Hoe maak ik deze bevestiging?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Vrienden hebben me gevraagd om een tafel te maken 😱. Met mijn beperkte ervaring heb ik wat koudwatervrees omdat mijn makelij tot nu toe enkel voor onszelf is geweest (op enkele 'Paul Sellers' krukjes na, die ik intussen vlot kan maken.)

Ze hebben een foto doorgestuurd van een bureau zoals zij dit in gedachten hebben.
deze:
tafelppoot.png

Nu moet het niet exact zoals op die foto, maar de poten en de bevestiging vond ik nu zelf wel mooi. Alleen vraag ik me af hoe men zoiets maakt? Ik vermoed met 'hoekpoot' meubelbeslag? Alleen weet ik niet hoe je een stuk draadstang stevig IN de poot draait? Met een slagmoer evt?

Of is er een manier om dit stevig te maken zonder meubelbeslag?

Alvast bedankt voor jullie tips en hulp!
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Geen ervaring met bovenstaande, maar intuitief lijkt mij dat een rampamoer steviger is in dit geval te dan een slagmoer. De buitendraad helpt namelijk tegen de trektracht, die heb je bij een slagmoer niet.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
dat kan gebruik een stokeind in combinatie met een tafelpoot bevestiging
poten moeten echter niet al te dun zijn anders kan je ze niet stevig vast trekken tegen de rand onder de tafel

1619508332027.png
1619508243779.png
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
91
73
Houtdraad in de tafelpoot, de rest komt door het middelste gat van de tafelbootbevestiging en wordt met een moer vastgezet:
Tafelhoekplaat_3-800x800_0.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
847
444
Noord-Veluwe
De "haakjes" aan de lippen van de beugel vallen in een groef die je in de liggers maakt. De 3 gaatjes aan beide zijden kun je gebruiken om de beugel met schroefjes vast te zetten in de hoeken van je onderstel. Het stokeind draai je met het houtdraad in de tafelpoot. Vervolgens duw je het stokeind door het centrale gat in de beugel en gebruik je een moer om de poot strak in de hoek te trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hebbes! Bedankt voor de zeer heldere info!

Is dit een bevestiging die jullie vaker gebruiken?
Ik twijfel tussen deze of een (ken enkel de engelse term) 'bridle joint'. Maar dan staan de poten iets anders dan in dit geval...

keuzes keuzes...
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
91
73
De oplossing met stokeind en tafelpootverbinder is erg gemakkelijk te monteren en demonteren in geval van bijvoorbeeld een verhuis. Om die reden ook vaak gebruikt voor flatpackmeubilair zoals dat van Ikea. (Is hier een goede vertaling voor?)

Als het niet uiteen hoeft zou ik kijken welke manier van verbinden best bij je ontwerp past en doenbaar is met de middelen die je hebt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Die tafel verbinders wordt gebruikt bij vrijwel alle tafels die een rand aan de onderkant hebben.
ook bij tafels die gemonteerd worden bezorgt.
gewoon omdat het een snelle stevige verbinding is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb enkel Domino's gebruikt. Nadeel is wel dat je de tafel niet kan demonteren.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Die tafel verbinders wordt gebruikt bij vrijwel alle tafels die een rand aan de onderkant hebben.
ook bij tafels die gemonteerd worden bezorgt.
gewoon omdat het een snelle stevige verbinding is.
en belangrijk detail, waarbij de hoek van de poten relatief dicht bij 90 graden is, ik spreek uit ervaring, als de hoek te groot wordt zijn de brackets ongeschikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.