit soort deur design en waar te koop/laten maken?

Jax

Nieuw lid
20 feb 2022
4
0
Nederland
Ik wil graag dit soort deurtjes laten maken of ergens kopen. Echter weet ik niet hoe dit soort deurtjes genoemd worden met dat mooie randje er in gefrezen. Wie weet hoe dit design heet en waar ik dit eventueel kan kopen of laten maken? Ik wil met name die kleine schuif deurtjes hebben voor op zolder bij het knieschot.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1645654461567.jpg
    FB_IMG_1645654461567.jpg
    26,6 KB · Weergaven: 71
  • FB_IMG_1645654067397.jpg
    FB_IMG_1645654067397.jpg
    26,3 KB · Weergaven: 77
  • FB_IMG_1645654061406.jpg
    FB_IMG_1645654061406.jpg
    35,7 KB · Weergaven: 68
  • FB_IMG_1645654048845.jpg
    FB_IMG_1645654048845.jpg
    23,7 KB · Weergaven: 63
  • FB_IMG_1645654465049.jpg
    FB_IMG_1645654465049.jpg
    33 KB · Weergaven: 65

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
gegroet

vooreerst . . .welkom als kersvers lid !

dat dit een speciale naam heeft, denk ik niet
het is gewoon een rechthoekige plaat (mdf vermoed ik), waarin een rand gefreesd is
om die reden verwacht ik niet dat je die kant en klaar kan kopen
omwille van de afmetingen die op je knieschot aangepast moeten zijn, wordt dit maatwerk
eenvoudig zelf te maken (hoe je uitgerust bent, weten we niet)
anders aan een collega of een maatwerkbedrijf vragen
 
  • Leuk
Waarderingen: Jax

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
De randen lijken hier inderdaad te zijn gefreesd. Zo wordt een massieve plaat bewerkt om de suggestie te wekken dat het een samengestelde paneeldeur is. Paneeldeur is dus de term waar je naar zocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jax

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
900
760
Nootdorp
achter de witte plank zit een geleiderail / ophangsysteem. Op de grond ligt een profiel waar de deuren invallen. Ik vermoed dat het een standaard ophangconstructie is dat je bij de gamma / praxis kan kopen. Je hebt hier, mijn inziens, niet te maken met een hoogwaardige constructie. Afhankelijk van je eigen vaardigheden kan je dit zelf maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jax

Jax

Nieuw lid
20 feb 2022
4
0
Nederland
achter de witte plank zit een geleiderail / ophangsysteem. Op de grond ligt een profiel waar de deuren invallen. Ik vermoed dat het een standaard ophangconstructie is dat je bij de gamma / praxis kan kopen. Je hebt hier, mijn inziens, niet te maken met een hoogwaardige constructie. Afhankelijk van je eigen vaardigheden kan je dit zelf maken.
Klopt helemaal. Ik wil de deurtjes ergens aanschaffen, maar het ophangconstructie zelf monteren. Vandaar deze post om te kijken waar ik deze deurtjes kan kopen.
 

Jax

Nieuw lid
20 feb 2022
4
0
Nederland
De randen lijken hier inderdaad te zijn gefreesd. Zo wordt een massieve plaat bewerkt om de suggestie te wekken dat het een samengestelde paneeldeur is. Paneeldeur is dus de term waar je naar zocht.
Ik heb gegoogled op het woordje "paneeldeur" en dit is precies het goede woord wat ik zocht. Heel erg bedankt. Kent er iemand een bedrijf of persoon die kleine paneeldeurtjes kan maken?Screenshot_20220225-091352_Chrome.jpg
 

jorisvh

Post veel
ik denk dat iedere meubelmaker in je buurt dit wel kan maar de uitdaging zal zijn iemand te vinden die er zin in heeft.

wil je echte paneeldeuren?
paneeldeuren zijn “uitgevonden” om in massief hout een stabiele deur te kunnen maken. als je toch gaat lakken is MDF allicht een betere keuze dan massief en dan vervalt de structurele reden voor een echte paneeldeur (samengesteld uit aparte regels stijlen en panelen dus)
ik denk dat je voorbeelden ook MDF plaat met een profiel erin gefreesd zijn om paneeldeur uitzicht te krijgen.

dat is een hoop minder werk om te maken (maar daardoor misschien weer moeilijker iemand te vinden die er aan wil beginnen…)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jax

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
209
85
Rijswijk
heb je zelfbouw ook al overwogen?

Ik weet niet wat je aan gereedschap hebt, maar met een cirkel- of invalzaag en een frees kun je dit vrij makkelijk zelf maken.

Zelf heb ik ook soortgelijke deurtjes gemaakt. ik moest er 8 hebben, en omdat elke deur net een andere maat heeft heb ik gekozen om het zelf te doen.

De deurtjes bestaan uit 2 lagen van 12mm mdf.
het effect van een paneeldeur is een beetje gecreerd door er een laag op te plakken.
In de verstekhoeken heb ik een v-groef gefreesd en deze na verlijmen gekit zodat oneffenheden in de naad na schilderen niet meer zichtbaar zijn.

deur proefleggen 2.jpgdeur ophangen.jpgdeur set.jpg
Op de laatste foto lijkt het alsof de groef linkboven en rechtsonder veel meer aanwezig is, dit komt door de lichtinval.

De vloer loopt ook flink af op dit stuk.
deur resultaat.jpg

Ik mag wel nog een plintje maken zie ik nu...
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Voor ophangen zou ik inderdaad gewoon voor het infrezen van een plaat MDF gaan. Je hebt dan eigenlijk geen voordeel van de constructie van een echte paneeldeur. Dat zou het alleen maar nodeloos duur maken.

Als je zelf redelijk precies bent en de tijd ervoor hebt zou ik het inderdaad gewoon zelf gaan doen, je kunt er weinig aan fout doen (en al doe je het wel fout, MDF kost geen drol). MDF kun je bij de bouwmarkt of houthandel meestal gewoon laten zagen en voor de prijs die je kwijt bent om het te laten doen kun je makkelijk een mooie bovenfrees aanschaffen. Kost je wat tijd, maar zo bouw je wel mooi je uitrusting uit. En het is ook nog eens een eenvoudig project om lekker helemaal zelf te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jax

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
het voorbeeld is gefreesd in een vlakke plaat.
in de basis werkt dat uitstekend.

al kan het netjes afwerken van de gefreesde vlakken tegenvallen.

er zijn bedrijven vaar je dit soort freeswerk op maat kunt laten maken.
onze plaatselijke hubo heeft een cnc en het is niet eens zo gek duur om het te laten frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jax

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
afhankelijk van je kennis en kunde, zelf zagen en frezen (wel niet onderschatten !)

en als je het echt fijn wilt afwerken, zoek dan in je buurt een meubel- of keukenspuiterij (nederlandse terminologie geloof ik, bv Eurobord, geen link met deze firma)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jax

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.