Hoe MDF klepkast front recht maken

Kruitelaar

Nieuw lid
14 dec 2024
12
1
Den Dolder
Hi ik heb een klepkastfront van groen watervast MDF (18 mm dik ca. 65 breed x30 hoog cm) aan de voorzijde licht verticaal ingevreesd met een v groef om ca 3 cm over de gehele breedte. Hierdoor is de plank ietwat krom getrokken, de ingfreesde zijde is hol gaan staan, dit door spanningsverschillen na het frezen waarschijnlijk, niet door vocht. Hoe krijg ik de plank weer permanent recht? Front is nog niet afgelakt. Ik denk aan een profiel infrezen of een staaldraad methode ofzo, maar ik om er niet uit, welk profiel etc. Of zijn er andere makkelijker methoden? Ik heb hem nu op 2 blokjes liggen met contragewicht in het midden van 35 KG, maar ik denk niet dat dit de kromming er permanent uit gaat halen ......

Kruitelaar

Nieuw lid
14 dec 2024
12
1
Den Dolder
als er aan de achterzijde niets bovenop mag liggen, dan kan je daar enkel wat infrezen
nadeel van de V-groeven is dat je reeds dikte genomen hebt
ofwel dik je die met een bijkomende plaat op
Dank, de ingevreesde zijde is de zichtzijde. Ik wil liever niet contra frezen dus aan de achterzijde vh paneel. DIe wil ik liefst vlak laten zodat bij het openen van de klep geen vrezen zichtbaar zijn. Bedoel je aan de achterzijde vh paneel (bolle kant) een extra paneel lijmen die het mdf paneel recht trekt? Ik vermoed dat dat extra paneel niet de kracht heeft/behoud om het paneel in lengte van jaren recht te houden en op den duur gaat meebeugen met het MDF front. De kromming is echter maar licht, ik denk max 1,5 mm op het bolste punt.

Kruitelaar

Nieuw lid
14 dec 2024
12
1
Den Dolder
enkel de werkelijkheid kan aantonen of jouw vermoeden bewaarheid wordt

andere benadering: als je niets onderneemt, blijft die mdf krom, of trekt die nog krommer
Ja maar onomkeerbaar (veel werk in het paneel gezeten). Overweeg nu 2 zaagsnedes te maken en daarin stalen U profiel met zijn poten naar beneden aan te brengen. Evt. met propje hout oid in het midden vh profiel om de mate van buiging te stellen ....

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
91
72
Den Haag
Beste Kruitelaar, inplaats van een U-profiel een klein t-profiel en die dan infrezen? Komt u diep genoeg (is het profiel maar klein genoeg) dan kunt u met een strookje afwerk de openingen afdichten en de ingreep maskeren. Zie schets doorsnede.

klepachterkant > --------------````----------------
T profiel -----------------------> __|__
klepvoorkant > -------------------------------------

Klep vlak dwingen met gewichten en profielen intikken. Werkt als profiel natuurlijk mooi knelt maar daar zijn foefjes voor te verzinnen. Plaatje voor de beeldvorming:

519+23k73DL._AC_UL480_QL65_.jpg

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Kruitelaar

Nieuw lid
14 dec 2024
12
1
Den Dolder
Beste Kruitelaar, inplaats van een U-profiel een klein t-profiel en die dan infrezen? Komt u diep genoeg (is het profiel maar klein genoeg) dan kunt u met een strookje afwerk de openingen afdichten en de ingreep maskeren. Zie schets doorsnede.

klepachterkant > --------------````----------------
T profiel -----------------------> __|__
klepvoorkant > -------------------------------------

Klep vlak dwingen met gewichten en profielen intikken. Werkt als profiel natuurlijk mooi knelt maar daar zijn foefjes voor te verzinnen. Plaatje voor de beeldvorming:

Bekijk bijlage 157254
Dank dit is een idee ! Wel passende bit kopen en zeer waarschijnlijk dient er met smalle houtstrips oid de ruimte tussen t profiel en groef hern en der te worden opgevuld.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.