Hoe komen jullie af van grote zakken stof van afzuiging?

EmielvdPol

Nieuw lid
14 aug 2022
17
2
Tilburg
Hallo mede forumleden,

Ik heb een hbm profi stofafzuiging aangesloten op mijn tafelzaag en vlak- vandiktebank.
Ik vroeg me af hoe jullie van die zakken houtstof af komen. Voorheen bracht ik ze naar de stort (tilburg) maar sinds kort zien ze het opeens als restafval ipv gft en kost het dus geld. Is er misschien iemand met bijvoorbeeld zoon pelletmachine die ze gratis wil afhalen? Het is vooral eiken, kersen en noten stof.

Alvast bedankt voor de reacties,
Emiel

Bijlagen

• IMG_3915.jpeg
    IMG_3915.jpeg
    165,1 KB · Weergaven: 17
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.180
3.056
Als ik het zo op de site van de gemeente tilburg lees, halen ze daar het vuil graag op uit de buitengebieden. Hier in utrecht kan je gewoon alles brengen. Het is niet echt gratis natuurlijk, het zit in de gemeentebelastingen. We krijgen hier ook ondergrondse afvalcontainers. Dat zijn gekleurde dingen in de grond, waar iedereen zijn afval, inclusief dingen als meubels , bij gooit, zodat de gemeente het met een kraanwagen op kan halen. Als jullie gft bakken hebben, dan kan je het daar in gooien. Of je doet het volgens de regels en gaat aan de gang met pasjes en punten. En betaald gewoon de rekening.

jorisvh

Post veel
dat het niet bij GFT mag, lijkt me logisch. als je MDF of melamine gezaagd hebt zit er lijm, plastic, aluminium, … tussen, niet echt afbreekbaar spul.

hier mag het bij houtafval. dat wordt dan vermoedelijk “biobrandstof“ of vermalen voor hergebruik in plaatmateriaal.

als het puur schaafkrullen zijn hou ik ze apart en maak er een vriend biotuinder/kippenhouder blij mee.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.597
818
Emst
Ik gooi het in de kachel, of op de composthoop.
De krullen van het houtdraaien en de vlakbank gaan ook wel naar mijn kippen

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
332
134
Ik kan het wegbrengen naar een firma die er briketten van maakt. Ik heb met google gezocht in de buurt van Tilburg. Daar zit de firma : Rijen BV.
Misschien moet je ze even bellen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.638
1.079
Riemst
Op de composthoop. Een passage in een kippenhok is nog beter. Toen mijn moeder nog kippen had gehad ging alles langs daar. Ook eik, padouk, noten. Nooit een kip horen klagen. Als je het op de composthoop brengt regelmatig omzetten of nog beter, mengen met ander groenafval of gras. Als je ruimte hebt gewoon op een hoop onder een boom. Na enkele jaren is het weg. De merel scharrelt er graag zijn kostje bij elkaar.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.068
862
Nootdorp
ik heb alleen schoon hout-afval. Deze gaat de groenbak in Dit is ongeveer 1 zak per 2 maanden. Ik maak het zaagsel/krullen wel nat omdat anders de vuilnismannen niet zo blij zijn met een stofwolk bij het legen.

• Leuk
Waarderingen: mink

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.309
452
Etten-Leur
Hallo mede forumleden,

Ik heb een hbm profi stofafzuiging aangesloten op mijn tafelzaag en vlak- vandiktebank.
Ik vroeg me af hoe jullie van die zakken houtstof af komen. Voorheen bracht ik ze naar de stort (tilburg) maar sinds kort zien ze het opeens als restafval ipv gft en kost het dus geld. Is er misschien iemand met bijvoorbeeld zoon pelletmachine die ze gratis wil afhalen? Het is vooral eiken, kersen en noten stof.

Alvast bedankt voor de reacties,
Emiel
Hobbyistisch: afvoer meest via GFT container of restafval (2 wekelijk 180 liter). Stof en krullen doorgaans te nat voor briketten.

EmielvdPol

Nieuw lid
14 aug 2022
17
2
Tilburg
dat het niet bij GFT mag, lijkt me logisch. als je MDF of melamine gezaagd hebt zit er lijm, plastic, aluminium, … tussen, niet echt afbreekbaar spul.

hier mag het bij houtafval. dat wordt dan vermoedelijk “biobrandstof“ of vermalen voor hergebruik in plaatmateriaal.

als het puur schaafkrullen zijn hou ik ze apart en maak er een vriend biotuinder/kippenhouder blij mee.
Ja sorry ik had het verkeerd geschreven, het mag dus voortaan niet meer bij het houtafval "want de afnemer van de milieustraat heeft er niks aan".

Ik zaag wel eens underlayment, multiplex, zwart MDF, dus dat van mij mag zeker niet naar de GFT afval.
Ik heb een 1000 liter afval container staan, daar doe ik de zak voorzichtig in en goed dicht geplak dat deze niet open scheurt, geeft anders zo'n bende.

{update typo foutje, 1 nul te weinig}

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.